Τελετή Λήξης και Βραβεία του 20ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

To καλύτερο Φεστιβάλ των τελευταίων ετών...

Σε μια βραδιά με φιλική ατμόσφαιρα και νεανικό παλμό ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης παραμέρισε και έδωσε «τόπο στα νιάτα», αφήνοντας την παρουσίαση των βραβείων στην ομάδα των νεαρών συνεργατών του που πράγματι δούλεψαν με μεράκι για το στήσιμο της πιο μεγάλης κινηματογραφικής γιορτής της πόλης μας.

Δεν έχει και τόση σημασία αν συμφωνεί κανείς ή όχι με τις βραβεύσεις. Τόσο οι βραβευμένες όσο και οι υπόλοιπες ταινίες που συμμετείχαν στα διαγωνιστικά τμήματα είχαν στην πλειοψηφία τους κάτι να πουν στον κάθε θεατή, είχαν αισθητική και λόγο ύπαρξης. Κι αυτό είναι το ζητούμενο.

Το GrandMagazine ήταν εκεί σε όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, από την πρεμιέρα με την εκπληκτική μαύρη κωμωδία από την Αργεντινή «Ιστορίες για αγρίους» μέχρι την επίσημη πρώτη της μαγευτικής «Xenia» του Πάνου Κούτρα στη Στέγη και το φινάλε με την Πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της πολυαναμενόμενης νέας ταινίας του Ντέιβιντ Φίντσερ «Το Κορίτσι που εξαφανίστηκε».

Ταξιδέψαμε από τον παγωμένο Ευρωπαϊκό Βορρά του Når dyrene drømmer (Βραβείο Σκηνοθεσίας) και του Blind (Βραβείο Σεναρίου) μέχρι τη μακρινή Αυστραλία με τους Μπαμπούλες του υποσυνείδητου (The Babadouk) και τα ερωτικά καπρίτσια που ανατρέπουν τα δεδομένα του γραμμικού χρόνου (The Infinite Man).

Απολαύσαμε τρισδιάστατους Ναούς του Πολιτισμού στην ομώνυμη σειρά ταινιών για κτίρια-ορόσημα στην Ιστορία της αρχιτεκτονικής.

Είδαμε ξανά μετά από χρόνια σπάνιες ταινίες όπως οι «3 γυναίκες», το αριστούργημα του Ρόμπερτ Όλτμαν από τη δεκαετία του 70.

Χειροκροτήσαμε τους Pulp στην τελευταία τους αποχαιρετιστήρια συναυλία στο εργατικό Sheffield, πήγαμε από το Broadway στη Νιγηρία ακολουθώντας τα ίχνη του μέγιστου Αφρικανού μουσικού Fela Kuti και ριγήσαμε βλέποντας έναν τιτάνα ποιητή του Rock  όπως ο Nick Cave  στην καθημερινότητα  του.

Είδαμε ταινίες σε πανελλήνια πρεμιέρα όπως το φρέσκο  I Origins  που φέρνει ένα νέο αέρα στο είδος του sci fi.

Συγκινηθήκαμε με το μικρού μήκους αλληγορικό αριστούργημα από τη Βρετανία The Karman Line.

Και τόσα άλλα, αφιερώματα, εκθέσεις, πάρτι, παράλληλες εκδηλώσεις.

Έτσι έπεσε λοιπόν η αυλαία του 20ού Διεθνούς Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, στον κινηματογράφο Odeon Όπερα, χθες το βράδυ, Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου. Τα μέλη της βασικής ομάδας του Φεστιβάλ παρουσίασαν τα βραβεία της βραδιάς και τις κριτικές επιτροπές που τα απένειμαν καθώς και τα ευχαριστήρια βίντεο των νικητών, ενώ επίσης ευχαρίστησαν χορηγούς και συνεργάτες.

Το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ, τη Χρυσή Αθηνά του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος, κέρδισε η ταινία «'71» του Γαλλοαλγερινού Γιαν Ντεμάνζ, «για την ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη και την επίτευξη του να εισάγει το θεατή στη δράση και την κατάσταση της εποχής», όπως σχολίασε η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής. Στην τελετή βρέθηκε ο παραγωγός της ταινίας, Άνγκους Λαμόντ, στη θέση του Γιαν Ντεμάνζ, ο οποίος όμως έστειλε και ένα βιντεοσκοπημένο ευχαριστήριο λόγο.

Δείτε το λόγο εδώ: http://goo.gl/7EEp6G

Το βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών κέρδισε ο Γιόνας Αλεξάντερ Άρνμπι για την εντυπωσιακή δουλειά του στην ταινία «Nårdyrenedrømmer- When Animals Dream», για την «άρτια ανάδειξη του θέματος και την ιδιαίτερη και μοναδικά ειπωμένη δημιουργία εικόνων» σύμφωνα με την επιτροπή.

Δείτε το ευχαριστήριο βίντεο εδώ: http://goo.gl/dJ15v2

Tο βραβείο Σεναρίου δόθηκε στην ταινία «Στο Σκοτάδι» («Blind») και τον Έσκιλ Βογκτ, «για την ιδιαιτερότητα γραφής του σεναρίου και την περίτεχνη πολυπλοκότητα δράσης και χαρακτήρων».

Δείτε το μήνυμα του σκηνοθέτη: http://goo.gl/VqDCf1

Το βραβείο Κοινού απονεμήθηκε στην Βραζιλιάνικη ταινία gayπροβληματισμού «Σήμερα Θέλω να Γυρίσω Μόνος» του Ντανιέλ Ριμπέιρο, ο οποίος επίσης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ μέσω βίντεο.

Δείτε το εδώ: http://goo.gl/7SQHw0

Στη συνέχεια, στη σκηνή ανέβηκε η πρόεδρος της επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος Μουσική & Φιλμ, Μπράιονι Χάνσον, η οποία, αφού τόνισε ότι δύο ταινίες ξεχώρισαν μακράν από τις υπόλοιπες υποψήφιες, ανακοίνωσε ότι τη Χρυσή Αθηνά του τμήματος κερδίζει η ταινία «20.000 Μέρες στη Γη» («20,000 Days on Earth») των Ίαν Φορσάιθ και Τζέιν Πόλαρντ χάρη στην «άψογη απόδοση ενός στιλ τραγουδοποιίας στο μέσο του κινηματογράφου και την επινόηση ενός νέου μουσικού είδους».

Δείτε το μήνυμά τους προς το Φεστιβάλ εδώ: http://goo.gl/KpR8Ln

Την Ειδική Μνεία της Επιτροπής απέσπασε το «Pulp: Μία Ταινία για τη Ζωή, το Θάνατο και τα Σουπερμάρκετ» αφού, όπως ανέφερε η πρόεδρος της επιτροπής, «παρουσίασε ένα εξαιρετικό και τρυφερό πορτρέτο μιας μπάντας αλλά και μια όμορφη εικόνα για την πόλη που την γέννησε». Την ειδική μνεία παρέλαβε ο σκηνοθέτης Φλόριαν Χάμπιχτ 

Το βραβείο της φωτογραφικής ομάδας, με έπαθλο μία φωτογραφική μηχανή Sony A6000 E-mount, ευγενική χορηγία της SONY Hellas, κέρδισε η Μαρία Σαλταούρα, ενώ το βραβείο του διαγωνισμού «Σκηνοθετώντας για την Ελλάδα», το οποίο συνοδεύεται από μια πλήρη υποτροφία σπουδών του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, κέρδισε ο Μιχάλης Μιχαλάκος για την ταινία «Λάζαρος».

Το επόμενο 21ο ραντεβού με τις Φεστιβαλικές Νύχτες έχει ορισθεί για τις 16 Σεπτέμβρη 2015. 20 χρόνια Φεστιβάλ, 25 χρόνια Περιοδικό Σινεμά. Μετά τις πανηγυρικές επετείους τι; Απολογισμός; Ίσως μια νέα εποχή ανανέωσης;Be there

Τάσος Ντερτιλής