Μεταξωτές Γυναίκες Underground

Η Βάνα Πεφάνη, συμπληρώνει την ενασχόλησή της με τα εκρηκτικά κοινωνικά προβλήματα της εποχής με την παράσταση «Μεταξωτές Γυναίκες», με την οποία εισάγει το θεατρόφιλο κοινό στο σκοτεινό κόσμο του trafficking. Ένα θεατρικό έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε  βασιζόμενη σε έρευνα και μαρτυρίες ανθρώπων για το φαινόμενο της κακοποίησης, εκμετάλλευσης και εμπορίας γυναικών και το οποίο παρουσιάζεται σε έναν απρόσμενο χώρο στο κέντρο της Αθήνας.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Η 23χρονη Ωρόρ από τη Νιγηρία, θύμα trafficking που μένει στο υπόγειο μιας πολυκατοικίας του κέντρου της Αθήνας, βουτάει στο κενό από την ταράτσα. Ο ξαφνικός και αποτρόπαιος θάνατός της γίνεται η αφορμή για να παρακολουθήσουμε πως οι ένοικοι της πολυκατοικίας διαπραγματεύονται τη ζωή τους, την αποξένωση, την ξενοφοβία, τον ρατσισμό, την αδιαφορία σε μια πόλη που νοσεί και επηρεάζει τη στάση των ανθρώπων απέναντι  στον συνάνθρωπο. Επειδή τα θύματα του trafficking αποκαλούνται και «αόρατες γυναίκες», καθώς οι εκμεταλλευτές τα κρύβουν συνεχώς και τα αντιμετωπίζουν σαν εμπόρευμα, η νεαρή Ωρόρ, μετά το θάνατό της, στοιχειώνει το χώρο, περιμένοντας κάποιος επιτέλους να την δει, για να φύγει  ήσυχη με τη βεβαιότητα, πως κάποτε υπήρξε. Η σκιά του θανάτου, της φρίκης και της αδικίας πέφτει ανελέητη, πάνω στους ήρωες.  Η συγγραφέας-σκηνοθέτις βρίσκει στο θάνατο της Ωρόρ μια αφορμή για να φωτίσει τη συμπεριφορά του κοινωνικού περίγυρου σε περιστατικά στέρησης ελευθερίας, αναδεικνύοντας έναν ολόκληρο μηχανισμό συγκάλυψης και αποσιώπησης.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Κατεβαίνοντας τα παλιά σκαλοπάτια του Άστυ που οδηγούν στο Underground, τίποτα δεν σε προετοιμάζει για το χώρο που θα ανακαλύψεις: μια στοά καταστημάτων χαμένη στη σήραγγα του Χρόνου, εκεί που κάποτε μπαινόβγαινε ο μικρός του καφενείου να φέρει στους μαγαζάτορες τους καφέδες, ανάμεσα σε τόπια ύφασμα, γραφομηχανές και μοντέρνα ηλεκτρικά είδη και που τώρα βασιλεύει η λήθη και η εγκατάλειψη. Ένας τόπος αλλού, ξεχασμένος όπως το υπόγειο διαμέρισμα που ζούσε η Ωρόρ. Όμως, στα έγκατα της γης θαμμένα δε μπορεί να μείνουν για πάντα το μυστικό και η συνενοχή μια κοινωνίας υπό διάλυση. Η φαύλη αλυσίδα της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο σπάει όταν η μεταξένια ψυχή της Ωρόρ ξανοίγεται στην ταράτσα και κάνει αισθητή την παρουσία της μέσω του θανάτου της. Μεταξένια γιατί συνειδητά θυσιάστηκε και ξεπουλήθηκε στους δουλέμπορους για να ζήσει με την αμοιβή η υπόλοιπη οικογένειά της. Μεγάλη και παγκόσμια μάστιγα το trafficking αλλά υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει όσο το επιτρέπουν οι γεωπολιτικοί συσχετισμοί και κυρίως όσο υπάρχουν «αγοραστές». Γιατί χωρίς ζήτηση τι να κάνει μόνη της η προσφορά;

Ζήτηση όμως υπάρχει ακόμη και σε μια τέτοια πολυκατοικία, παρακμασμένη, με χίλια δύο προβλήματα να βασανίζουν τους ένοικους: μια χήρα αλαφροϊσκιωτη από την επαρχία με δύο κόρες η μέρα με την νύχτα μεταξύ τους και δύο ζευγάρια που το καθένα με το δικό του τρόπο σπαράσσεται από την κρίση, ηθική και οικονομική.

Ο θάνατος, η «ανακάλυψη» ότι στο υπόγειο γίνονταν πράγματα και θάματα, οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις που αργά η γρήγορα θα ξεσπάσουν όλα γίνονται ένα κουβάρι που περιμένει ένα θαύμα για να μπορέσει να ξετυλίξει η κάθε γυναίκα του έργου το μετάξι της ψυχής της και να σβήσει τον πόνο και την ασχήμια της ζωής της. Και άλλο ένα θαύμα για να καταφέρουν οι δύο άνδρες του έργου να επαναπροσδιορίσουν την ταυτότητά τους και να καθαρίσουν τις δικές τους ψυχές από τη βία και την ενοχή. Με αφορμή το trafficking παρακολουθούμε το ψυχογράφημα μιας ολόκληρης τάξης σε κρίση, την αγωνία μπροστά στην ηθική κατάπτωση και την καταγραφή μιας πραγματικότητας πολύ πιο σκληρής από ότι νομίζαμε, χαμένοι μέχρι πρόσφατα μέσα στη δυτική ευδαιμονία μας.

Κι όλα αυτά σε μια μυστική στοά που το μαγικό χέρι της Βάνας Πεφάνη και των συνεργατών της μετέτρεψε σε αθηναϊκή πολυκατοικία, απλώνοντας μπροστά στα μάτια μας μια ορχήστρα αρχαίας τραγωδίας χωρισμένη σε τρία σκηνικά διαμερισμάτων, τρεις χώρους κορύφωσης ιδιωτικών δραμάτων, με το φάντασμα της νεκρής Ωρόρ να πλανάται σαν βάρος ενοχής ανάμεσά τους, αναζητώντας τον άνθρωπο που θα μπορέσει να την «δει», για να πάψει να είναι μια Αόρατη.

Άριστη δουλειά συνόλου που δύσκολα θα αφήσει κάποιο θεατή ασυγκίνητο ή αδιάφορο. Εξαιρετικές ερμηνείες από τις έξη πρωταγωνίστριες αλλά και από τους δύο άνδρες του καστ, το Βασίλη Αφεντούλη και τον Ιάκωβο Μυλωνά στον άχαρο ρόλο του κακού της υπόθεσης, υπέροχη η διδασκαλία της κίνησης από την Ελευθερία Κόμη και πολύ αποτελεσματικοί οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου σε σχέση με την ιδιαιτερότητα του χώρου. Συνολικά μια ιδιαίτερη παράσταση που πολύ θα ζήλευαν πολλά mainstream Θέατρα!

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη

Σκηνικά – Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης

Μουσική: Orestis

Επιμέλεια κίνησης: Ελευθερία Κόμη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Βοηθοί σκηνοθέτη: Νάντια Δεληγιάννη, Μυρσίνη Γιαννακοπούλου

Φωτογραφίες Παράστασης: Νικήτας Καραγιάννης

Σχεδιασμός έντυπου υλικού: Γιάννης Καρδάσης

Παίζουν: Βασίλης Αφεντούλης, Σιμόνη Γιαννάτου, Μαρία Καβουκίδου, Αγγελική Καρυστινού, Σοφία Μανωλάκου, Aurora Marion, Νικολίνα Μουαίμη, Ιάκωβος Μυλωνάς.

Με την υποστήριξη της Διεθνούς Αμνηστίας και του Ε.Κ.Κ.Α. 

Παραγωγή: Σωματείο ΠΕΤΡΑ

INFO

UNDERGROUND

Υπόγεια Στοά Πλατείας Κοραή (Είσοδος από ΑΣΤΥ)

Πλατεία Κοραή 4, 105 64, Αθήνα

Πρόσβαση: Μετρό «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ» 

Ημέρες & Ώρες παραστάσεων:

Παρασκευή & Κυριακή στις 21.00

Σάββατο στις 21:00 και στις 24.00

*Η ώρα έναρξης των παραστάσεων θα τηρείται με αυστηρότητα λόγω ιδιαίτερων συνθηκών του χώρου

Τιμές εισιτηρίων:

Γενική Είσοδος: 12€, Μειωμένο: 8€, Άνεργοι, Ατέλεια ηθοποιών: 5€

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Χρήσιμα links:

https://www.facebook.com/events/141548069533451/

https://www.facebook.com/Metaxotes.Gynaikes