Άλλος για το Oscar! Ανακοινώθηκαν οι Υποψηφιότητες της Αμερικάνικης Ακαδημίας

Την Πέμπτη το μεσημέρι (ώρα Ελλάδος) όλη η υφήλιος στήθηκε μπροστά σε κάποια οθόνη για να παρακολουθήσει τη σύντομη παρουσίαση των υποψηφιοτήτων της Ακαδημίας (της Αμερικάνικης ε;). Από το αξημέρωτο Λος Άντζελες όπου έλαβε χώρα η σεμνή τελετή, μέχρι τη νυχτερινή Μελβούρνη, οι σινεφίλ στήθηκαν για να μάθουν ποιος θα σύρει φέτος το χορό των Βραβείων. Και όταν λέμε βραβεία, εννοείται ποια! Τα πιο δημοκρατικά, αφού τα ψηφίζουν χιλιάδες μέλη και ταυτόχρονα τα πιο συντεχνιακά, αφού οι παραπάνω ψηφοφόροι είναι ταυτόχρονα μέλη κλειστών επαγγελματικών κλαμπ (Ένωση Παραγωγών, Ένωση Σκηνοθετών κ.ο.κ.) αλλά και εργαζόμενοι με οικονομικά συμφέροντα στη Μέκκα των φιλμικών ονείρων. Το πιο αγαπημένο παιχνίδι της κινηματογραφικής κοινότητας ξεκίνησε λοιπόν, με κατάληξη τη βραδιά της απονομής στις 28 Φεβρουαρίου.

Να θυμηθούμε ότι τα παντός είδους ετήσια βραβεία ξεκινούν πάντα νωρίς νωρίς, με τα Φεστιβάλ Sundance και Βερολίνου το Φεβρουάριο, με τις βαρύτιμες Κάννες να ακολουθούν το Μάιο και τη Βενετία το Σεπτέμβρη. Μετά παίρνουν σειρά οι ενώσεις των κριτικών αφού έχει ξεχωρίσει η ήρα από το σιτάρι και κατόπιν οι εναλλακτικές-ανεξάρτητες ενώσεις, η Ευρωπαϊκή Ακαδημία, η Βρετανική Ακαδημία και τέλος οι Ανταποκριτές Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ με τις Χρυσές (άσφαιρες φέτος) Σφαίρες τους! Όλοι τους όμως στρώνουν το κόκκινο χαλί για το πολυπόθητο λεπτό αγαλματίδιο που φτιάχνει καριέρες με πρεστίζ, δημιουργεί μύθους και τελικά ενισχύει το καλλιτεχνικό άλλοθι μιας τεράστιας βιομηχανίας, κάνοντας όλη την υφήλιο να ασχολείται μαζί της ακόμα κι όταν «ο κόσμος χάνεται», καλή ώρα όπως σήμερα! Μέχρι να τελειώσει το show, να σβήσουν τα φώτα, να μετρηθούν οι εισπράξεις και να ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή.

Φέτος, όπως και κάθε χρόνο, υπήρξαν εκπλήξεις, παραλείψεις, ανατροπές και λοιπά χαριτωμένα-βούτυρο στο ψωμί του αφοσιωμένου σινεφίλ! Πάμε λοιπόν αναλυτικά:

Καλύτερη ταινία: “The Big Short” (Το μεγάλο σορτάρισμα), “Bridge of Spies” (Η γέφυρα των κατασκόπων), “Brooklyn”, “Mad Max: Fury Road”, “The Martian” (Η Διάσωση), “The Revenant” (Η Επιστροφή), “Room”,“Spotlight”.

Η έκπληξη εδώ λέγεται Mad Max! Με 10 συνολικά υποψηφιότητες, το φουτουριστικό έπος του Τζορτζ Μίλερ κοντράρει στα ίσα τις 12 του θεωρούμενου φαβορί «Η Επιατροφή» και βέβαια έριξε τη σκόνη του στο Star Wars που είχε και οσκαρικές βλέψεις αλλά περιορίστηκε στις τεχνικές κατηγορίες. Και επειδή ο παλιός είναι αλλιώς, η «παραδοσιακή» Γέφυρα του Σπίλμπεργκ έδειξε τα δόντια της εκεί που κανείς δεν το περίμενε. Το παιγνίδι βέβαια σύμφωνα με τα προγνωστικά θα γίνει ανάμεσα στο γουέστερν έπος της Επιστροφής και το «μικρό» Spotlight, αλλά ακόμη είναι νωρίς για προβλέψεις.

Σκηνοθεσία: “The Big Short” Adam McKay, “Mad Max: Fury Road” George Miller, “The Revenant” Alejandro G. Iñárritu, “Room” Lenny Abrahamson, “Spotlight” Tom McCarthy.

Όχι πάλι Ινιάριτου! Εντάξει, το πήρε πέρισι, εντάξει το ξέρουμε είναι σκηνοθετάρα και το επιδεικνύει υπερβολικά στην Επιστροφή. Πολύ θα θέλαμε όμως να κάνει την έκπληξη ο Μίλερ. Τα προγνωστικά βέβαια δεν είναι υπέρ του. Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει με τις βραβεύσεις της Ένωσης Σκηνοθετών όπου να’ναι. Να σημειωθεί ότι στην αντίστοιχη θέση του νεοφερμένου Λένι Άμπραχαμσον στους υποψήφιους της Ένωσης Σκηνοθετών ήταν ο Ρίντλει Σκοτ αλλά τον έφαγαν τα νιάτα στα Oscar.

Α΄Ανδρικός Ρόλος: Bryan Cranston “Trumbo”,  Matt Damon “The Martian”, Leonardo DiCaprio “The Revenant”,  Michael Fassbender “Steve Jobs”,  Eddie Redmayne “The Danish Girl”.

Θα κάνει επιτέλους τον Οσκαρικό του περίπατο ο Λεονάρντο (που κυριολεκτικά σέρνεται αιμόφυρτος στη μεγαλύτερη διάρκεια της ταινίας) ή θα τον φάνε στη στροφή τα φορέματα του Έντι Ρέντμειν σε ακόμη ένα ρόλο-πρόκληση; Ή μήπως ο γιγάντιος Φασμπέντερ κερδίσει την παρτίδα με την ερμηνεία του ως ταραγμένη ιδιοφυία της πληροφορικής; Η απουσία πάντως μαύρων ερμηνευτών εδώ δεν πέρασε καθόλου απαρατήρητη και ασχολίαστη. Που είναι ο Σάμιουελ Τζάκσον στο Μισητοί Οκτώ η και ο εντυπωσιακός Μάικλ Τζόρνταν του Creed; Όσο για τον Τζόνι Ντεπ του Black Mass που είναι υποψήφιος από την Ένωση Ηθοποιων (SAG), o αξιολάτρευτα ηρωικός ρόλος του Ματ Ντέιμον στο The Martian προτιμήθηκε από την Ακαδημία.

Α΄Γυναικείος Ρόλος: Cate Blanchett “Carol”, Brie Larson “Room”, Jennifer Lawrence “Joy”,  Charlotte Rampling “45 Years” (45 χρόνια), Saoirse Ronan “Brooklyn”.

Όλες είναι σπουδαίες, αγαπάμε όμως Σαρλότ και 45 χρόνια, η οποία και θριάμβευσε στα Ευρωπαϊκά βραβεία. Ίσως… Πολλοί πάντως λένε ότι η νεαρή Μπρι Λάρσον το έχει στο τσεπάκι.

Β΄Ανδρικός Ρόλος: Christian Bale “The Big Short”, Tom Hardy “The Revenant”,  Mark Ruffalo “Spotlight”,  Mark Rylance “Bridge of Spies”, Sylvester Stallone “Creed”.

Άψογη πεντάδα με τον γέρο Ρόκι-Σταλόνε να ξεχωρίζει και να συγκινεί. Ένα πιθανό Oscar για τον κύριο, που θα έχει κερδίσει με την αξία του και χωρίς να ρίξει γροθιές

Β΄Γυναικείος Ρόλος Jennifer Jason Leigh “The Hateful Eight” (Οι μισητοί Οκτώ), Rooney Mara “Carol”, Rachel McAdams “Spotlight”, Alicia Vikander “The Danish Girl”, Kate Winslet  “Steve Jobs”.

Αν η Ακαδημία αντισταθεί στην ερμηνευτική θύελλα της θείας Κέιτ, τότε όλα είναι ανοιχτά. Πάντως οι Χρυσές Σφαίρες την τίμησαν!

Διασκευασμένο Σενάριο: “The Big Short” Charles Randolph-Adam McKay, “Brooklyn” Nick Hornby, “Carol” Phyllis Nagy, “The Martian” Drew Goddard, “Room” Emma Donoghue.

Δουλειές υπόδειγμα όλες, θα έπρεπε να διδάσκονται σε σχολές, τι να λέμε τώρα!

Πρωτότυπο Σενάριο: “Bridge of Spies” Matt Charman, Ethan Coen & Joel Coen, “Ex Machina” Alex Garland, “Inside Out” Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley; story Pete Docter, Ronnie del Carmen, “Spotlight” Josh Singer & Tom McCarthy, “Straight Outta Compton” Jonathan Herman-Andrea Berloff; Story S. Leigh Savidge & Alan Wenkus and Andrea Berloff.

Ένα animation αριστούργημα κατάφερε να είναι υποψήφιο και για το σενάριό του. Όπως και το hip hop έπος του Compton για τους NWA (που εδώ βγαίνει απευθείας σε DVD). Ο Ταραντίνο που είναι φέτος; Μήπως τον έφαγε η αντιπαράθεση με τους ρατσιστικούς μηχανισμούς που ακόμη και σήμερα λειτουργούν ανεμπόδιστοι;

Καλύτερη Φωτογραφία: “Carol” Ed Lachman, “The Hateful Eight” Robert Richardson, “Mad Max: Fury Road” John Seale, “The Revenant” Emmanuel Lubezki, “Sicario” Roger Deakins.

Τι να πεις τώρα! 5 καλλιτεχνικά επιτεύγματα με κορυφαίο το γύρισμα σε φιλμ 70mm των Μισητών Οκτώ από τον τρεις φορές βραβευμένο Ρόμπερτ Ρίτσαρντσον. ‘Ισως όμως η πλάστιγγα γείρει υπέρ εκείνου που δεν έχει βραβευθεί ποτέ αν και είχε 13 υποψηφιότητες (Ρότζερ Ντίκινς). Ίσως πάλι τριτώσουν τα Oscar του Λουμπέζκι που έχει πάρει μονότερμα την Ακαδημία από το 2013 (Gravity, Birdman).

Καλύτερο Μοντάζ: “The Big Short” Hank Corwin,  “Mad Max: Fury Road” Margaret Sixel, “The Revenant” Stephen Mirrione, “Spotlight” Tom McArdle, “Star Wars: The Force Awakens” Maryann Brandon and Mary Jo Markey.

Μαντ Μαξ εναντίον Επιστροφής; Ή μήπως Star Wars;

Καλύτερα Κοστούμια: “Carol” Sandy Powell, “Cinderella” Sandy Powell, “The Danish Girl” Paco Delgado, “Mad Max: Fury Road” Jenny Beavan, “The Revenant” Jacqueline West.

Εδώ κάνει διπλό παιγνίδι η τρις βραβευθείσα Σάντι Πάουελ! Ίσως όμως η Ζακλίν Γουέστ στην 3η της υποψηφιότητα να φανεί τυχερή. Αλήθεια κανείς δεν είδε τον Πορφυρό Λόφο; Τόση μυωπία;

Καλύτερα σκηνικά:

“Bridge of Spies” Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo & Bernhard Henrich

“The Danish Girl” Production Design: Eve Stewart; Set Decoration: Michael Standish

“Mad Max: Fury Road” Production Design: Colin Gibson; Set Decoration: Lisa Thompson

“The Martian” Production Design: Arthur Max; Set Decoration: Celia Bobak

“The Revenant” Production Design: Jack Fisk; Set Decoration: Hamish Purdy

Εδώ μάλλον κάνει παιγνίδι η Επιστροφή με τον για 2η φορά υποψήφιο Τζακ Φισκ, εκτός απροόπτου βέβαια. Και να το επαναλάβω: Αλήθεια κανείς δεν είδε τον Πορφυρό Λόφο; Τόση μυωπία;

Καλύτερο makeup και hairstyling: “Mad Max: Fury Road” Lesley Vanderwalt, Elka Wardega & Damian Martin, “The 100-Year-Old Man Who Climbed out the Window and Disappeared” Love Larson & Eva von Bahr, “The Revenant” Siân Grigg, Duncan Jarman & Robert Pandini.

Μαντ Μαξ εναντίον Επιστροφής ξανά; Ή το σκανδιναβικό outsider θα τους το πάρει κάτω από τη μύτη;

Καλύτερη μουσική: “Bridge of Spies” Thomas Newman, “Carol” Carter Burwell, “The Hateful Eight” Ennio Morricone, “Sicario” Jóhann Jóhannsson, “Star Wars: The Force Awakens” John Williams.

Το φαβορί βέβαια είναι ο Θείος Ένιο αλλά πολύ θα ήθελα να δω με Oscar τον Κάρτερ Μπεργουελ, δημιουργό της μουσικής του Fargo, στην 1η του οσκαρική υποψηφιότητα.

Καλύτερο τραγούδι:

“Earned It” από το “Fifty Shades of Grey” των Abel Tesfaye, Ahmad Balshe, Jason Daheala Quenneville & Stephan Moccio.

“Manta Ray” από το “Racing Extinction” των J. Ralph και Antony Hegarty

“Simple Song #3” από το  “Youth” του David Lang

“Til It Happens To You” από το “The Hunting Ground” των Diane Warren και  Lady Gaga

“Writing’s On The Wall” από το “Spectre” των Jimmy Napes και Sam Smith

Αν υποψιαστώ ότι ο Σαμ Σμιθ θα πάει σπίτι του με το Oscar, θα γίνει εδώ…της Γιουροβίζιον!

Καλύτερο ντοκιμαντέρ: “Amy” Asif Kapadia & James Gay-Rees, “Cartel Land” Matthew Heineman & Tom Yellin, “The Look of Silence” Joshua Oppenheimer & Signe Byrge Sørensen,  “What Happened, Miss Simone?” Liz Garbus, Amy Hobby & Justin Wilkes,  “Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom” Evgeny Afineevsky & Den Tolmor.

Θεωρητικά το φαβορί εδώ είναι το συγκλονιστικό πορτραίτο της Amy Winehouse αλλά με την Ακαδημία ποτέ δεν ξέρεις…

Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία: “Embrace of the Serpent”  (Στην αγκαλιά του φιδιού) από την Κολομβία, “Mustang” (Οι ατίθασες) από τη Γαλλία, “Son of Saul” (Ο γιος του Σαούλ) από την Ουγγαρία, “Theeb” από την Ιορδανία και “Krigen (A War)” από τη Δανία.

Ούτε ο Λαβύρινθος της Σιωπής από τη Γερμανία ούτε η Ολοκαίνουργια Καινή Διαθήκη από το Βέλγιο, που είχαν φθάσει στη shortlist, τα κατάφεραν να μπουν στην 5άδα, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στο ακλόνητο φαβορί από την Ουγγαρία. Όμως οι μικρές Ατίθασες μπορεί να κρύβουν άσσο στο μανίκι.

Καλύτερη animated ταινία: “Anomalisa” Charlie Kaufman, Duke Johnson, Rosa Tran, “Boy and the World” (Το αγόρι και ο κόσμος) Alê Abreu, “Inside Out”(Τα μυαλά που κουβαλάς) Pete Docter, Jonas Rivera, “Shaun the Sheep Movie” Mark Burton & Richard Starzak, “When Marnie Was There” Hiromasa Yonebayashi and Yoshiaki Nishimura

Και οι 5 είναι υπέροχες σε μια θαυμάσια χρονιά για το animation! Η μεγάλη επιστροφή της Pixar με το αριστουργηματικό Inside Out θεωρείται ακλόνητο φαβορί ενώ μεγάλη ήταν η χαρά μας με το κατόρθωμα του art βραζιλιάνικου Boy and the World να φθάσει μέχρι εδώ.  Να σημειωθεί επίσης η υποψηφιότητα στις μικρού μήκους animation, του “Sanjay’s Super Team” του Sanjay Patel, μια αριστουργηματική παραγωγή της Pixar που προβάλλεται μαζί με τον Καλόσαυρο.

Κατά τα λοιπά, στις τεχνικές κατηγορίες, παίζουν κυρίως η Επιστροφή, ο Μαντ Μαξ και το StarWars.

Για να δούμε λοιπόν τι θα κληρώσει στις 28 του επόμενου μήνα. Μέχρι τότε η Ένωση Παραγωγών στις 23.1, η Ένωση Ηθοποιών στις 30.1 και η Ένωση Σκηνοθετών στις 6.2 θα ανοίξουν το δρόμο.