Ben-Hur (και σε 3D)

Παραγωγή: ΗΠΑ - 2016 

Διάρκεια: 123 λεπτά 

Βαθμολογία: *

Είδος: Ιστορική Περιπέτεια

Σκηνοθεσία: Timur Bekmambetov

Πρωταγωνιστούν: Jack Huston, Toby Kebbell, Rodrigo Santoro, Nazanin Boniadi, Ayelet Zurer, Pilou Asbæk, Sofia Black-D'Elia, Morgan Freeman, Marwan Kenzari, Moises Arias, James Cosmo, Haluk Bilginer, David Walmsley, Yasen Atour, Yorgos Karamihos.

Υπόθεση: Βρισκόμαστε στην Ιουδαία του 33μχ. Η πλούσια Εβραϊκή οικογένεια Μπεν-Χουρ με αρχηγό τον Τζούντα (Τζακ Χιούστον), κατηγορείται άδικα για την απόπειρα δολοφονίας του Πόντιου Πιλάτου, του Ρωμαίου αξιωματούχου που έρχεται στην Ιερουσαλήμ να αναλάβει τη διακυβέρνηση της επαρχίας. Ο Τζούντα, κατηγορούμενος ότι υποθάλπει Ζηλωτές επαναστάτες από τον υιοθετημένο θετό αδερφό του, τον Ρωμαίο αξιωματικό Μεσάλα (Τόμπι Κεμπέλ), χάνει τον τίτλο του, την οικογένεια και τη γυναίκα του (Ναζανίν Μπονιάντι) και καταλήγει σκλάβος στις γαλέρες. Έπειτα από μια πραγματική οδύσσεια στις θάλασσες, ο Μπεν Χουρ επιστρέφει στην πατρίδα του για να δικαιωθεί και να εκδικηθεί. Τελικά, όμως, βρίσκει τη λύτρωση με τους οικείους του.

Η ομώνυμη επική ταινία θρύλος του 1959 με το άπιαστο ακόμη ρεκόρ των 11 Oscar,  «εκσυγχρονίζεται» στα χέρια του Ρωσοκαζάκου δημιουργού του Night Watch, Τιμούρ Μπεκμαμπέτοφ, γίνεται μια τρισδιάστατη ακριβή υπερπαραγωγή, με ψηφιακά επεξεργασμένες σκηνές αρματοδρομίας αλλά και με θεαματικές σκηνές ναυμαχίας. Και τίθεται το ερώτημα: Γιατί; Τι νόμιζαν ότι θα επιτύχουν αναβιώνοντας ένα σχεδόν 4ωρο έπος μιας άλλης εποχής που αντέχει ακόμη στο χρόνο; Θα προσέλκυαν το κοινό με μια κορεσμένη σήμερα παραφιλολογία για τα Πάθη του Χριστού στην εποχή του οποίου έδρασε ο ήρωας; Μα το φετινό Risen την έκανε αυτή τη δουλειά για το Χριστιανικό κοινό και μάλιστα πολύ καλύτερα.

Χωρίς να τίθεται καν συζήτηση σύγκρισης με το έργο του 1959, να πούμε ότι το σενάριο είναι τουλάχιστον σχηματικό και βεβιασμένο, οι διάλογοι  είναι εντελώς τετριμμένοι και οι ερμηνείες ιδιαίτερα άχρωμες και ανεπαρκείς με πολύ κακό τον Τόμπι Κέμπελ στο ρόλο του Μεσάλα. Γενικότερα η Βρετανική ή ψευτοβρετανική προφορά του καστ, αν εξαιρέσουμε τον Μόργκαν Φρίμαν που παίζει τον εαυτό του, θα στείλει σίγουρα την ταινία στο καλάθι με τα Χρυσά Βατόμουρα.

Κρίμα γιατί το τεχνικό μέρος δεν είναι κακό. Ειδικότερα να αναφέρουμε:

• Χρησιμοποιήθηκαν κάμερες G4 (που λειτουργεί σαν iPhone, δίνοντάς την αίσθηση στον θεατή πως είναι κι αυτός εκεί) και Go-Pro, ενώ η έμπνευση για το οπτικό κομμάτι της σύγκρουσης γαλερών στη θάλασσα προήλθε από το YouTube, όπου ο σκηνοθέτης βρήκε υλικό από αυτοκινητιστικά και λοιπά ατυχήματα που είχαν καταγραφεί τη στιγμή που συνέβησαν. Έτσι η ταινία έχει την τραχύτητα του ρεαλισμού.

• Η θρυλική σκηνή της αρματοδρομίας γυρίστηκε μέσα σε 32 μέρες στα Cinecitta Studios στη Ρώμη, μετά από 12 βδομάδες εντατικής προπόνησης των δύο πρωταγωνιστών. Αντλώντας έμπνευση από NASCAR & Formula 1, οι πρωταγωνιστές γύρισαν κάποιες σκηνές οι ίδιοι, προσπαθώντας να ελέγξουν το άρμα με την ισορροπία του κορμού τους και τη δύναμη των δαχτύλων τους, αλλά η πλειονότητα των σκηνών γυρίστηκε με επαγγελματίες κασκαντέρ και ψηφιακή υποστήριξη έτσι ώστε και τα (ψηφιακά) άλογα να μπορούν να τραυματίζονται άφοβα και η αρένα να γεμίσει με (ψηφιακό) κόσμο.

Ας αφήσουμε λοιπόν αυτόν τον ψηφιακό Μπεν-Χουρ στο έλεος της διάθεσης του κοινού και ας επιστρέψουμε στον πρωτότυπο που δεν παλιώνει με τίποτα.

Διανομή: UIP

Στις αίθουσες από 08.09.16