Mourning Becomes Electra – Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα (Επανέκδοση)

Παραγωγή: ΗΠΑ - 1947 

Διάρκεια: 159 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * *

Είδος: Δράμα   

Σκηνοθεσία: Dudley Nichols

Πρωταγωνιστούν: Rosalind Russell, Michael Redgrave, Raymond Massey, Katina Paxinou, Leo Genn, Kirk Douglas, Nancy Coleman, Henry Hull, Sara Allgood.

Υπόθεση: 1865: O Αμερικάνικος εμφύλιος τελειώνει και ο Στρατηγός των Βορείων Έζρα Μάνον (Ρέιμοντ Μάσεϊ) επιστρέφει στο σπίτι του μαζί με το γιο του Όριν (Μάικλ Ρέντγκρεϊβ). Τότε είναι που η κόρη της οικογένειας Λαβίνια (Ρόζαλιντ Ράσελ) ανακαλύπτει ότι η μητέρα της Κριστίν (Κατίνα Παξινού) διατηρεί εξωσυζυγικές σχέσεις με τον πλοίαρχο Μπραντ (Λίο Γκεν), τον οποίο η ίδια είχε ερωτευτεί. Αισθανόμενη την απόρριψη να την κυριεύει, η Λαβίνια απειλεί  τη μητέρα της λέγοντάς της ότι θα αποκαλύψει τα πάντα στον πατέρα της σε περίπτωση που δεν απομακρυνθεί από τον εραστή της. Η Κριστίν και ο πλοίαρχος αποφασίζουν να βγάλουν από τη μέση τον καρδιοπαθή Έζρα προσθέτοντας δηλητήριο στα φάρμακά του. Όταν όμως ο Έζρα λογομαχεί με τη σύζυγό του που του αποκαλύπτει ότι προτίθεται να τον αφήσει, συγχύζεται κι παθαίνει καρδιακό επεισόδιο. Η Κριστίν τότε του δίνει το δηλητηριασμένο φάρμακο και τον σκοτώνει. Η Λαβίνια ακούει τις φωνές από το δωμάτιο του πατέρα της και τρέχει να βρει τι συνέβη και τον βρίσκει ετοιμοθάνατο να της υποδεικνύει την Κριστίν ως δολοφόνο του. Τα φονικά και οι τραγωδίες δεν σταματούν εκεί όμως…

Ένας ογκόλιθος του αμερικάνικου θεάτρου του μεσοπολέμου και ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του Ευγένιου Ο Νιλ μεταφέρθηκε με τυμπανοκρουσίες και μεγάλη φροντίδα και κόστος στη μεγάλη οθόνη, 16 χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα στο Μπρόντγουεϊ. Ο έμπειρος σεναριογράφος Ντάντλεϊ Νίκολς ανέλαβε, με τη σύμφωνη γνώμη του συγγραφέα, την προσαρμογή και τη σκηνοθεσία και δεν τα πήγε καθόλου άσχημα, οδηγώντας το συγκλονιστικό πρωταγωνιστικό ζευγάρι Ρόζαλιντ Ράσελ και Μάικλ Ρεντγκρέιβ σε υποψηφιότητες Oscar. Ωστόσο το κινηματογραφικό κοινό της εποχής δεν εκτίμησε τη βαρύτητα, τις ψυχαναλυτικές επιρροές και το συναισθηματικό βάθος του έργου το οποίο απέτυχε εμπορικά οδηγώντας την RKO σχεδόν στη πτώχευση και τον Ντάντλεϊ Νίκολς πίσω στην καριέρα σεναριογράφου. Έκτοτε, η ταινία δεν προβλήθηκε για δεκαετίες στην πρωτότυπη (σχεδόν τρίωρη) βερσιόν της. Εκτός από τους παραπάνω πρωταγωνιστές που ανέλαβαν τους ρόλους των καταραμένων γόνων του Οίκου Μάνον, της Λαβίνια (Ηλέκτρας) και του Όριν (Ορέστη), η θρυλική Κατίνα Παξινού ανέλαβε το ρόλο της Κατρίν (Κλυταιμνήστρας) και βρίσκεται στο στοιχείο της, ακροβατώντας με την χαρακτηριστική προφορά της και την bigger than life πόζα της ανάμεσα στον Ο Νιλ και τον Αισχύλο.

Για αυτό το έργο του Ο Νιλ έχουν γραφτεί άπειρες μελέτες και βιβλία, συγκρίνοντάς το με την πηγή του, την Ορέστεια του Αισχύλου, και τονίζοντας τις διαφορές τόσο στην πλοκή όσο και στην ψυχολογική προσέγγιση. Πρόκειται για ένα διαμάντι της σκηνής που ακόμα προκαλεί θεατρικούς δημιουργούς να αναμετρηθούν μαζί του με πιο πρόσφατο το ανέβασμα στο Εθνικό Θέατρο το 2013 από τον Γιάννη Χουβαρδά με την Καρυοφιλιά Καραμπέτη ως Κριστίν και τη Μαρία Πρωτόπαππα ως Λαβίνια.

Η ταινία πάλι, αν και μπορεί κατά διαστήματα να κατηγορηθεί ως φιλμαρισμένο θέατρο, αντέχει στο χρόνο, διαθέτοντας από τη μια το αριστουργηματικό κείμενο και από την άλλη τις στιβαρές ερμηνείες του καστ. Είναι δε μια ευκαιρία για το νεότερο κοινό να γνωρίσει τη μεγαλειώδη Ρόζαλιντ Ράσελ, η καριέρα της οποίας διέτρεξε πέντε δεκαετίες και όλα τα κινηματογραφικά και θεατρικά είδη. Για να κατανοήσει έτσι καλύτερα το ότι σημερινά ερμηνευτικά θαύματα τύπου Μέριλ Στριπ έχουν μια στιβαρή παράδοση στην οποία στηρίχθηκαν για να μεγαλουργήσουν.

Η κόπια που θα προβάλλεται είναι ψηφιακά αποκατεστημένη. Δεν υπάρχει trailer διαθέσιμο. 

Διανομή: Bibliotheque             

Θα προβάλλεται από 08.09.16 στις Αίθουσες ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, ΤΡΙΑΝΟΝ και ΟΑΣΙΣ (Παγκράτι).