Elle – Εκείνη

Παραγωγή: Γαλλία/Γερμανία/Βέλγιο - 2016 

Διάρκεια: 130 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * 1/2

Είδος: Ψυχολογικό Θρίλερ

Σκηνοθεσία: Paul Verhoeven

Πρωταγωνιστούν: Isabelle Huppert, Laurent Lafitte, Anne Consigny, Charles Berling, Virginie Efira, Judith Magre, Christian Berkel, Jonas Bloquet, Alice Isaaz, Vimala Pons, Raphaël Lenglet, Arthur Mazet, Lucas Prisor.

Υπόθεση: Η Μισέλ Λεμπλάν είναι μια σκληρή έως και αδίστακτη επιχειρηματίας, επικεφαλής εταιρείας σχεδιασμού Videogames. Η Μισέλ, χωρισμένη με ένα ενήλικο γιο που δεν φαίνεται να του κόβει και πολύ και ένα πρώην σύζυγο καθηγητή πανεπιστημίου του οποίου τις ιδέες προσπαθεί να προωθήσει στην εταιρεία της για να τον βοηθήσει, ζει μόνη σε ένα μεγάλο σπίτι σε μια καλή γειτονιά του Παρισιού. Αυτό που είναι σκοτεινό είναι το ένοχο οικογενειακό παρελθόν της και τα θανάσιμα μυστικά που κρύβει ο ηλικιωμένος πατέρας της, έγκλειστος εγκληματίας, τον οποίο η Μισέλ αρνείται να δει. Ένα βράδι, η σκληρή executive πέφτει θύμα βιασμού μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Σοκαρισμένη, μαζεύει τα κομμάτια της, συνέρχεται χωρίς να το πει πουθενά και ξεκινάει μόνη να ανακαλύψει την ταυτότητα του εισβολέα βιαστή. Η έρευνά της θα την εμπλέξει σε ένα παιγνίδι γάτας και ποντικού που θα την παρασύρει με απρόβλεπτες συνέπειες.

Στη νέα ταινία του Ολλανδού κυνικού δημιουργού του Βασικού Ενστίκτου, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Φιλίπ Τζιαν «Oh...», υπάρχουν οι γυναίκες από εδώ και οι άντρες από εκεί. Με πρώτη και καλύτερη την Μισέλ, στην οποία επικεντρώνεται η πλοκή εξ ου και ο τίτλος, όλοι οι βασικοί γυναικείοι χαρακτήρες είναι σκληροί, δυναμικοί και ξέρουν να επιβιώνουν. Η κατά Φερχόφεν γυναίκα του 21ου αιώνα ξέρει να εκμεταλλεύεται τη θέση της, τις δυνατότητές της και να μην εξαρτάται από το αντρικό φύλο. Από την άλλη οι άντρες είναι αυτό που λέμε στην αργκό «μαλάκες». Εξαρτημένοι, πνευματικά ανίκανοι, υποτακτικοί και σεξουαλικά αντικείμενα. Αυτός ο θίασος είναι επίσης ταξικά ιεραρχημένος. Αστοί όπως η Μισέλ κινούν τα νήματα, μικροαστοί και υπάλληλοι χορεύουν στο ρυθμό που τους βαράει η αφεντικίνα. Αστοί διαφορετικής πάστας είναι και οι γείτονες της Μισέλ. Μια άσπιλη και πανέμορφη ευκατάστατη νοικοκυρά, αφοσιωμένη στις αγαθοεργίες και τον Καθολικισμό με ένα επίσης σοβαρό και μετρημένο στέλεχος για σύζυγο. Αν η Μισέλ είναι η επιτομή του μπουρζουά κεφαλαίου οι γείτονές της είναι το τέλειο target group για τη Λεπέν. Οι δύο όψεις του ίδιου δρόμου.

Τι παράγει λοιπόν Εκείνη, η μεγαλοαστή Μισέλ; Σιχαμερά, σεξιστικά και βίαια video παιγνίδια για κατανάλωση από ανήλικα. Η υποκριτικά αξιοπρεπής καθεστηκυία τάξη προωθεί ως εμπόρευμα τις απωθημένες ακατονόμαστες ονειρώξεις της. Με τον ίδιο τρόπο που παράγει βία η ψυχρή και αδίστακτη Μισέλ, με τον ίδιο τρόπο την αναπαράγει τελικά στην προσωπική της ζωή όταν ανακαλύπτει ότι το όλο περιστατικό του βιασμού την έχει εξάψει αφάνταστα. Η βία και το σεξ είναι οι πιο ισχυροί πυλώνες του πολιτισμού διατείνεται σαρκαστικά ο Φερχόφεν παραπέμποντας με πονηρή ασάφεια στα παιδικά τραυματικά χρόνια της ηρωίδας του. Η Κάθριν Τρεμέλ αναβιώνει αλλά αντί για παγοκόφτη κρατά τη γοητεία της ερωτικής εξουσίας της πάνω στο αρσενικό.

Όλος αυτός ο αμοραλισμός σερβίρεται σε εξαιρετικό καλλιτεχνικό περιτύλιγμα με την Ιζαμπέλ Ιπέρ να γράφει ξανά κινηματογραφική ιστορία με ένα μοναδικό γυναικείο χαρακτήρα και τον 78χρονο Φερχόφεν να ενορχηστρώνει επιδέξια το σασπένς και τις ανατροπές της πλοκής μέχρι το εντελώς ειρωνικό φινάλε.

Ήδη η Γαλλία αποφάσισε να υποβάλλει επίσημα την ταινία για υποψηφιότητα Oscar καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.   

Διανομή: Seven Films

Στις αίθουσες από 06.10.16