The Great Wall – Το Σινικό Τείχος

Παραγωγή: Κίνα/ΗΠΑ - 2016 

Διάρκεια: 104 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * 

Είδος: Περιπέτεια Φαντασίας

Σκηνοθεσία: Zhang Yimou

Πρωταγωνιστούν: Matt Damon, Pedro Pascal , Willem Dafoe, Tian Jing, Andy Lau, Eddie Peng, Numan Acar, Lu Han, Kenny Lin, Hanyu Zhang.

Υπόθεση: Κίνα γύρω στα 1100μχ., περίοδος της Δυναστείας Σονγκ. Δύο μισθοφόροι πολεμιστές από τη Δύση (Ματ Ντέιμον, Πέδρο Πασκάλ) που αναζητούν τη μυθική πυρίτιδα, συλλαμβάνονται μετά από μια φοβερή καταδίωξη και φυλακίζονται στο Σινικό Τείχος, από τον Κινεζικό στρατό. Εκεί διαπιστώνουν, κατάπληκτοι, τον πραγματικό λόγο της κατασκευής του. Καθώς μιλιούνια υπερφυσικών τεράτων που, σύμφωνα με το θρύλο «ξυπνούν» κάθε 60 χρόνια, επιτίθενται κατά κύματα στο Τείχος, οι τυχοδιώκτες ήρωές μας ξεχνούν για λίγο το σκοπό της αναζήτησής τους και αγωνίζονται για την επιβίωσή τους. Οι δύο μισθοφόροι ενώνουν τις δυνάμεις τους με έναν τεράστιο στρατό επανδρωμένο με τους καλύτερους πολεμιστές της Κίνας προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτή τη φαινομενικά ασταμάτητη δύναμη.

Η πιο ακριβή παραγωγή στην ιστορία του Κινεζικού κινηματογράφου έχει στο τιμόνι της ποιον άλλον από τον καταλληλότερο! Τον θρυλικό δημιουργό πίσω από το Hero και τα εκθαμβωτικά Ιπτάμενα Στιλέτα, τον οργανωτή των θεαματικών τελετών των Ολυμπιακών του Πεκίνου και τον πιο δημοφιλή στη Δύση Κινέζο δημιουργό. Ο Ζανγκ Γιμού αξιοποιεί το χολιγουντιανό σενάριο που δεν απέχει και πολύ από ταινίες τύπου Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, βάζοντας όλη του την εικαστική δεξιοτεχνία στην απεικόνιση αρχαίων κινέζικων θρύλων γύρω από το θαύμα της ανέγερσης του Τείχους, του μοναδικού όπως λέγεται δημιουργήματος του ανθρώπου που φαίνεται από το Διάστημα. Ατρόμητοι πολεμιστές που τα βάζουν με υπερφυσικούς δράκους, περίτεχνες πολεμικές κατασκευές, πλήθος κομπάρσων αλλά και σεναριακοί «δράκοι» που καλό είναι να αγνοηθούν από τον θεατή που απλά θέλει να περάσει δύο συναρπαστικές ώρες.

Ο Ματ Ντέιμον βρίσκεται στο στοιχείο του, τα εφέ είναι εντυπωσιακά και τα Τάο Τέι ότι πιο αποκρουστικό κυκλοφορεί σε τέρας, συγγενικά σχεδόν με τους δράκους που απεικονίζουν οι εικόνες του Αϊ Γιώργη. Ευτυχώς η ταινία δεν πλατυάζει αφηγηματικά και διαθέτει entertainment value.

Διανομή: UIP

Στις αίθουσες από 29.12.16

Και μερικές χρήσιμες πληροφορίες

• Κατά την έρευνα για τη συγγραφή του σεναρίου, οι Δυτικοί σεναριογράφοι ανακάλυψαν τον κινέζικο θρύλο για ένα τέρας που το αποκαλούσαν Τάο Τέι. Σε ένα κινέζικο βιβλίο φαντασίας που χρονολογείται 2500 χρόνια πριν, όπου γίνεται αναφορά σε διάφορα είδη τεράτων, τα Τάο Τέι περιγράφονται τόσο αδηφάγα που, σύμφωνα με το θρύλο, όταν δεν έχουν πλέον ανθρώπους να φάνε, αλληλοκατασπαράσσονται.

• Σύμφωνα με τον Ζανγκ Γιμού «Το Σινικό Τείχος αναφέρεται στους στίχους του Εθνικού μας Ύμνου. Συμβολίζει το έθνος, τη χώρα και την ιστορία μας. Είναι συνώνυμο του εθνικού πνεύματος της Κίνας. Στην ταινία συμβολίζει την ειρήνη και το εθνικό πνεύμα. Το δικό μας σενάριο παρουσιάζει την εκδοχή πως το Σινικό Τείχος κατασκευάστηκε για να προστατέψει την πατρίδα μας από τους εισβολείς. Υπό αυτήν την έννοια, δεν έχει διαφορά αν ο εισβολέας είναι άνθρωπος ή τέρας. Είναι μια ταινία για την κινέζικη ιστορία και τον πολιτισμό μας»

• Τα Τάο Τέι είναι μέρος της κινεζικής παράδοσης, σύμφωνα με την οποία ο Δράκος είχε εννέα γιούς, ένας εκ των οποίων ήταν το αδηφάγο Τάο Τέι. Στην ταινία υπάρχουν τρία είδη. Οι Κηφήνες που είναι οι πρώτοι που επιτίθενται ακολουθώντας τις διαταγές της Βασίλισσά τους, οι υπερμεγέθεις Ιππότες, η προσωπική φρουρά της Βασίλισσας που αποστολή τους είναι να την προστατεύουν και η Βασίλισσα που είναι η αρχηγός των Τάο Τέι και δίχως εκείνη τα Τάο Τέι δε σκέφτονται και τελικά εξολοθρεύονται, αφού πρώτα παγώσουν.

• Ο Ματ Ντέιμον, πανευτυχής για την πρώτη του αυτή συνεργασία με τον Γιμού, σχολιάζει «Ο Ζανγκ Γιμού είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του πλανήτη. «Ζωγραφίζει» εικόνες, όπως κανείς άλλος. Ο τρόπος που χρησιμοποιεί τα χρώματα, το μέγεθος στο οποίο φτάνει το τελικό αποτέλεσμα… Βλέπεις μια ταινία του και δε χρειάζεται να δεις το όνομά του. Φαίνεται πως την υπογράφει εκείνος. Ήθελα πολύ καιρό τώρα να δουλέψω μαζί του. Επιτέλους τα καταφέραμε. Μεγάλη τιμή για όλους μας! Έχουμε δει το έργο του και είναι τιμή να συμμετέχουμε σε κάτι δικό του.»

• Ένα από τα βασικά προβλήματα της παραγωγής ήταν η γλώσσα. Με περισσότερους από 100 μεταφραστές ο Γιμού επικοινωνούσε το όραμά του στους Αμερικανούς συντελεστές κι εκείνοι αντίστοιχα ανταποκρίνονταν. Οι Κινέζοι ηθοποιοί έμαθαν αγγλικά (με όσο το δυνατόν καλύτερη προφορά) έτσι ώστε να καταλαβαίνουν τι έλεγαν και να μην καταφεύγουν απλώς σε μίμηση και αναπαραγωγή λέξεων. Η 28χρονη Τζινγκ Τιάν προκειμένου να ανταποκριθεί στις γλωσσικές απαιτήσεις, μετέβη στη Αμερική και μελετούσε 12 ώρες ημερησίως προκειμένου να μάθει τη γλώσσα. Και ο Άντι Λάου μελέτησε επισταμένως, αλλά και πάλι χρειάστηκε δύο εβδομάδες προκειμένου να εξοικειωθεί με το –γραμμένο στα αγγλικά- σενάριο και άλλες δύο για να μάθει το ρόλο του. 

• Το Ανώνυμο Τάγμα αποτελείται από αμέτρητους στρατιώτες, χωρισμένους σε πέντε αυτοδιοίκητα επιμέρους σώματα, καθένα εκ των οποίων έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και διαφορετικό χρώμα στολής (πράγμα που έχει να κάνει με την κινεζική παράδοση που θέλει διαφορετικά χρώματα για διαφορετικά στρατιωτικά σώματα). Το Σώμα των Αετών είναι ντυμένο στα κόκκινα και είναι οι τοξότες του Τάγματος που εκτός από τα κλασικά τόξα εκτοξεύουν και ειδικά, υπερμεγέθη που φτάνουν πολύ μακριά με τεράστια ταχύτητα. Το Σώμα της Τίγρης αποτελείται από μηχανικούς, οι οποίοι είναι ντυμένοι στα χρυσά και εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του Τάγματος. Το Σώμα της Αρκούδας είναι το πιο άγριο και αυτό που έχει και τις μεγαλύτερες απώλειες. Το Σώμα του Ελαφιού είναι το ιππικό και το πεζικό του Τάγματος. Είναι η οπισθοφυλακή του. Τέλος το Σώμα των Γερανών, αποτελείται από γυναίκες ντυμένες στα μπλε ώστε να μη φαίνονται όταν εφορμούν από ψηλά με τις λόγχες τους.

• Η ταινία είναι η πιο ακριβή και μεγάλη παραγωγή που έχει ποτέ γυριστεί στην Κίνα. Τα γυρίσματα κράτησαν πέντε μήνες και πραγματοποιήθηκαν εξ’ ολοκλήρου στην Κίνα. Τα πάντα κατασκευάστηκαν από την αρχή ώστε να είναι όσο πιο αληθοφανές γίνεται το τελικό αποτέλεσμα. Ειδικότερα, το Σινικό Τείχος της ταινίας (ως σκηνικό) εκτείνεται σε ένα τετραγωνικό χιλιόμετρο και έχουν χρησιμοποιηθεί 200.000 τούβλα για το εξωτερικό του. Το υπόλοιπο Τείχος δημιουργήθηκε από ειδικά εφέ. Πάνω από 500 άτομα δούλεψαν ως κομπάρσοι, με τον υπόλοιπο στρατό να είναι ψηφιακός. Τα αμέτρητα Τάο Τέι δημιουργήθηκαν εξαρχής ψηφιακά.