Έτερος Εγώ

Παραγωγή: Ελλάδα - 2016 

Διάρκεια: 101 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * 

Είδος: Αστυνομικό Θρίλερ

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας

Πρωταγωνιστούν: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Δημήτρης Καταλειφός, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Γιώργος Χρυσοστόμου, Βασίλης Τσιγκριστάρης, Αννα Καλαϊτζίδου, Kόρα Καρβούνη, Βασίλης Ρίσβας, Αντώνης Αντωνίου, Νατάσα Ασίκη, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Δημήτρης Μαύρος, Μαίρη Νέγρη, Ιάσονας Παπαματθαίου, Ηλίας Πετροπουλέας, Έλενα Τυρέα, και ο Σωκράτης Αλαφούζος

Guest star: Francois Cluzet

Υπόθεση: Ο Δημήτρης Λαΐνης είναι ένας ιδιόρρυθμος αλλά και ιδιοφυής καθηγητής εγκληματολογίας που μόνη του ασχολία, μετά τις παραδόσεις, είναι να παραστέκεται στον αγαπημένο του πατέρα που νοσηλεύεται διασωληνωμένος σε ένα νοσοκομείο. Με υπόδειξη του πρύτανη και προστάτη του, αναλαμβάνει να συνεργαστεί με την αστυνομία προκειμένου να λύσει το μυστήριο που κρύβεται πίσω από μια σειρά φόνων και θανάτων με κοινό χαρακτηριστικό, αποφθέγματα του Πυθαγόρα γραμμένα με αίμα στους τόπους των εγκλημάτων. Πολύ γρήγορα ο νεαρός καθηγητής αρχίζει να ξεμπλέκει το πολύπλοκο και επικίνδυνο αυτό παζλ, μετά και από τις πολύτιμες συμβουλές ενός Γάλλου καθηγητή μαθηματικών που του αναπτύσσει τη θεωρία των φίλιων αριθμών του Πυθαγόρα. Η μαγεία των μαθηματικών θα τον οδηγήσει σταδιακά προς τη λύση του μυστηρίου. Θα καταφέρει να αποκαλύψει την αλήθεια; Και πόσο θα τον επηρεάσει σε προσωπικό επίπεδο; 

Κάθε καλό θρίλερ διαθέτει ένα εξίσου καλό εύρημα. Στην περίπτωση αυτής της δεύτερης ταινίας του Σωτήρη Τσαφούλια, μετά τον Κοινό παρονομαστή του 2014, το εύρημα είναι οι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρα. Όταν τον ρώτησαν τι είναι φίλος, ο Πυθαγόρας απάντησε: «Αυτός που είναι ο άλλος σου εαυτός, όπως το 220 και το 284». Δύο αριθμοί είναι «φίλιοι» ή «φιλικοί», αν ο καθένας ισούται με το άθροισμα όσων μετρούν (δηλαδή διαιρούν) τον άλλο. Οι πιο διάσημοι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρειου σύμπαντος είναι οι 220 και 284 που κάνουν ένα ταιριαστό ζευγάρι. Σύμφωνα με τον δημιουργό της ταινίας «Ως έτερος εγώ o Πυθαγόρας ορίζει τον φίλο, όχι το άλλο μισό, αλλά τον άλλο εαυτό».

Η αρχαία σοφία που συνδυάζει τα μαθηματικά με τον ορισμό της φιλίας γίνεται το έναυσμα για ένα αιματοβαμμένο θρίλερ όπου ο φόνος δεν είναι σκοπός αλλά αναγκαίο μέσον για την ολοκλήρωση της μυθοπλασίας. Τόσο αιματοβαμμένο ώστε τίποτα δεν προδιαθέτει τον θεατή για το σοκ που θα βιώσει στα πρώτα δέκα λεπτά της ταινίας. Ένα φοβερό γεγονός από το παρελθόν που οι επιπτώσεις του θα πέσουν πάνω στα κεφάλια όλων αυτών που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είχαν κάποια ανάμιξη. Ένα μυστήριο η λύση του οποίου θα δώσει συναισθηματική διέξοδο σε έναν εκ πρώτης όψεως απωθητικό και αντικοινωνικό χαρακτήρα όπως ο καθηγητής Λαϊνης που όμως κρύβει μέσα του τον πόνο της απώλειας του «έτερου εγώ» του. Μέσα από την έρευνα ο σκυφτός και αμίλητος, σχεδόν αυτιστικός, ήρωάς μας θα συμφιλιωθεί με την απώλεια και θα βρεθεί πάλι έτοιμος να γνωρίσει τη χαρά της ζωής.

Δεν χρειάζεται να πούμε πολλά για την πλοκή και να χαλάσουμε τη γοητεία του μυστηρίου για το θεατή. Μπορούμε όμως να πούμε ότι πρόκειται για ένα καλογραμμένο και με εξαιρετικό Production design φιλμ, με επιρροές από Αστυνόμο Μπέκα μέχρι Hannibal, από Φώσκολο μέχρι Ισπανικά θρίλερ και αμερικάνικες τηλεοπτικές σειρές της μετά τον Φίντσερ εποχής. Μια ταινία που διαθέτει ένταση, ρυθμό, ανατροπές (άλλες προβλέψιμες και άλλες όχι) και την απέραντη γοητεία των αριθμών να καλύπτει τα κίνητρα των χαρακτήρων και να δίνει έναν απόλυτα ελληνικό τόνο στο σύνολο.

Μπορεί να υπάρξουν αντιρρήσεις για την ερμηνευτική μέθοδο του πρωταγωνιστή Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, ωστόσο αυτή η μονοδιάστατη σχεδόν κατατονική κίνηση νομίζω ότι είναι η ιδανική για τον χαρακτήρα του, δίνοντας έναν ακαθόριστο τόνο μελαγχολίας στα δρώμενα. Τώρα αν το πλατύ κοινό δυσκολεύεται να ταυτισθεί με έναν τόσο ιδιόρρυθμο ήρωα αυτό είναι άλλη υπόθεση. Στους δεύτερους ρόλους συναντάμε ενδιαφέρουσες παρουσίες εγχώριων αστέρων, θα ξεχωρίσω όμως την ολιγόλεπτη εμφάνιση της Νατάσας Ασίκη που κλέβει την παράσταση με το φλογισμένο της βλέμμα. Η υπερεπιτυχημένη θεατρική πρωταγωνίστρια του «Αυγά Μαύρα» ίσως θα έπρεπε να κάνει πιο συχνή την παρουσία της στη μεγάλη οθόνη. Όσο για τον φιλοξενούμενο Γάλλο σταρ των Άθικτων, η παρουσία του είναι σύντομη αλλά ιδιαίτερα σημαντική για την εξέλιξη της πλοκής.  

Και κάτι τελευταίο. Τα εμβόλιμα στη δράση πανοραμικά πλάνα της Αθήνας μοιάζουν με ερωτικά κλεισίματα ματιού σε μια πόλη πληθωρική, πληγωμένη αλλά και τόσο γοητευτικά λουσμένη στο Αττικό φως. Και πόσο καιρό αλήθεια είχαμε να δούμε Ελληνική ταινία να ευχαριστεί την Ελληνική Αστυνομία για τη βοήθεια στα γυρίσματα…

Μπορεί να έχουν περάσει πολλά χρόνια αλλά κάπου αρχίζει να βρίσκεται το νήμα που θα συνδέσει το παρόν με τον παλιό καλό (τον πραγματικά καλό όμως) ελληνικό εμπορικό κινηματογράφο. Τα 2 βραβεία-Κοινού FISCHER Ελληνικής Ταινίας-Μιχάλης Κακογιάννης & Νεότητας- που κέρδισε η ταινία στο τελευταίο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το αποδεικνύουν με το παραπάνω. 

Λοιποί Συντελεστές

Σενάριο: Σωτήρης Τσαφούλιας

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής

Μουσική: Κώστας Μαραγκός

Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης, Γιώργος Γεωργόπουλος

Ήχος: Γιάννης Αντύπας

Production Designer: Ηλίας Λεδάκης

Κοστούμια: Άγις Παναγιώτου

Μακιγιάζ: Γιάννης Παμούκης

Executive producer: Φένια Κοσοβίτσα 

Trivia

Ο διάσημος Γάλλος σταρ Francois Cluzet μπορεί να εμφανίζεται για λίγο στην ταινία, αλλά ο ρόλος του καθοδηγεί την ιστορία. Είναι μαθηματικός και λάτρης της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, τον οποίο προσεγγίζει ο πρωταγωνιστής για να μάθει λεπτομέρειες για το επίμαχο θεώρημα του Πυθαγόρα που θα δώσει τη λύση στο αίνιγμα. Ο Cluzet αστειεύεται για την προσπάθεια που έκανε να μάθει τα λόγια του, καθώς η επαφή του με τα μαθηματικά είχε περιοριστεί στα σχολικά του χρόνια. Όμως η εμπειρία του με το συνεργείο της ταινίας του θύμισε γαλλική παραγωγή.

Οι αδελφοί Αλαχούζοι ήταν απαραίτητοι για τα ειδικά εφέ που απαιτούσε μια ιστορία με κατά συρροή δολοφονίες με συμβολικό ύφος και έντονη σκηνογραφική υπογραφή. Ο συγκεκριμένος δολοφόνος δεν εκτελούσε άσκοπα, τυχαία ή άκομψα. Το δίδυμο σχολιάζει ότι ήταν από τις λίγες φορές που είχε χρόνο στη διάθεση του για να δουλέψει όπως ακριβώς ήθελε. Ενδεικτικά, για το ύφος της ταινίας αναφέρουν ότι ο Gary Oldman στο Hannibal ήταν σημείο αναφοράς.

Για τη συγγραφή του τελικού σεναρίου, ο σκηνοθέτης έχει περάσει πολλές ώρες συζητώντας με τον γνωστό μαθηματικό και συγγραφέα Τεύκρο Μιχαηλίδη (Πυθαγόρεια εγκλήματα, Ο μέτοικος και η συμμετρία), ενώ στη συγγραφή του σεναρίου συμμετείχε και η σκηνοθέτης Κατερίνα Φιλιώτου (Εργαζόμενη Γυναίκα, Υπέροχα Πλάσματα).

Διανομή: Feelgood Entertainment

Στις αίθουσες από 19.01.17