Beauty and the Beast – Η Πεντάμορφη και το Τέρας

Παραγωγή: ΗΠΑ - 2017 

Διάρκεια: 129 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * *

Είδος: Μουσικό Παραμύθι 

Σκηνοθεσία: Bill Condon

Πρωταγωνιστούν: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad, Kevin Kline, Hattie Morahan, Ewan McGregor, Ian McKellen, Emma Thompson, Nathan Mack, Audra McDonald, Stanley Tucci, Gugu Mbatha-Raw, Haydn Gwynne, Gerard Horan, Ray Fearon.

Στην Ελληνική βερσιόν ακούγονται: Αλεξάνδρα Λέρτα, Γιάννης Παλαμίδας, Άλεξ Παναγή, Δημήτρης Κοντογιάννης, Στρατής Στηλ, Χρήστος Θάνος, Αλέξης Ζερβάνος, Πένυ Δεληγιάννη, Λίλη Τέγου, Μάγκυ Χαραλαμπίδου, Αλέξανδρος Ντούνης, Τάσος Κωστής και η Σία Κοσκινά.

Υπόθεση: Η Μπελ (Emma Watson) είναι μια νεαρή πανέξυπνη χωριατοπούλα, μοναχοκόρη του μάστορα Μωρίς (Kevin Kline). Όταν ο πατέρας της καταλήγει μια νύχτα σε ένα μυστηριώδες Κάστρο και φυλακίζεται από το αποκρουστικό Τέρας που το κατοικεί, η Μπελ επεμβαίνει και παίρνει τη θέση του πατέρα της, ως αντάλλαγμα για την απελευθέρωσή του. Το Κάστρο είναι μαγεμένο όπως και το προσωπικό του με το οποίο, παρά τον φόβο της, η Μπελ γίνεται φίλη. Μαθαίνοντας σιγά σιγά να αποδέχεται την εξωτερική εμφάνιση του Τέρατος (Dan Stevens), αρχίζει να διακρίνει την αληθινή καρδιά του Πρίγκιπα που είναι παγιδευμένος μέσα του. Όμως, πίσω στο χωριό, ο νάρκισσος άρχοντας και πρώην αξιωματικός του Στρατού Γκαστόν (Luke Evans) έχει βαλθεί να παντρευτεί την Μπελ αλλά και να κατατροπώσει το Τέρας με κάθε κόστος.

Η σειρά ταινιών της Disney που μεταφέρει τα κλασσικά animation παραμύθια της σε live action συνεχίζεται ακάθεκτη, φθάνοντας σε ένα πολύ υψηλό σημείο με την ολόφρεσκη αυτή Πεντάμορφη. Ούτως ή άλλως πρόκειται για ένα κορυφαίο musical animation που το 1991 έγραψε ιστορία με τις 6 υποψηφιότητες του για Oscar (μεταξύ των οποίων και καλύτερης ταινίας). Η ταινία αποδείχτηκε εξαιρετικά δημοφιλής και δημιούργησε ένα ολόκληρο franchise, από μεταφορά σε musical στο Broadway μέχρι sequel για το home video, ψηφιακές επανεκδόσεις κλπ. Πέρα από αυτά όμως ήταν μια πολύ εμπνευσμένη μεταφορά του παραμυθιού του 18ου αιώνα με την υπέροχη μουσική και τα τραγούδια του Alan Menken να γράφουν ιστορία.

Το ίδιο σχεδόν εμπνευσμένη αποδεικνύεται και αυτή η εκθαμβωτικής ομορφιάς βερσιόν από τον Bill Condon που παντρεύει τις μουσικές ρίζες του έργου που βρίσκονται στην οπερέτα αλλά και τον ρομαντικό κλασικισμό του πρωτότυπου με αρκετά καινοφανείς σεναριακές «παρεμβάσεις» όπως η υποπλοκή με ήρωα τον παχουλό και παμπόνηρο Λεφού που δίνει νέο αέρα στη φιλμική απόδοση της ανδρικής κομπανίας, δημιουργώντας ένα παγκόσμιο μίνι «θέμα» ακόμη και πριν την κυκλοφορία της ταινίας. Πάνω από όλα όμως αυτή η νέα βερσιόν γίνεται ένας ύμνος τόσο στη δύναμη και την ελευθερία του γυναικείου πνεύματος που εκπροσωπεί η Μπελ όσο και στη σοφία και τη γνώση που εκπροσωπεί ο πριγκιπικός κόσμος του Τέρατος. Πολλοί συμβολισμοί, μυστικιστική χρήση των Ρόδων, πολιτική ορθότητα (πόσοι μαύροι άραγε υπήρχαν σε μια πριγκιπική αυλή της Γαλλίας…) και διδάγματα για την αξία της ελευθερίας του πνεύματος και την κινητήρια δύναμη του Σύμπαντος που είναι τι άλλο…η αγάπη. Και βέβαια το τeράστιο budget επιτρέπει λουσάτες αναφορές τόσο στα κλασικά Musical του Χόλιγουντ, μια αριστουργηματική σκηνή μουσικής ανθολογίας (Be our guest) και ένα κλείσιμο ματιού στη Μελωδία της Ευτυχίας (βρείτε μόνοι σας τη σκηνή)!

Όσο για το καλλιτεχνικό μέρος από πού να ξεκινήσει κανείς τα καλά λόγια: για τα σκηνικά της Σάρα Γκρήνγουντ και τα κοστούμια της Ζακελίν Ντουράν, δύο σπουδαίων καλλιτεχνών που πάνε «πακέτο» από την εποχή της Εξιλέωσης και της Άννα Καρένινα; Για τους μόνιμους συνεργάτες του Κόντον στη φωτογραφία (Τομπίας Σλίσερ) και μοντάζ (Βιρτζίνια Κατζ); Για το κλασικό σκορ που έχει επίσης «ξεσκονιστεί» ενορχηστρωτικά με προσθήκη 4 τραγουδιών τους στίχους των οποίων έγραψε ο Τιμ Ράις; Για τους ηθοποιούς που το διασκεδάζουν αφάνταστα; Το δίδυμο Γκαστόν και Λεφού των Έβανς και Γκαντ είναι αμίμητο όπως φυσικά και το δίδυμο Γιούαν Μαγκρέγκορ και Ίαν Μακέλεν στους ρόλους του μαγεμένου ρολογιού και του κηροπήγιου. Η ταινία όμως είναι και ένα ερμηνευτικό στοίχημα για την Έμα Γουότσον που κάθε άλλο παρά κλασική Πεντάμορφη μπορείς να της αποκαλέσεις. Μπορεί για αυτό κάποιοι  να την βρουν άχρωμη όμως κατά τη γνώμη μας αποδεικνύει ότι διαθέτει ένα συνδυασμό μαγνητισμού, ταλέντου, πνεύματος και εσωτερικής δύναμης που πρέπει να χαρακτηρίζει μια σύγχρονη ηρωίδα και τα οποία ταιριάζουν γάντι στο συνηθισμένο παρουσιαστικό που θα είχε μια χωριατοπούλα. Και σίγουρα μέτρησαν στην επιλογή της για το ρόλο. Η οποία Μπελ, παρεμπιπτόντως, σώζει με την πρώτη ευκαιρία και πάτερα και τέρας, αποδεικνύοντας τη δύναμη της.   

Ένας ακαταμάχητος συνδυασμός ομορφιάς και χολιγουντιανού γκλάμορ που αναμένεται να γράψει τη δική του ιστορία μαζικής αποδοχής, το φιλμ του Μπιλ Κόντον είναι ίσως το καλύτερό του από την εποχή του «Θεοί και Δαίμονες» του 1998. Μια απόλαυση.

Η μεταγλωττισμένη στα ελληνικά βερσιόν είναι πολύ καλή αλλά τα τραγούδια στο πρωτότυπο είναι απλησίαστα. Εσείς αποφασίζετε…  

Και μερικά trivia από το Δελτίο Τύπου της Παραγωγής

Πάνω από 1.000 άτομα από το συνεργείο δούλεψαν νυχθημερόν για να κατασκευάσουν και να διακοσμήσουν τα τεράστια σκηνικά που είχαν απίστευτη λεπτομέρεια στο χέρι.

Το καλλιτεχνικό τμήμα πέρασε μήνες προκειμένου να κάνει έρευνα στην αρχιτεκτονική εποχής και στον σχεδιασμό εσωτερικών χώρων για να δημιουργήσει το κάστρο του Τέρατος. Στο τέλος, προέκυψε ένας συνδυασμός από διαφορετικά αρχιτεκτονικά στυλ, με έμφαση στο γαλλικό Ροκοκό, ένα στυλ που κυριάρχησε στη Γαλλία το 1740 και το συναντάμε στις Βερσαλλίες.

Το τμήμα της ενδυματολόγου Jacqueline Durran συμπεριελάμβανε ράφτες, καπελάδες, κοσμηματοποιούς, ζωγράφους, ειδικούς στα υφάσματα καλλιτέχνες. Όλοι ξεκίνησαν να δουλεύουν μήνες πριν το γύρισμα. Η ενδυματολόγος της ταινίας σχεδίασε τα πάντα. Από τα κουστούμια των χωρικών μέχρι τις εκλεπτυσμένες τουαλέτες που φορούσαν οι 35 ντεμπιτάντ στο χορό του Πρίγκιπα. Φυσικά, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το φαντασμαγορικό φόρεμα της Μπελ που φοράει στη σκηνή που χορεύει με το Τέρας.

Στην ταινία κινουμένων σχεδίων το φόρεμα είχε ιδιαίτερη βαρύτητα, το κίτρινο φόρεμα είναι θρυλικό. Έτσι, η διαδικασία σχεδιασμού ήταν μακροχρόνια, είχε πολλές συζητήσεις για το στυλ, το χρώμα και το υλικό που θα είχε. Το φόρεμα της Μπελ αποτελούνταν από πολλά πέπλα με σατέν οργάντζα 55 μέτρων, που είχε κοπεί σε κυκλικό σχήμα και χρειάστηκε σχεδόν ένα χιλιόμετρο κλωστή. Πάνω του είχε διάσπαρτα 2.160 swarovski κρύσταλλα. Χρειάστηκαν πάνω από 12.000 ώρες για να φτιαχτεί το πρώτο και διάφορα αντίγραφα του.

Η πιο απαιτητική σκηνή της ταινίας είναι το μουσικοχορευτικό Be Our Guest (Λιχουδιές στην ελληνική εκδοχή), όπου η δημιουργική ομάδα είχε σαν σημείο αναφοράς τη δουλειά του θρυλικού Busby Berkeley, του Χολιγουντιανού σκηνοθέτη και χορογράφου μιούζικαλ που έγραψε ιστορία με τα πλάνα, όπου οι χορεύτριες δημιουργούν περίπλοκα γεωγραφικά σχήματα. Η σκηνή διαδραματίζεται στην τραπεζαρία του κάστρου, που είχε σχεδιαστεί σαν σκηνή, καθώς είναι το πιο θεατρικό σκηνικό στην ταινία. Χρειάστηκε ένας μήνας για να γυριστεί, έξι μήνες για να προετοιμαστεί και πάνω από ένας χρόνος για να ολοκληρωθεί. Όλα τα στοιχεία ήταν πραγματικά και στην πορεία επιστρατεύτηκε η ψηφιακή τεχνολογία για να περαστούν τα οπτικά εφέ που απογείωσαν το τελικό αποτέλεσμα.

 

Διανομή: Feelgood Entertainment

Στις αίθουσες από 16.03.17

Παρακάτω και τα 2 trailer (υποτιτλισμένο και μεταγλωττισμένο)