Amerika Square

Παραγωγή: Ελλάδα – 2016 

(Σε συμπαραγωγή με Βρετανία και Γερμανία). 

Διάρκεια: 86 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * 1/2 

Είδος: Κοινωνικό 

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σακαρίδης 

Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Στάνκογλου, Μάκης Παπαδημητρίου, Βασίλης Κουκαλάνι, Ξένια Ντανιά, Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης, Ρέα Πεδιαδιτάκη και ο Αλέξανδρος Λογοθέτης.

Υπόθεση: Κάπου στην Πατησίων, σε μια παλιά μεσοαστική πολυκατοικία οι ένοικοι δεν είναι πια αυτοί που ήταν στις ένδοξες μέρες. Ένας από αυτούς είναι ο Μπίλι (Γιάννης Στάνκογλου), ένας 40άρης ροκάς, ρομαντικός κατά βάθος και φιλοσοφημένος, που έχει μπαρ στο ισόγειο και παράνομο tattoo studio στον ημιόροφο. Ένας άλλος είναι ο παιδικός φίλος του Μπίλι ο Νάκος (Μάκης Παπαδημητρίου) που ζει ακόμα με τους γονείς του (Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης) και μισεί τους ξένους που έχουν κατακλύσει τη γειτονιά του. Στο studio του Μπίλι κάνει την εμφάνισή της για ένα tattoo η Τερέζα (Ξένια Ντανιά), μια τραγουδίστρια Αφρικάνικης καταγωγής που θέλει να αποτραβηχτεί από τον υπόκοσμο και τον εραστή-προστάτη της και που η μοίρα τη φέρνει στο δρόμο και την καρδιά του Μπίλι. Κάπου εκεί έξω τριγυρίζει ο Τάρεκ (Βασίλης Κουκαλάνι), ένας απελπισμένος πρόσφυγας από τη Συρία με το μικρό του κοριτσάκι που ψάχνει να βρει τρόπο για να φύγει από τη χώρα. Οι ζωές αυτών των ανθρώπων θα εμπλακούν σε μια μοιραία πορεία καθώς ο Νάκος, μέσα στο παραλήρημά του, θα μηχανευθεί ένα σχέδιο για να ξεπαστρέψει τους μετανάστες της γειτονιάς…

Κατά μήκος της οδού Πατησίων και πριν την δεύτερη εσωτερική μετανάστευση των αρχών του 80, ζούσε ένα μεγάλο μέρος του μεσοαστικού κορμού της χώρας με επίκεντρο τις δυο τέως αριστοκρατικές πλατείες Αμερικής και Βικτώριας. Τα απομεινάρια αυτού του κορμού ανακατεμένα με ένα χαρακτηριστικό χαρμάνι από τους παλιούς μετανάστες του ανατολικού μπλοκ και της Αλβανίας, μας παρουσιάζει με εμπνευσμένο τρόπο στην εισαγωγή της η ταινία μέσα από την αφήγηση του Νάκου, που νοσταλγεί τις παλιές καλές μέρες και χρωματίζει ανάλογα το λογύδριό του. Ένα μεταλλαγμένο Στουρνάρα 288, ένα παρελθόν που φαίνεται ιδανικό μόνο στο ταραγμένο μυαλό του άεργου 38άρη, μια νύξη για ηθογραφία εποχής που σε λίγο θα τιναχτεί στον αέρα καθώς η παγκοσμιοποίηση έχει φέρει τα πάνω κάτω. Κάτι που έχει απόλυτα κατανοήσει ο Μπίλι που έχει χτυπήσει στο μπράτσο του ένα «Refuse to Sink», το μότο των λαθρομεταναστών που περνούν καθημερινά τη Μεσόγειο με τις σάπιες βάρκες τους σε αναζήτηση ενός μέλλοντος. Δυο φίλοι, γέννημα θρέμμα και οι δύο, μιας πόλης και μιας χώρας που δεν υπάρχει πια ούτε και πρόκειται να επιστρέψει όσο και να αρνούνται οι πολίτες της να  παραδεχτούν ότι η πατρίδα τους δεν είναι πια πολιτισμικά ομοιογενής.  

Οι ζωές των ηρώων μας θα εμπλακούν λοιπόν σε μια μοιραία αλληλουχία γεγονότων καθώς αυτή η σύγχρονη Καζαμπλάνκα  βράζει από θυμό, απελπισία και αδιέξοδο. Ο καθένας με τον τρόπο του κουβαλάει το δικό του σταυρό. Ο Μπίλι ξεσπάει την πικρία και τη μοναξιά του στην τέχνη του, ο Νάκος έχει τα κοινωνικά απωθημένα των νεανικών του χρόνων που τον ωθούν ασυναίσθητα στα άκρα, ο Τάρεκ αισθάνεται ξένος και κυνηγημένος σε μια χώρα κατεστραμμένη που δεν είναι σε θέση να του προσφέρει καμία βοήθεια και η Ξένια θέλει να σπάσει τα δεσμά και να φύγει σε ένα Παρίσι του μύθου και της ελευθερίας. Ο καθένας με τον τρόπο του ορίζει τη μοίρα του άλλου και η λύση δεν θα δοθεί χωρίς να πληρωθεί ένα βαρύ τίμημα.   

Ένα τετραπλό δράμα με φόντο μια σύγχρονη Αθήνα σκυθρωπή και γονατισμένη, με πρόσφυγες βασανισμένους, που δεν τους χωράει ο τόπος και με την απελπισία των ντόπιων για την απώλεια της εθνικής ταυτότητας να γίνεται μαύρη αντίδραση και να προκαλεί χάος, μέχρι η ζωή να ξαναβρεί το δρόμο της.

Εξαιρετικό δείγμα κοινωνικού σινεμά για ευρύ κοινό, είδος που έχει πάψει να ευδοκιμεί στη χώρα μας πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, με σπουδαίες ερμηνείες, άριστο μοντάζ και πάνω από όλα με ένα ιδιαίτερο στιλ ανάμεσα σε ρομαντικό φιλμ νουάρ και κοινωνική κομεντί που, παρά τις όποιες ιδεολογικές αντιρρήσεις, μπορεί να κερδίσει άνετα τις εντυπώσεις. Η ταινία ανοίγει ως Πλατεία Αμερικής και κλείνει ως Amerika Square. Στο ενδιάμεσο οι ήρωές της ζουν τη δική τους πεζή Καζαμπλάνκα. Μόνο που στην περίπτωσή τους δεν υπάρχει το We’ll always have Paris…

Η ταινία βασίζεται στο βιβλίο του Γιάννη Τσίρμπα «Η Βικτώρια δεν υπάρχει» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη. Ο ίδιος ο συγγραφέας μαζί με τον σκηνοθέτη και τον Βαγγέλη Μουρίκη το διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη.  Το «Amerika Square» (με αρχικό τίτλο «Πλατεία Αμερικής») συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου κέρδισε το Βραβείο της Fipresci και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας αλλά και ειδική μνεία για τον Βασίλη Κουκαλάνι. Υποψήφιο για αρκετά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας έφυγε τελικά μόνο με το βραβείο για το μοντάζ που έκανε ο ίδιος ο σκηνοθέτης Γιάννης Σακαρίδης.

Διανομή: Feelgood Entertainment

Στις αίθουσες από 23.03.17