The Dinner – Το Δείπνο

Παραγωγή: ΗΠΑ – 2017 

Διάρκεια: 120 λεπτά 

Βαθμολογία: * * 1/2 

Είδος: Ψυχολογικό Δράμα 

Σκηνοθεσία: Oren Moverman 

Πρωταγωνιστούν: Richard Gere, Laura Linney, Steve Coogan, Rebecca Hall, Chloë Sevigny, Charlie Plummer, Adepero Oduye, Michael Chernus, Taylor Rae Almonte, Joel Bissonnette. 

Υπόθεση: Μια ζεστή καλοκαιρινή βραδιά δύο παντρεμένα ζευγάρια βγαίνουν για φαγητό σε ένα υπερπολυτελές εστιατόριο. Ένας ανερχόμενος αστέρας της πολιτικής με τη δεύτερη και αρκετά νεότερη σύζυγό του και ο αδελφός του, καθηγητής Ιστορίας, με τη δυναμική σύζυγό του. Η ατμόσφαιρα μοιάζει τεταμένη, υπάρχει συνεχής κίνηση γύρω από τον πολιτικό που συνοδεύεται από τη γραμματέα του και τους σωματοφύλακές του. Αλλά και από την άλλη πλευρά υπάρχει μια υποβόσκουσα περίεργη κατάσταση, μια γκρίνια. Αφού καταφέρουν επιτέλους να κάτσουν γύρω από το τραπέζι, αρχίζουν να συζητάνε για διάφορα τετριμμένα ζητήματα, τη δουλειά, τις διακοπές, τις πρόσφατες ταινίες. Όλα όμως αποδεικνύονται μια μάταιη απόπειρα για να συγκαλύψουν την ένταση που επικρατεί μεταξύ τους.  Αυτό που γνωρίζουν και οι τέσσερις και εμείς το μαθαίνουμε σταδιακά είναι ότι οι δεκαπεντάχρονοι γιοι τους έχουν διαπράξει μαζί ένα έγκλημα, το οποίο έχουν ανεβάσει στο Youtube προκαλώντας πανεθνικό σάλο. Τα δυο αγόρια δεν έχουν ταυτοποιηθεί ακόμη αλλά η σύλληψή τους είναι θέμα ωρών.

Καθώς το δείπνο φτάνει στη γαστριμαργική του κορύφωση, τα προσωπεία της πολιτισμένης συμπεριφοράς πέφτουν. Τα μαχαίρια βγαίνουν. Ως που είναι διατεθειμένος ο καθένας να φθάσει για να προστατεύσει το παιδί του;

Δεν είναι η πρώτη φορά που το παγκόσμιο bestseller του Ολλανδού Herman Koch μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη. Προηγήθηκαν η ομώνυμη Ολλανδική ταινία του 2013 και η Ιταλική «Τα δικά μας παιδιά» του 2014 που κράτησαν την υπόθεση σε ευρωπαϊκό έδαφος. Η χολιγουντιανή βερσιόν ήταν θέμα χρόνου. Η αμερικανοποίηση της ιστορίας από τον σεναριογράφο/σκηνοθέτη Όρεν Μόβερμαν έχει αρκετά θετικά στοιχεία καθώς την εντάσσει σε ένα είδος προεκλογικού κλίματος της εποχής Τραμπ και την εμπλέκει με τις ψυχολογικές συνέπειες του Γκέτισμπεργκ, της σημαντικότερης μάχης του Εμφύλιου που έκρινε την τύχη των ΗΠΑ, πάνω στον ένα από τους δύο αδελφούς, τον καθηγητή.  Είναι μεν αριστοτεχνικό το στήσιμο της πλοκής και η αναστροφή των συμπαθειών του θεατή όσο ξεδιπλώνεται η ιστορία είναι θεαματικά ενορχηστρωμένη, όμως το σύνολο φωνάζει από μακριά τη σχηματοποίησή του, τα αναμενόμενα κλισέ εμφανίζονται υπερβολικά συχνά και το θεατρικό υπόβαθρο, παρά τις αναγωγές στο παρελθόν, κάνει τη δίωρη διάρκεια να φαίνεται υπερβολική.

Στα θετικά οι ερμηνείες του καστ με επικεφαλής τον κωμικό Στιβ Κούγκαν σε ένα κόντρα δραματικό ρόλο και το πλούσιο σάουντρακ που επιμελήθηκε ο μέγας μουσικός παραγωγός Χαλ Γουίλνερ. Να σημειώσουμε ότι η ταινία σηματοδοτεί ένα είδος επιστροφής στη μεγάλη οθόνη της από καιρό «χαμένης» στη μικρή οθόνη, Κλόε Σεβινί, στο μικρό και μάλλον αναξιοποίητο ρόλο της πρώτης γυναίκας του Ρίτσαρντ Γκιρ. 

Η ταινία συμμετείχε στο επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Το ομώνυμο μυθιστόρημα του Χέρμαν Κοχ κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Διανομή: Tanweer

Στις αίθουσες από 25.05.17