23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας: Full speed Sold out !

Ανάμεσα σε συγκλονιστικές συμμετοχές στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ όπως το Ισραηλινό Foxtrot και επετειακές προβολές όπως το θρυλικό Donnie Darko η αίσθηση που αφήνει φέτος το Φεστιβάλ, καθώς προχωρά προς το φινάλε, είναι πολύ θετική με ανεβασμένο επίπεδο ταινιών που αντανακλάται στα αλλεπάλληλα sold out των προβολών. Και το γεγονός ότι φέτος εξαντλήθηκαν από την πρώτη μέρα και οι ακριβές κάρτες διαρκείας των 20 προβολών είναι πολύ ενδεικτικό της ανταπόκρισης του κοινού.

Η περασμένη Κυριακή λοιπόν ήταν η βραδιά της sold out Προβολής του Foxtrot. Μιας ταινίας που σε αφήνει άφωνο με τη σκηνοθετική της δεξιοτεχνία, την αφηγηματική ευρηματικότητα αλλά και τη συγκλονιστική αλληγορία της για ένα λαό παγιδευμένο εντός ενός ακήρυχτου πολέμου και μιας προπατορικής ενοχής που τσακίζει το συλλογικό του ψυχισμό και τον οδηγεί στη βίωση ενός καφκικού εφιάλτη χωρίς τέλος. Βραβευμένη με τον Αργυρό Λέοντα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας για τη σκηνοθεσία του Σάμιουελ Μάοζ η ταινία σάρωσε και τα βραβεία της Ισραηλινής Ακαδημίας και θα είναι η υποψήφια προς υποβολή για το ξενόγλωσσο Oscar. Θεωρώ σίγουρη τη θέση της στην 5άδα, για να μην πω και την αποχώρηση με το Βραβείο στην τσέπη! Η διανομή της ταινίας στην χώρα μας θα γίνει από τη Seven Films.

 

Την ίδια βραδιά προβλήθηκε και το εντυπωσιακό one woman show της Κέιτ Μπλάνσετ Manifesto, κάτι ανάμεσα σε ταινία και εικαστική εγκατάσταση όπου η μεγάλη ηθοποιός ερμηνεύει 13 διαφορετικούς ρόλους! Το εγχείρημα του Γερμανού Γιούλιαν Ρόζεφελντ, που είχε ανέβει στη θεατρική του μορφή στο τελευταίο Φεστιβάλ Αθηνών στην οδό Πειραιώς, έχει μεγάλο αισθητικό και ιδεολογικό ενδιαφέρον και έχει ήδη βρει διανομή στη χώρα μας από τη Danaos Films.

Στις ειδικές προβολές όμως έλαμψε το αριστούργημα των Powell και Pressburger Μαύρος Νάρκισσος. Το εκθαμβωτικής ομορφιάς Βρετανικό ψυχογράφημα του 1947, μια ιστορία πίστης και πάθους σε ένα μοναστήρι γυναικών στο Θιβέτ, προβλήθηκε σε αποκατεστημένη ψηφιακή μορφή και μάγεψε το νεανικό κοινό. 70 χρόνια μετά, το φιλμ παραμένει αγέραστο και ακατάταχτο…

Ακατάταχτο είναι και το animation Το σχολείο μου βουλιάζει στη θάλασσα, μια παράξενη ζωγραφιά-αλληγορία της σύγχρονης Αμερικής μέσα από ένα τυπικό high school που βουλιάζει στον ωκεανό μετά από ένα σεισμό. Μια ιδιαίτερη ταινία με ήρωες παιδιά αλλά όχι για παιδιά…

Στα πλαίσια του διαγωνιστικού τμήματος προβλήθηκε τη Δευτέρα και το The Rider, η αληθινή ιστορία ενός rodeo cowboy που τραυματίστηκε στο κεφάλι και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη ζωή του όπως την ήξερε. Και τι είναι ένας cowboy χωρίς άλογο, χωρίς ορίζοντα; Τίποτα! Νότια Ντακότα, ρεαλισμός, φτώχεια και το American dream σε καθοδική πορεία…

American dreams και λούμπεν φτώχεια ζωγραφίζει με τα πιο γλυκά παστέλ χρώματα όμως και ο παλιός γνώριμος του Φεστιβάλ ο Σον Μπέικερ, που με τη νέα ταινία του The Florida Project  σκύβει με συμπάθεια σε έναν εξαθλιωμένο μικρόκοσμο στο περιθώριο της λαμπερής Disneyland, βάζοντας στο επίκεντρο ένα μικρό γλυκό κοριτσάκι και την ακατάλληλη νεαρή μητέρα του. Ακόμη ένα sold out που συνοδεύτηκε από ένα ευχαριστήριο βίντεο χαιρετισμό του ίδιου του σκηνοθέτη.

 

Στο διαγωνιστικό τμήμα συμμετείχε και ο Γιαν Τσάμπαϊλ με τις Τρεις Κορυφές του που φιλοδόξησαν να αποδώσουν το ανήσυχο πλέγμα σχέσεων ανάμεσα σε μια μητέρα τον ανήλικο γιο της και τον μελλοντικό της δεύτερο σύζυγο. Ένα πολυεθνικό και πολυφωνικό τρίγωνο σε Αλπικό τοπίο-αλληγορία για το σύγχρονο Γαλλογερμανικό άξονα της Ευρώπης- με επαρκείς ερμηνείες από την Μπερενίς Μπεζό και τον Αλεξάντερ Φέλιγκ αλλά και με εξοντωτικά αργούς «μπεργκμανικούς» ρυθμούς και αδύναμη πλοκή, που απομακρύνουν κάθε σύγκριση με την Ανωτέρα Βία του Ρούμπεν Έστλουντ.

Η δυσάρεστη διαπίστωση της ημέρας ήταν το πόσο dated φάνηκε μετά από 30 χρόνια η φημισμένη Τιμή των Πρίτσι του Χιούστον, πόσο αμήχανος στο ρόλο του ο Νίκολσον και πόσο αργή η εξέλιξη της πλοκής για να λειτουργήσει το κωμικό στοιχείο. Όχι ότι δεν βλέπεται, κάθε άλλο-λόγου χάρη η βραβευμένη με Oscar Αντζέλικα Χιούστον παραμένει διαβολικά θεϊκή-ωστόσο το σύνολο δεν αφήνει τόσο την αίσθηση του κλασσικού όσο απλά του παλιού και γερασμένου.

 

Η Τετάρτη ήταν η μέρα όπου έλαμψε η διαφορετικότητα. Πρώτα με το Eastern Boys, προηγούμενη ταινία του Ρομπέν Καμπιγιό των 120 χτύπων το λεπτό, όπου ένας gay μεσήλικας ψωνίζει Ουκρανό νεαρό, φορτώνεται όλη του την κομπανία που του γδύνει το σπίτι ωστόσο δεν πτοείται και ξεκινά μια σχέση με τον μικρό που εξελίσσεται από σαρκική συναλλαγή σε μαθητεία και τελικά σε κάτι αναπάντεχο το οποίο δικαιολογείται πλήρως τόσο από το ρυθμό της αφήγησης όσο και από την εξέλιξη της πλοκής. Τολμηρό θέμα και σύγχρονοι κοινωνικοί προβληματισμοί για μια ομάδα ανθρώπων που μέχρι πρόσφατα βρίσκονταν στο κινηματογραφικό περιθώριο.  Εκεί όπου αρνείται να παραμείνει η transexual  πρωταγωνίστρια του Μια φανταστική γυναίκα, όταν πεθαίνει ξαφνικά ο μεγαλύτερος σε ηλικία σύντροφός της και δέχεται την παντός είδους επίθεση των δικών του. Επίκαιρο το θέμα του ανθρώπινου δικαιώματος του αυτοπροσδιορισμού, συγκλονιστική η επίμονη και χαμηλόφωνη παρουσία της πρωταγωνίστριας Ντανιέλα Βέγκα που ήταν παρούσα στην προβολή. Η επίσημη καλεσμένη του Φεστιβάλ ανέβηκε στη σκηνή και καταχειροκροτήθηκε από το κοινό που είχε κάνει και αυτή την πρεμιέρα sold out. Η ταινία αυτή από τη Χιλή του Σεμπάστιαν Λέλιο, σε παραγωγή των αδελφών Λαράιν, θα προβάλλεται από 5 Οκτωβρίου σε διανομή Strada Films. Δεν τα χάνουν αυτά, εντάξει;

 

Την Πέμπτη, ο Κόρνελ Μουντρούτσο, ο Ούγγρος δημιουργός του Λευκού Θεού, μας πρόσφερε ένα ρεσιτάλ σκηνοθεσίας με το Φεγγάρι του Δία, ένα ξέφρενο κοινωνικό θρίλερ με φόντο το προσφυγικό πρόβλημα και με μια μεταφυσική αλληγορία που σοκάρει. Βία, διαφθορά και σκοτάδι πάνω από την Ευρωπαϊκή Ήπειρο. Στον Ουρανό όμως ανεβαίνει (κυριολεκτικά) το αθώο θύμα της παγκόσμιας κρίσης, ένα μικρό δολοφονημένο προσφυγόπουλο ως Άγγελος Κυρίου, πότε λυτρωτής και πότε εξολοθρευτής, για να θυμίζει στις παραστρατημένες ψυχές να σηκώσουν ξανά το κεφάλι και να κοιτάξουν ψηλά για τη σωτηρία τους…

Στο διαγωνιστικό πρόγραμμα ακόμη δυο εντυπωσιακές συμμετοχές: Ο Θεριστής, μια ταινία εποχής από τη Γαλλία που εξελίσσεται στην περίοδο του Ναπολεόντειου πραξικοπήματος του 1852 και τα Μυστήρια της Σικελίας, η αληθινή ιστορία της απαγωγής ενός παιδιού από τη Μαφία στη δεκαετία του 90.

Και μέσα σε όλα, πάρτι, μουσικές αλλά και παράλληλες εκδηλώσεις όπως οι πολύ ενδιαφέρουσες ομιλίες στο Μέγαρο για την τηλεόραση αλλά και την κινηματογραφική μουσική.

Πάμε λοιπόν για το τελευταίο 3ήμερο και για το γκραν φινάλε! 

Τάσος Ντερτιλής