Onirica - Field of Dogs

Παραγωγή: Πολωνία/Ιταλία/Σουηδία – 2014 

Διάρκεια: 101 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * ½ 

Είδος: Δράμα 

Σκηνοθεσία: Lech Majewski 

Πρωταγωνιστούν: Michael Tatarek, Elzbieta Okupska, Szymon Budzyk, Dorota Lis, Massimiliano Cutrera, Karolina Korta. 

Υπόθεση: Ο Άνταμ, νέος και πολλά υποσχόμενος καθηγητής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο, επιζεί ως εκ θαύματος από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα που στέρησε τη ζωή στην αγαπημένη του Βάσια και τον καλύτερο φίλο του Καμίλ. Ευρισκόμενος σε κατάσταση σοκ και ανίκανος να διαχειριστεί την απώλεια, εγκαταλείπει την καριέρα του για να εργαστεί ως ταμίας σε ένα σούπερ μάρκετ, με μόνη παρηγοριά την εμμονή του για την «Θεία Κωμωδία», του Δάντη. Η βεβαρημένη ψυχική του κατάσταση τον οδηγεί στη βίωση μιας σειράς από ψευδαισθήσεις με νεκρούς και σκηνές από την Κόλαση του Δάντη. Μόνο στον ύπνο μπορεί να βρει ανακούφιση, όπου ζει μια παράλληλη ζωή σε μια ονειρική διάσταση, γεμάτη από περίεργα οράματα και εικόνες του Δάντη που μπλέκονται με τους χαμένους αγαπημένους του.

Και ενώ ο Άνταμ βιώνει την προσωπική του κόλαση, μια σειρά από καταστροφές έρχεται να απλώσει έναν ιστό τραγωδίας πάνω από την Πολωνία. Είναι 2010, η χρονιά που σημαδεύτηκε από πλημμύρες, κατολισθήσεις, πυρκαγιές, και τη μυστηριώδη συντριβή του προεδρικού αεροσκάφους, με 96 άτομα μεταξύ των οποίων και το Προεδρικό ζεύγος. Ακραία γεγονότα που έρχονται να κάνουν πιο έντονους τους εφιάλτες του Άνταμ. 

 

Λεχ Ματζέφσκι, ο Πολωνός δημιουργός του «Ο Μύλος και ο Σταυρός», σκηνοθέτης, συγγραφέας, εικαστικός και Καθολικός με Κ κεφαλαίο. Ο σπουδαίος αυτός συμπατριώτης του επίσης αφοσιωμένου καθολικού Κρίστοφ Κισλόφσκι, απόφοιτος της φημισμένης κινηματογραφικής σχολής του Λοτζ, ζει από το 1981 στις ΗΠΑ όπου και δημιουργεί εικαστικά έργα και Installations ανάμεσα στις αραιές κινηματογραφικές του εξόδους. Η συγκεκριμένη ταινία, που ολοκληρώνει άτυπα μια εικαστική τριλογία (με προηγούμενες δύο το «The Garden of Earthly Delights» και το «Ο μύλος και ο σταυρός»), βασίζεται στο μεσαιωνικό ποιητικό αριστούργημα του Δάντη, τη «Θεία Κωμωδία», στην οποία ο αφηγητής περνάει από τρεις φάσεις αναζητώντας την αγαπημένη του Βεατρίκη: από την Κόλαση, το Καθαρτήριο και τελικά τον Παράδεισο. Αυτές τις τρεις φάσεις περνάει και ο χτυπημένος από τη μοίρα ήρωας του Ματζέφσκι που ο μόνος του σύνδεσμος με τον έξω κόσμο και το ρεαλισμό είναι μια ηλικιωμένη Θεία, απομεινάρι από το υλιστικό παρελθόν της χώρας, που προσπαθεί μάταια να τον επαναφέρει στην πραγματικότητα. Ο Άνταμ, όταν δεν γέρνει παραδομένος στα οράματα του, περιφέρεται ανάμεσα σε ερείπια και εκκλησίες, φέροντας το βάρος μιας ενοχής και αναζητώντας τη λύτρωση μέσα από το Θεό και την εξομολόγηση. Η εικονογράφηση αυτών των οραμάτων είναι και το βασικό ατού αυτού του εικαστικού κομψοτεχνήματος που θρηνεί για το χαμένο παράδεισο αλλά και για τα αλλόκοτα μαζεμένα δεινά της πατρίδας του δημιουργού του. Μια πατρίδα-προπύργιο του πιο συντηρητικού Καθολικισμού που έδωσε στην Εκκλησία τον πιο «δραστήριο» (από κάθε άποψη) Πάπα του 20ου αιώνα.

Παρά την (για πολλούς εκνευριστική) αποκαλυπτική θρησκευτική ιδεολογία του Ματζέφσκι, ο θεατής δεν μπορεί παρά να μαγευτεί από τον ονειρικό κόσμο που δημιουργεί γύρω από τον ήρωά του και από τον υπνωτιστικό ρυθμό της ανέλιξής του προς τον πολυπόθητο ποιητικό Παράδεισο. Ένα σκοτεινό κομψοτέχνημα, δημιουργία μιας χριστιανικής ιδεολογίας παράλληλης με την υγρή πλην όμως ορθόδοξη εικονογραφία του Ταρκόφσκι. 

Διανομή: New Star

Στις αίθουσες από 19.10.17