Downsizing - Μικρόκοσμος

Παραγωγή: Νορβηγία/ΗΠΑ – 2017

Διάρκεια: 135 λεπτά

Βαθμολογία: * * * 

Είδος: Κομεντί Επιστημονικής Φαντασίας 

Σκηνοθεσία: Alexander Payne

Πρωταγωνιστούν: Matt Damon, Christoph Waltz, Hong Chau, Kristen Wiig, Rolf Lassgård, Ingjerd Egeberg, Udo Kier, Søren Pilmark, Jayne Houdyshell, Jason Sudeikis, Maribeth Monroe, Phil Reeves, James Van Der Beek.

Υπόθεση: Στο άμεσο μέλλον, σε ένα Νορβηγικό Ινστιτούτο ανακαλύπτεται η τέλεια επιστημονική μέθοδος συρρίκνωσης του ανθρώπινου είδους προκειμένου να επιτευχθούν οι ζητούμενες από την παγκόσμια κοινότητα οικονομίες κλίμακας. Με το κατάλληλο Marketing οι συρρικνωμένοι άνθρωποι αρχίζουν να γίνονται μόδα. Ζουν σε μικρές πόλεις που πιάνουν λίγο χώρο, δεν χρειάζονται μεγάλες ποσότητες τροφής, δεν παράγουν όγκους σκουπιδιών και γενικά δεν είναι πλέον βάρος και απειλή για τον πλανήτη. Σ αυτό το μικρόκοσμο αποφασίζει να «μετακομίσει» ο Πολ (Ματ Ντέιμον) μαζί με τη σύζυγό του (Κρίστεν Γουίγκ) προκειμένου να μειώσουν τα τεράστια έξοδα διαβίωσης που συνεπάγεται μια ζωή σε κανονικό μέγεθος. Όταν όμως ο Πολ συνέρχεται από την επέμβαση με ύψος μόλις 12 εκατοστών, τον περιμένει ένα μεγάλο σοκ. Και πέρα από αυτό ανακαλύπτει προς μεγάλη του απογοήτευση ότι δεν είναι το μέγεθος που καθορίζει τις κοινωνικές δομές. Ο μικρόκοσμος δεν είναι μια βίλλα στα προάστια του Μάλιμπου όπου όλοι λιάζονται δίπλα στις πισίνες, αλλά ένα μοντέλο της ανθρώπινης κοινωνίας σε μικρογραφία, με τις ταξικές και φυλετικές διαφορές σε πρώτο πλάνο.

Ο πολυβραβευμένος Ελληνοαμερικανός δημιουργός του Sideways και της Νεμπράσκα επιχειρεί εδώ το πιο τολμηρό από άποψη κόστους και μεγέθους κινηματογραφικό του βήμα. Αφήνοντας πίσω τις γλυκόπικρες κοινωνικές παρατηρήσεις των προηγούμενων ταινιών του, ξανοίγεται στο πεδίο της επιστημονικής φαντασίας για να δώσει μια πολιτική διάσταση στην αταξική φιλολογία περί ευοίωνου μέλλοντος και λοιπών ιστοριών για αγρίους. Ο Μικρόκοσμος φέρει όλα τα χιουμοριστικά χαρακτηριστικά των παλιότερων ταινιών του Πέιν αλλά τα θέτει στην υπηρεσία μιας βαθιά πολιτικής ανησυχίας για το μέλλον του ανθρώπινου είδους, δημιουργώντας ένα έργο μακρόπνοο, πρωτότυπο και θεαματικό.

 

Ο γεμάτος δέος Πολ του Ματ Ντέιμον γίνεται οδηγός του θεατή σε ένα ντελούξ μελλοντικό κόσμο που πίσω από τη βιτρίνα κρύβει όλα τα γνώριμα από το παρόν χαρακτηριστικά της ανθρωπότητας. Ταξικές αντιθέσεις, διεθνής παραοικονομία, φυλετικές συγκρούσεις… Σ αυτή την ντελούξ αλλά απατηλή φαντασίωση ο Πέιν αντιπαραθέτει έναν απόλυτα γήινο διεθνιστικό ανθρωπισμό που εκπροσωπείται επάξια από μια Βιετναμέζα ακτιβίστρια που σμικρύνθηκε από την κυβέρνησή της προκειμένου να εξουδετερωθεί πολιτικά. Ανάμεσα στην οικολογική ουτοπία και την νεοφιλελέ αφασία του κόσμου των μικρών ανθρώπων ο Πέιν και ο συνσεναριογράφος Τζιμ Τέιλορ βρίσκουν έτσι λαμπρό πεδίο έρευνας της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και εφαρμογής των ουμανιστικών τους ιδεών. Δυστυχώς, όπως προκύπτει από το τελικό αποτέλεσμα, ο Πέιν μοιάζει κάπως αμήχανος μπροστά στο μέγεθος της παραγωγής και σε συνδυασμό με την μεγάλη διάρκεια δεν αποφεύγει κάποιες αφηγηματικές «κοιλιές» αλλά και μια κάποια τάση διδακτισμού. Ακόμη κι έτσι όμως η ταινία παραμένει ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακά σχεδιασμένη με μια υπέροχη Χονγκ Τσάου στο ρόλο της ακτιβίστριας (υποψήφια ήδη για Χρυσή Σφαίρα και βραβείο SAG). Να σημειώσουμε επίσης την επιστροφή σε φόρμα του πολυβραβευμένου Κρίστοφ Βαλτς που τελευταία είχε περιορισθεί σε επαναλήψεις του εαυτού του. Όσο για τον πάντα συμπαθή Ματ Ντέιμον, το 2017 δε φαίνεται να είναι η τυχερή του χρονιά αφού μετά το Suburbicon  του Τζόρτζ Κλούνι ακόμη μια φιλόδοξη δουλειά του όπως αυτή εδώ δεν βρήκε ανταπόκριση από το Αμερικάνικο κοινό. Αυτό όμως δεν πρέπει να πτοεί καθόλου το εγχώριο κοινό που ξέρει από πρώτο χέρι τι πάει να πει «οικονομία» από το να ανακαλύψει τη γοητεία αυτής της ταινίας.

Διανομή: UIP

Στις αίθουσες από 04.01.2018