I, Tonya – Εγώ η Τόνια

Παραγωγή: ΗΠΑ – 2017

Διάρκεια: 120 λεπτά

Βαθμολογία: * * * ½ 

Είδος: Δράμα 

Σκηνοθεσία: Craig Gillespie

Πρωταγωνιστούν: Margot Robbie, Sebastian Stan, Allison Janney, Julianne Nicholson, Paul Walter Hauser, Bobby Cannavale, Bojana Novakovic, Caitlin Carver.

Υπόθεση: Το 1991, η 20χρονη Τόνια Χάρντινγκ γίνεται η πρώτη αθλήτρια στην ιστορία του καλλιτεχνικού πατινάζ που ολοκληρώνει τριπλό άξελ και κερδίζει το Αμερικανικό πρωτάθλημα. Τρία χρόνια αργότερα βρίσκεται στο επίκεντρο ενός τεράστιου αθλητικού σκανδάλου, κατηγορούμενη ως ηθική αυτουργός σε επίθεση κατά της συναθλήτριας της Νάνσι Κέριγκαν. Καταδικάζεται στο δικαστήριο  και αποκλείεται δια βίου από την Ένωση Καλλιτεχνικού Πατινάζ των ΗΠΑ. Την επίθεση ωστόσο είχε οργανώσει ο πρώην σύζυγος της Χάρντινγκ, Τζεφ Γκιλούλι και οι συνεργάτες του μαζί με τον σωματοφύλακα της Σον Έκαρντ.

Ποια ήταν όμως η Τόνια; Πως μεγάλωσε, πως βρέθηκε να κάνει πατινάζ; Ένα μικρό φτωχό κορίτσι που μεγάλωσε από δω κι από κει με μια αυταρχική και καταπιεστική μάνα που τη βασάνιζε από κάθε άποψη μέχρι να της αποσπάσει αυτό που ήθελε: μια καριέρα πρωταθλήτριας στον πάγο. Γιατί η μικρή Τόνια μπορεί να ήταν ένα «λευκό σκουπίδι» είχε όμως έμφυτο ταλέντο και η στερημένη μητέρα της την έβλεπε ως εισιτήριο για μια άνετη ζωή. Η ενδοοικογενειακή βία τη συνόδεψε και στην επόμενη φάση της ζωής της όταν παντρεύτηκε τον απρόβλεπτα βίαιο Τζεφ Γκιλούλι που συχνά πυκνά την κακοποιούσε. Βία, αμάθεια, φθόνος και φιλοδοξία. Αυτά έφεραν την εκρηκτική επαρχιώτισσα στο χείλος της καταστροφής, τη στιγμή που μπορούσε να έχει την Αμερική στα πόδια της.

Η ταινία του Αυστραλού πολιτογραφημένου Αμερικανού Κραιγκ Γκιλέσπι έχει τη μορφή ενός mockumentary, ενός ψευτοντοκιμαντέρ που βάζει την ίδια την Τόνια να αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τη δική της βερσιόν της ιστορίας. Γοργοί ρυθμοί, σύντομες κοφτές σκηνές οικογενειακού βίου που εναλλάσσονται με μεγαλειώδεις σκηνές στον πάγο, αριστουργηματικό μοντάζ που εξασφαλίζει μια ολοζώντανη εικόνα για τα τεκταινόμενα εντός και εκτός πίστας και ερμηνείες υψηλής κλάσης ιδιαίτερα από την πανύψηλη Άλισον Τζάνι στο ρόλο της Λαβόνα, μητέρας της Τόνιας. Μια μεγαλειώδης παρουσία από την Θεά των ηθοποιών-καρατεριστών που της χάρισε ήδη τη Χρυσή Σφαίρα και μια υποψηφιότητα για το Όσκαρ 2ου γυναικείου ρόλου (που ήδη εικάζεται ότι της ανήκει). Όσο για την πανέμορφη και υπερταλαντούχα Μάργκοτ Ρόμπι αποδεικνύει μ αυτό το ρόλο ζωής ότι είναι η καλύτερη ερμηνευτική εξαγωγή της Αυστραλίας μετά τη Νικόλ Κίντμαν και την Κέιτ Μπλάνσετ!  Δίπλα στις δύο φοβερές γυναικείες παρουσίες της ταινίας, ο Σεμπάστιαν Σταν (ο Στρατιώτης του Χειμώνα από τους Avengers) κρατάει στιβαρά το ερμηνευτικό ίσο, ακροβατώντας ανάμεσα στη βία και τη χαριτωμένη αθωότητα ενός αμόρφωτου παλιάνθρωπου-καταλύτη της ιστορίας και πρόξενου όλων των δεινών της Τόνια. Βέβαια, εφόσον η έρευνα για τη συγγραφή του σεναρίου βασίστηκε κυρίως στις μαρτυρίες των πρωταγωνιστών του σκανδάλου και σε συναφείς πηγές της εποχής, δεν μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι «έτσι έγιναν τα πράγματα». Κι όπως λέει κάπου η πρωταγωνίστρια αυτού του δράματος «ο καθένας έχει τη δική του αλήθεια». Με αυτή τη σχετικότητα «κάνει παιγνίδι» η ταινία, κλείνοντας συνεχώς το μάτι στον θεατή που μετατρέπεται σταδιακά σε κουτσομπόλη παρατηρητή μιας ανάλαφρης τραγωδίας σε πρώτο πρόσωπο.

 

 

 

Βραβεία και Διακρίσεις

Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου (Άλισον Τζάνεϊ) και άλλες 2 υποψηφιότητες: Καλύτερης Ταινίας (Κωμωδία/Μιούζικαλ) & Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας (Μάργκο Ρόμπι).

Υποψήφια για 5 Βραβεία BAFTA (Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου, Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου, Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερου Μακιγιάζ και Καλύτερων Κοστουμιών).

Υποψήφια για 3 Βραβεία Oscar (Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου, Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου, Καλύτερου Μοντάζ).

Trivia: Δημιουργώντας το τριπλό άξελ

Για μια ιστορία που κινείται μεταξύ Πόρτλαντ, Όρεγκον και Λίλεχαμερ στη Νορβηγία, τα αποκλειστικά γυρίσματα στην Ατλάντα ήταν γεμάτα προκλήσεις. Η μεγαλύτερη από αυτές ήταν οι σκηνές στον πάγο. Η ταινία περιλαμβάνει τέσσερις αγώνες καλλιτεχνικού πατινάζ, κι ενώ η Χάρντινγκ έχει πετύχει το τριπλό άξελ (μία από τις λίγες γυναίκες που το έχουν καταφέρει) η Μάργκο Ρόμπι δε κατάφερε να το κάνει ποτέ παρά τη σκληρή προπόνηση. Η Ρόμπι χρειάστηκε να γυρίσει μια προσέγγιση των κινήσεων και τα υπόλοιπα αφέθηκαν στα μαγικά χέρια του κινηματογράφου. Η Ρόμπι είχε παίξει χόκεϊ επί πάγου ως έφηβη, αλλά δεν είχε κάνει ποτέ πατινάζ. Τίποτα δε μπορούσε ωστόσο να την προετοιμάσει για τις συνθήκες που θα έβρισκε στον πάγο όταν θα προσπαθούσε να αναδημιουργήσει τη χάρη της Τόνια Χάρντινγκ. «Φοράς τόσα πολλά ρούχα στο χόκεϊ που θεώρησα ότι το πατινάζ θα ήταν εύκολο», λέει η Ρόμπι. «Κινούμαι γρήγορα στον πάγο, θεώρησα ότι μπορούσα να το κάνω. Έπεφτα συνεχώς και χωρίς τα στρώματα ρούχων, ο πόνος είναι ανυπόφορος». Προπονήθηκε με την Ιαπωνο-Καναδή Σάρα Καβαχάρα, η οποία είχε χορογραφήσει στο παρελθόν κάποιες κινήσεις της Νάνσι Κέριγκαν. «Το καλλιτεχνικό πατινάζ μοιάζει με το μπαλέτο, μόνο που είναι βίαιο κι απαιτεί πολύ δύναμη», λέει η Ρόμπι. «Η ιδέα είναι να μοιάζει αβίαστο κι όλο χάρη. Έχω όλο το σεβασμό του κόσμου για όποιον το κάνει- είναι απίστευτα δύσκολο και σκληρό. Επίσης το να το κάνεις σε ηλικία 26 ετών είναι πολύ διαφορετικό από το να το μαθαίνεις από μικρό παιδί που δε φοβάσαι».

Μια άλλη πρόκληση για τις σκηνές αυτές ήταν ο κινηματογραφικός εξοπλισμός. Ο Κρεγκ Γκιλέσπι ήθελε να είναι στον πάγο με τη Ρόμπι αλλά δεν ήταν εύκολο να μετακινηθεί εκεί ο εξοπλισμός. Η ταινία είναι γυρισμένη σε φιλμ, οπότε και οι ψηφιακές κάμερες ήταν εκτός συζήτησης. Τη λύση έδωσε ο οπερατέρ Ντέινα Μόρις που ήξερε πατινάζ και ακολουθούσε τη Ρόμπι στον πάγο.

Οι παραγωγοί έψαξαν μανιωδώς για πατινέρ που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τη Ρόμπι στις πιο απαιτητικές σκηνές, αλλά μόνο δύο αθλήτριες στην Αμερική μπορούσαν να κάνουν το τριπλό άξελ κι αυτές ήταν πολύ κοντές. Για λίγο σκέφτηκαν την επιλογή αντρών πατινέρ, αλλά κατέληξαν σε επαγγελματίες αθλήτριες που μπορούσαν να προσεγγίσουν την κίνηση –το υπόλοιπο είναι αποτέλεσμα οπτικών εφέ. Η Ρόμπι ξεκινούσε την κίνηση, οι ντουμπλέρ τη συνέχιζαν και τα οπτικά εφέ την τελειοποίησαν. «Μέχρι να δουλέψω με τις αθλήτριες αυτές δεν είχα καταλάβει τη σπουδαιότητα των ικανοτήτων της Χάρντινγκ», λέει η Ρόμπι. «Τα αθλήματα έχουν εξελιχθεί πολύ αλλά το τριπλό άξελ εξακολουθεί να είναι κάτι τρελό που μόνο λίγοι άνθρωποι μπορούν να κάνουν».

Διανομή: Seven Films

Στις αίθουσες από 25.01.18