Ένας αιώνας Μπέργκμαν

Στο πλαίσιο των παγκόσμιων εορτασμών για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου δημιουργού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1918 – 2018), το Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με το Swedish Film Institute, το Swedish Institute, την Πρεσβεία της Σουηδίας στην Αθήνα και τους κινηματογράφους ΑΣΤΟΡ και ΑΝΔΟΡΑ, διοργανώνει με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ένα αφιέρωμα με προβολές των σημαντικότερων ταινιών του.

Ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ή αλλιώς «ο ποιητής με την κάμερα», αναζήτησε να αποτυπώσει και να αναδείξει το μυστήριο, την έκσταση και την ολότητα της ύπαρξης μέσα από μικρογραφίες της καθημερινότητας, εστιάζοντας με εμμονική συνέπεια το φακό του στις προσωπικές σχέσεις. Με το έργο του, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν αναδιατύπωσε τα μεγάλα ερωτήματα γύρω από την ανθρώπινη συνθήκη, αλλάζοντας για πάντα τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε σινεμά.

Το αφιέρωμα θα ανοίξει με το ντοκιμαντέρ της Marie Nyreröd, «Bergman Island» (2004), που θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η προβολή θα γίνει παρουσία της σκηνοθέτριας και θα ακολουθήσει Q&A με το κοινό.

Οι προβολές θα πλαισιωθούν από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που θα εκτίθεται στους κινηματογράφους για όλο τον Απρίλιο. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα πραγματοποιηθούν συζητήσεις με καλεσμένους από την Ελλάδα και το εξωτερικό με ελεύθερη είσοδο.

ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ: ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ 1918 – 2018

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είναι ένας από τους διασημότερους Σουηδούς στον κόσμο, ίσως και να είναι ο διασημότερος. Ο μεγαλύτερος δημιουργός του κινηματογράφου που έβγαλε ποτέ η Σουηδία με τεράστιο καλλιτεχνικό εκτόπισμα τόσο κινηματογραφικό όσο και θεατρικό. Ο Μπέργκμαν κατατάσσεται σε εκείνο το κλειστό κλαμπ των εκλεκτών δημιουργών (Φελίνι, Αντονιόνι, Ταρκόφσκι κ.α.) των οποίων τα επίθετα σπάνια είναι ανάγκη να συνοδευτούν από ένα μικρό όνομα: το “Μπέργκμαν” είναι μία έννοια, ένα «σήμα κατατεθέν» από μόνο του.

Μια καριέρα ογκώδης με πάνω από 40 ταινίες που εκτείνεται από το ντεμπούτο του με την Κρίση το 1946 ως το Φάννυ και Αλέξανδρος του 1982 και περιλαμβάνει κάποιες ταινίες απόλυτα απαραίτητες για την κατανόηση της ιστορίας της κινηματογραφικής τέχνης, όπως παραδείγματος χάριν Η νύχτα των σαλτιμπάγκων (1953), Η έβδομη σφραγίδα (1957), Άγριες φράουλες (1957), Η σιωπή (1963) και η Περσόνα (1966).

Αλλά αυτό που κάνει τον Μπέργκμαν πραγματικά μοναδικό και οπωσδήποτε έχει συμβάλλει στην παγκόσμια φήμη του, είναι η ικανότητά του να χρησιμοποιεί ένα μαζικό καλλιτεχνικό μέσο όπως ο κινηματογράφος  ως μία βαθιά προσωπική μορφή έκφρασης υπαρξιακών και ψυχολογικών προβλημάτων. Όμως, παράλληλα με την κινηματογραφική καριέρα του ο Μπέργκμαν δούλευε ασταμάτητα και στο θέατρο, σκηνοθετώντας αμέτρητα έργα στη Σουηδία και στο εξωτερικό. Από τη σκηνή εξάλλου ο Μπέργκμαν ξεκίνησε την καριέρα του ως νεαρός φοιτητής και συνέχισε σχεδόν έως στο τέλος της ζωής του, σκηνοθετώντας την τελευταία του παραγωγή το 2002. Σηκωτό θα πάρουν από το θέατρο είχε δηλώσει σε ανύποπτο χρόνο.

 

 

Παιδί Πάστορα με αυστηρή προτεσταντική ανατροφή, ιδιοφυής από μικρός αλλά και ιδιότροπος και μοναχικός, υπήρξε απόλυτα αφοσιωμένος στον Στρίντμπεργκ τον οποίο λάτρευε. Μεγαλώνοντας και αποκτώντας φήμη και δόξα, απέκτησε και πολλές γυναίκες, πολλά παιδιά και πολλά διαζύγια μέχρι να καταλήξει στον έρωτα της ζωής του την Ίνγκριντ, νεότερη του κατά 15 χρόνια την οποία όμως έχασε πρόωρα, γεγονός που τον συνέτριψε και τον έκανε να απομονωθεί για μεγάλο διάστημα των τελευταίων του χρόνων στο ερημητήριό του στο Νησί του Faro. Ο Μπέργκμαν ήταν άνθρωπος κλειστός, δεν του άρεσαν οι μετακινήσεις (έκανε ελάχιστα ταξίδια στο εξωτερικό), ήταν κυκλοθυμικός σε βαθμό να προκαλεί τρόμο στους συνεργάτες του και πέρασε γενικά πολλές διακυμάνσεις στη σχέση του με τη μεταφυσική και το θείο, όπως αποτυπώνονται στις ταινίες του. Μεγαλώνοντας, ο χαρακτήρας του μαλάκωσε αρκετά όπως μαρτυρά και η Μάρι Νίρερεντ, η σκηνοθέτις του Bergman Island, ντοκιμαντέρ για τη ζωή του που γυρίστηκε το 2004 αλλά και όπως αναφέρει εκτεταμένα στην ογκώδη «εγκεκριμένη» βιογραφία που συνέγραψε ο προσωπικός φίλος του σκηνοθέτη Μίκαελ Τιμ το 2008.

Το τεράστιας σημασίας και υψηλής αισθητικής έργο του Μπέργκμαν παραμένει ένα μνημείο για την εξέλιξη του πολιτισμού στον 20ο αιώνα και ένας φάρος έμπνευσης για τις νεότερες γενιές καλλιτεχνών. Ένα έργο 100 ετών χωρίς καμία ρυτίδα.

ΙΝΦΟ

ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ: ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ 1918-2018

19 έως 22 Απριλίου 2018

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

ΠΕΜΠΤΗ 19.04

ΑΣΤΟΡ

19.00 BERGMAN ISLAND (Θα ακολουθήσει Q+A με τη σκηνοθέτιδα)

21.30 ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΙΚΑ

ΑΝΔΟΡΑ

19.00 ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΙΚΑ

21.30 BERGMAN ISLAND

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20.04

ΑΣΤΟΡ

18.00 ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ

19.45 ΦΑΝΙ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (προλογίζει ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης)

23.00 ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΙΚΑ

ΑΝΔΟΡΑ

18.00 Συζήτηση: «Μπέργκμαν για πάντα!». Μια αναμέτρηση των Ελλήνων κριτικών με το ιερό τέρας του παγκόσμιου σινεμά.

 

 

20.00 Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ

22.00 ΦΑΝΙ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (προλογίζει η Ζακλίν Λέντζου, σκηνοθέτις)

ΣΑΒΒΑΤΟ 21.04

ΑΣΤΟΡ

16.45 ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ

19.00 Συζήτηση: «Οι δύο αγάπες του Μπέργκμαν: Το θέατρο και ο κινηματογράφος». Mikael Timm (συγγραφέας και βιογράφος του Μπέργκμαν).

20.30 PERSONA (προλογίζει ο Νίκος Πάστρας, σκηνοθέτης)

22.30 Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ (προλογίζει η Ρέα Βαλντέν, θεωρητικός κινηματογράφου)

ΑΝΔΟΡΑ

 

 

 

17.00 ΦΑΝΙ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

20.15 ΑΓΡΙΕΣ ΦΡΑΟΥΛΕΣ (προλογίζει η Μαρία Παραδείση, Ιστορικός Κινηματογράφου, Πάντειο Πανεπιστήμιο)

22.15 PERSONA (προλογίζει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, Kαλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)

ΚΥΡΙΑΚΗ 22.04

ΑΣΤΟΡ

16.30 Συζήτηση: «Ο Μπέργκμαν στα παρασκήνια». Marie Nyreröd (σκηνοθέτις και δημοσιογράφος). Θα πραγματοποιηθεί προβολή 3 ταινιών μικρού μήκους που γύρισε στην διάρκεια της προσωπικής της φιλίας με τον Μπέργκμαν.

18.00 PERSONA

20.00 SARABAND (προλογίζει ο Κωνσταντίνος Τζούμας, ηθοποιός, ραδιοφωνικός παραγωγός)

22.00 ΑΓΡΙΕΣ ΦΡΑΟΥΛΕΣ

ΑΝΔΟΡΑ

17.15 SARABAND

19.30 Συζήτηση: «Διάλογος για τον Μπέργκμαν». Αντουανέττα Αγγελίδη (σκηνοθέτρια) & Ρέα Βαλντέν (θεωρητικός κινηματογράφου).

21.00 ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ (προλογίζει ο Αλέξης Σταμάτης, συγγραφέας)

22.30 Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ

Κινηματογράφοι:

ΑΣΤΟΡ (Σταδίου 28 – Στοά Κοραή, Τηλ.: 210 3211950)

ΑΝΔΟΡΑ (Σεβαστουπόλεως 117 – Μετρό Πανόρμου, Τηλ.: 210 6980796).

Γενική Είσοδος: 5,50€, Ημερήσιο Εισιτήριο: 10€.

H είσοδος στις συζητήσεις είναι ελεύθερη.