5 Βραβεία Ίρις για τον Γιο της Σοφίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

 

Σε μια αρκετά μαζεμένη χρονικά αλλά και αρκετά «πικάντικη» τελετή στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, απονεμήθηκαν και φέτος τα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Αν και αριθμητικά ήταν σχετικά μοιρασμένα, τα βασικά βραβεία πήγαν στη 2η ταινία της Ελίνας Ψύκου Ο Γιος της Σοφίας (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, β΄ανδρικός ρόλος και σκηνογραφία). Η χαρούμενη αρχικά με το βραβείο σεναρίου Ελίνα Ψύκου, δεν έκρυψε την ταραχή της όταν ανέβηκε πάλι για να παραλάβει και το βραβείο σκηνοθεσίας, μπερδεύοντας κάπως τα λόγια της και συγχέοντας (άθελά της;) το ρόλο του σκηνοθέτη με την ομαδική συνεργασία ενώ όταν οι παρουσιαστές τη ρώτησαν χαριτολογώντας πως θα τα κρατήσει αν πάρει και τρίτο βραβείο έκανε μια απελπισμένα κωμική κίνηση που ξεσήκωσε το χειροκρότημα του κοινού.

Τα κείμενα και τη σκηνοθεσία της Τελετής Απονομής των Βραβείων Ίρις, είχαν επιμεληθεί οι παρουσιαστές Μάκης Παπαδημητρίου και Γιώργος Πυρπασόπουλος, τους φωτισμούς ο Γιώργος Φρέντζος, τα κοστούμια ο Βασίλης Μπαρμπαρίγος, τα σκηνικά η Δήμητρα Μπατσακούτσα, ο Βασίλης Καταβελάκος και ο Σόλων Γιαννούτσος, ενώ τα βίντεο δημιούργησαν οι Talc Studio Design. Τη μουσική επένδυση της βραδιάς είχε αναλάβει φέτος ο νεαρός, δυναμικός και χιουμορίστας Σπύρος Γραμμένος με το συγκρότημα του, που μάλιστα έγραψε ειδικά για την τελετή ένα νοσταλγικό σινεφίλ τραγούδι. Οι άψογοι παρουσιαστές της βραδιάς διασκέδασαν το κοινό με κείμενα-ανάλαφρες παραλλαγές σε σπαρταριστά fake news, γεμάτα σαρκασμό, σάτιρα προσώπων και πραγμάτων αλλά και αυτοτρολάρισμα και «βγάλσιμο της γλώσσας» σε θεσμούς, παρόντες (ο Γεν. Γραμματέας Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος) αλλά και κυρίως απόντες (η Υπουργός Πολιτισμού). Και από τις απουσίες, τις παρουσίες και τα συμφραζόμενα βγαίνει πιθανόν η είδηση της βραδιάς: η Ακαδημία επέλεξε στρατόπεδο στον άτυπο και σιωπηλό «πόλεμο» Υπουργείων για την επικράτηση στην χάραξη κινηματογραφικής πολιτικής. Λογικό. Από τη μια νέοι θεσμοί με τον Κινηματογράφο στο επίκεντρο τόσο ως τέχνη όσο και ως προσοδοφόρα βιομηχανία και από την άλλη παλαιοί θεσμοί είτε απόλυτα μακριά από τον κινηματογραφικό κόσμο είτε ανίκανοι να εφαρμόσουν μια στοιχειώδη πολιτική. Αυτό που πρέπει όμως όλοι οι πολεμιστές να καταλάβουν είναι ότι απαιτείται πάραυτα κινηματογραφική παιδεία τόσο για τους δημιουργούς ώστε τα σενάριά τους να βελτιωθούν επιτέλους όσο και για το κοινό ώστε να κατανοήσει βαθύτερα τη φύση της 7ης τέχνης και να σταματήσει να είναι απορριπτικό ή επιφυλακτικό με τις σύγχρονες εγχώριες παραγωγές. Δεν είναι δυνατόν μια άρτια τεχνικά διεθνούς επιπέδου παραγωγή, έστω και με σεναριακά προβλήματα, να επαινείται στην Υφήλιο και να βγαίνει στην πατρίδα της και να πηγαίνουν χίλια άτομα να τη δουν! Αυτό λέγεται ήττα και είναι μια ήττα για όλους, δημιουργούς, κριτικούς, media και κυρίως το κοινό.   

 

Πέραν των Βραβείων Ίρις,  ανακοινώθηκαν και οι δύο νικητές του διαγωνισμού Film Factory Short Film Fund, που διοργάνωσε για τρίτη χρονιά η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, οι οποίοι θα λάβουν 15.000 έκαστος από την COSMOTE TV, για την παραγωγή των ταινιών τους. Αυτοί είναι: η Βίβιαν Παπαγεωργίου για το project "Απολεσθέντα" και οι Ανδρέας Φλουράκης και Ολτιόν Λίπε για το project "Όλα καλά". Κατ’ εξαίρεση φέτος, η COSMOTE TV, θα χρηματοδοτήσει άλλα δύο από τα σενάρια που έφτασαν στην τελική εξάδα του διαγωνισμού, με 3.000 έκαστο. Επιλέχθηκαν: το «Τόλης Live ή Τορόντο» του Αλέξανδρου Ρέλλου και «Ο κύριος Τάσος» του Αλέξανδρου Έσσλιν.

Όσον αφορά τα ίδια τα βραβεία, τι να πει κανείς γούστα (και συμπάθειες) είναι αυτά. Ίσως φέτος να ήταν κάπως πιο δίκαιη (και αναμενόμενη) η μοιρασιά. Χάθηκε όμως μεγάλη ευκαιρία για τρελό fun αφού η ταινία του Σμαραγδή για τον Καζαντζάκη (που παρεμπιπτόντως άρεσε στο κοινό) απαξίωσε να δηλώσει συμμετοχή στις υποψήφιες προς επιλογή. Ήθελα να ήξερα τι θα γινόταν αν τελικά κέρδιζε υποψηφιότητες αλλά όχι και τα αντίστοιχα βραβεία. Ποιοι θα του έφταιγαν τότε;

 

Να πούμε ότι και φέτος από τη σκηνή της Στέγης παρέλασαν αρκετοί καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι και ηθοποιοί άλλα και ξεχωριστές προσωπικότητες για να απονείμουν τα βραβεία στους νικητές. Μεταξύ άλλων ο  τσολιάς της αείμνηστης Ελληνοφρένειας Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης, ο Αντώνης Καρπετόπουλος, η Νατάσα Μποφίλιου, η περυσινή νικήτρια β΄ γυναικείου ρόλου Έλλη Τρίγγου, η Αμαλία Μουτούση, ο Φοίβος Δεληβοριάς, η διευθύντρια προγράμματος Nova Αγάπη Κεφαλογιάννη, ο Γεν. Γραμματέας Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος, η  Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο αστροφυσικός Διονύσης Σιμόπουλος και ο διάσημος Ελληνοαυστραλός νευροεπιστήμων Γιώργος Παξινός. Χαριτωμένη πινελιά της βραδιάς ήταν όμως η επιλογή κάποιων πανύψηλων σε σχέση με τους παρουσιαστές γυναικών ηθοποιών για να παρουσιάσουν τα βραβεία. Η Ευαγγελία Συριοπούλου, η Μαρία Ναυπλιώτου, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, η Στεφανία Γουλιώτη, η Δήμητρα Ματσούκα και η Ζέτα Δούκα το καταδιασκέδασαν με τον Μάκη Παπαδημητρίου και τις ατάκες του και μαζί τους και το κοινό που τους καταχειροκρότησε.

Τέλος, κορυφαία στιγμή της βραδιάς ήταν η συγκινητική παρουσία του Αλεξάντρ Ντεσπλά κατά την τιμητική του βράβευση. Ο γλυκύτατος Άρχων της κινηματογραφικής μουσικής αναφέρθηκε στις ελληνικές του ρίζες, τη γαλλική του ανατροφή και την ανάγκη να βγουν προς τα έξω οι νέες ελληνικές ταινίες για να αναδείξουν το πρόσωπο της χώρας και τον πολιτισμό της. 

Ακολουθεί η λίστα με τα βραβεία Ίρις της Ακαδημίας:

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

«Ο γιος της Σοφίας», Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ελίνα Ψύκου

Βραβείο Σκηνοθεσίας

«Ο γιος της Σοφίας», Ελίνα Ψύκου 

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

«Dolphin man», Λευτέρης Χαρίτος 

Βραβείο Σεναρίου

«Ο γιος της Σοφίας», Ελίνα Ψύκου 

Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου

«Το τελευταίο σημείωμα», Αντρέας Κωνσταντίνου 

Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου

«ΠΟΛΥΞΕΝΗ», Κάτια Γκουλιώνη 

Βραβείο Β΄ Ανδρικού Ρόλου

«Ο γιος της Σοφίας», Θανάσης Παπαγεωργίου 

Βραβείο Β΄ Γυναικείου Ρόλου

«ΠΟΛΥΞΕΝΗ», Λυδία Φωτοπούλου 

Βραβείο Σκηνογραφίας

«Ο γιος της Σοφίας», Πηνελόπη Βαλτή 

Βραβείο Ενδυματολογίας

«Το τελευταίο σημείωμα», Γιούλα Ζωιοπούλου 

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής

«ΠΟΛΥΞΕΝΗ», Νίκος Κυπουργός

Βραβείο Μοντάζ

«Do it yourself», Λάμπης Χαραλαμπίδης 

Βραβείο Φωτογραφίας

«ΠΟΛΥΞΕΝΗ», Claudio Bolivar 

Βραβείο Ήχου

«Το τελευταίο σημείωμα», Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Άρης Λουζιώτης 

Βραβείο Ειδικών Εφέ

«Do it yourself», Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης, Θέμης Κατάκαλος 

Βραβείο Μακιγιάζ

«Το τελευταίο σημείωμα», Εύη Ζαφειροπούλου 

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)

«Dolphin man», Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, και Λευτέρης Χαρίτος 

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους

«Copa Loca», Χρήστος Μασσαλάς

Τιμητικό Βραβείο

Alexandre Desplat

Ο Γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου (περισσότερα εδώ) κέρδισε τις 5 από τις 13 υποψηφιότητές του ενώ οι «ανταγωνιστές», το Τελευταίο Σημείωμα του Παντελή Βούλγαρη (12 υποψηφιότητες) και η Πολυξένη της Δώρας Μασκλαβάνου (11 Υποψηφιότητες) έφυγαν με 4 βραβεία ο καθένας. Από 2 βραβεία για το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ Dolphin Man και το εντυπωσιακό low budget ντεμπούτο του Δημήτρη Τσιλιφώνη Do it Yourself.   

 

Η Ακαδημία κράτησε κάποιες ισορροπίες πριμοδοτώντας μια ταινία-διεθνή συμπαραγωγή όπως ο κάπως αφαιρετικός Γιος της Σοφίας, με θεματολογία ελληνικού πυρήνα αλλά ευρύτερου ενδιαφέροντος. Μια ταινία που τα πήγε πολύ καλύτερα έξω από ότι μέσα αφού αν και βραβεύτηκε στο έγκυρο Φεστιβάλ της Tribeca εδώ συνάντησε ανάμικτες κριτικές και την αδιαφορία του κοινού. Από την άλλη το αξιοπρεπές και ψυχωμένο δείγμα κλασσικής κινηματογραφικής  αφήγησης του Βούλγαρη που γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία έφυγε με κάποια καλλιτεχνικά βραβεία αλλά και το βραβείο Α΄ανδρικού ρόλου. Θα μπορούσε ίσως να φύγει και με το βραβείο σεναρίου αφού θεωρητικά η δουλειά της Ιωάννας Καρυστιάνη ήταν η πιο ολοκληρωμένη ανάμεσα στις υποψήφιες. Γούστα είναι αυτά όμως. Δείγμα κλασσικής αφήγησης και η Πολυξένη, ποτισμένο όμως με την ιδιαίτερα ευαίσθητη και διεισδυτική ματιά της δημιουργού της, δίκαια κέρδισε τις γυναικείες ερμηνείες αλλά και τη φωτογραφία και τη μουσική. Μακάρι να είχε καταφέρει να βρει και το κοινό που της άξιζε αφού μόνο συντριπτική υπέρ της θα μπορούσε να κριθεί όποια σύγκριση με την παρεμφερή Ρόζα της Σμύρνης που έσπασε τα ταμεία πέρυσι. Κρίμα…Οι υπόλοιποι υποψήφιοι έφυγαν με άδεια χέρια σε μια ομολογουμένως δύσκολη και φτωχή χρονιά για το ελληνικό σινεμά. Μια χρονιά που όλες οι βραβευμένες από την Ακαδημία ταινίες (πλην Βούλγαρη) δεν έκοψαν πάνω από 20 χιλιάδες εισιτήρια!

Είναι η 9η φορά που απονέμονται τα Βραβεία, που απέκτησαν τον όνομά τους πολύ πρόσφατα. Καιρός επιτέλους να ενισχυθεί και το Prestige του θεσμού και η ουσία της δημιουργίας αυτής της Ακαδημίας.   

Για περισσότερες πληροφορίες

www.hellenicfilmacademy.gr

www.facebook.com/greekfilmacademy

https://twitter.com/HellenicFilmAcd