Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaΑ΄Προβολή με τον Τάσο Ντερτιλή

Matrimonio all'italiana – Γάμος α λα Ιταλικά
Επανέκδοση της υποψήφιας για 2 Oscar εμπνευσμένης κινηματογραφικής μεταφοράς της Φιλουμένα Μαρτουράνο με την ανεπανάληπτη Σοφία Λόρεν

Παραγωγή: Ιταλία/Γαλλία - 1964 

Διάρκεια: 102 λεπτά 

Είδος: Κωμωδία 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Vittorio De Sica 

Πρωταγωνιστούν: Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Puglisi, Tecla Scarano, Marilù Tolo, Gianni Ridolfi, Generoso Cortini, Vito Moricone, Rita Piccione. 

Υπόθεση: Στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου στη Νάπολη, ο ευκατάστατος νεαρός επιχειρηματίας Domenico (Marcelo Mastroianni), γυναικάς και ερωτύλος, συναντά την εκρηκτική νεαρή πόρνη Φιλουμένα Μαρτουράνο. Την ερωτεύεται, τη «σπιτώνει» και τη βάζει να δουλέψει αξιοπρεπώς στις επιχειρήσεις του. Τα χρόνια περνάνε αλλά ο Ντομένικο παραμένει αδιόρθωτος γυναικάς και  συμπεριφέρεται πλέον στη Φιλουμένα σαν υπηρέτρια. Όταν όμως αποφασίζει να παντρευτεί μία νεότερη υπάλληλό του, η Φιλουμένα υποκρίνεται την ετοιμοθάνατη και τον κάνει να την παντρευτεί πάνω στο «νεκρικό» κρεβάτι με τις ευχές της Εκκλησίας. Αμέσως μετά «ανασταίνεται» και του αποκαλύπτει την ύπαρξη τριών παιδιών της, λέγοντας του ότι ένα από αυτά -χωρίς να καθορίζει ποιο ακριβώς- είναι δικό του. Ο Ντομένικο έξαλλος με την απάτη της Φιλουμένας ακυρώνει τον γάμο, κάτι που θέλει και εκείνη αφού έχει σιχαθεί το χαρακτήρα του. Όμως το σαράκι ποιος είναι ο γιος του συνεχίζει να τον τρώει… 

Το πιο έξοχο δείγμα ναπολιτάνικου θεάτρου, η Φιλουμένα Μαρτουράνο του Εντουάρντο Ντε Φίλιπο που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1946 αμέσως μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, δεν σταμάτησε ποτέ να ελκύει μεγάλες κυρίες της παγκόσμιας σκηνής να αναμετρηθούν με το πολύπλοκο μεγαλείο αυτής της λαϊκής γυναίκας που αναγκάστηκε να εκπορνευτεί για να επιβιώσει στον πόλεμο. Πολλές επίσης υπήρξαν οι κινηματογραφικές μεταφορές και διασκευές, η πιο μεστή όμως και πιο λουσάτη είναι αυτή η ταινία του 1964 του μεγάλου ηθογράφου και άριστου παρατηρητή των ανθρώπινων παθών και αντιφάσεων Βιτόριο Ντε Σίκα.

Καθοδηγώντας την Λόρεν και τον Μαστρογιάνι σε ερμηνείες που άφησαν εποχή, ο Ντε Σίκα μας παρασύρει με χάρη και φινέτσα σε μια αναμέτρηση φύλων και τάξεων με άψογο κωμικό timing αλλά και με μελαγχολικά χρώματα να ντύνουν τις πικρές ήττες της ηρωίδας του απέναντι στον ταξικά ανώτερο άντρα δυνάστη. Επί μέρους ήττες που ουδόλως πτοούν την εφευρετική και επίμονη γυναίκα. Και επειδή αγάπη και μίσος είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος ποτέ δεν γνωρίζουμε πότε θα κριθεί η μάχη, μέχρι το φινάλε.  

Δείγμα μιας ένδοξης κοσμοπολίτικης εποχής του Ιταλικού σινεμά, μετά το νεορεαλισμό του 50 και πριν την έλευση των μεγάλων «μοντέρνων» του 70 (Μπερτολούτσι, Ταβιάνι κλπ.) η ταινία στέκει ακόμη λαμπερή και φασαριόζικη σαν μνημείο πολιτισμού μιας Πόλης και δύο  μυθικών ερμηνευτών. 

 

Η ταινία σηματοδότησε την τέταρτη συνεργασία του σκηνοθέτη με τη μούσα του Σοφία Λόρεν. Οι δυο τους είχαν ήδη συνεργαστεί στις ταινίες "Ερωτική πολιορκία" (L'Oro Di Napoli, 1955), "Η ατιμασμένη" (La Ciociara, 1960) και "Χθες, σήμερα και αύριο" (Ieri, Oggi E Domani, 1963). Την τριάδα συμπλήρωσε ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, χαρίζοντας ακόμη μια δυνατή ερμηνεία.

Η Σοφία Λόρεν έλαβε τη δεύτερή της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου (είχε ήδη βραβευτεί για την ταινία Η Ατιμασμένη-La Ciociara, 1960)) αλλά έχασε το βραβείο από την Τζούλι Άντριους ως Μαίρη Πόππινς (Mary Poppins, 1965). Η ταινία προτάθηκε επίσης για όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το οποίο έχασε από το "Μαγαζάκι της κεντρικής οδού"  από την πρώην Τσεχοσλοβακία.

Ο ρόλος της Φιλουμένα έχει κάνει θραύση και στην Ελληνική σκηνή: από τη δεκαετία του 40 και την Αλέκα Κατσέλη και τη δεκαετία του 50 με την κυρία Κατερίνα, ο ρόλος έφθασε το 1978 στην Έλλη Λαμπέτη σε μια θρυλική παράσταση σκηνοθετημένη από τον Μάουρο Μπολονίνι. Το 1986 ανέβασε την παράσταση η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ ως Ντομένικο σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Αργότερα το έργο ανέβηκε με τη Λυδία Κονιόρδου, την Άννα Βαγενά και πρόσφατα σε μια εμβληματική παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με την υπέροχη Ελένη Ράντου. Ταλέντο να υπάρχει και η Φιλουμένα θα είναι πάντα εκεί, αστείρευτη θεατρική πηγή ζωής.

Διανομή: New Star

Η ταινία θα προβάλλεται στον γραφικό ΖΕΦΥΡΟ των Πετραλώνων από 28.06.18

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: 0/5