A Farewell to Arms – Αποχαιρετισμός στα Όπλα

Παραγωγή: ΗΠΑ - 1932 

Διάρκεια: 85 λεπτά 

Είδος: Δράμα 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Frank Borzage 

Πρωταγωνιστούν: Gary Cooper, Helen Hayes, Adolphe Menjou, Mary Philips, Jack La Rue, Blanche Friderici, Mary Forbes, Gilbert Emery. 

Υπόθεση: Ο Αμερικανός αξιωματικός Φρέντερικ Χένρι, εθελοντής στο Ιταλικό Υγειονομικό Σώμα κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, συναντά και ερωτεύεται την Βρετανίδα νοσοκόμα Κάθριν Μπάρκλεϋ. Η σκληρή πραγματικότητα του πολέμου αλλά και κάποιες αποφάσεις των ανωτέρων τους απομακρύνουν  προς μεγάλη τους θλίψη. Ο έρωτας όμως είναι πιο δυνατός από τον πόλεμο και ο Φρέντερικ, τραυματισμένος στο γόνατο από θραύσμα οβίδας, θα κάνει τα πάντα για να βρεθεί κοντά στην αγαπημένη του, ακόμη και λιποταξία. Θα τα καταφέρει όμως να νικήσει τον ρου της Ιστορίας; 

Το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Ερνεστ Χεμινγουέι, αυτού του κολοσσού της Αμερικάνικης λογοτεχνίας, έχει γνωρίσει πλήθος κινηματογραφικών διασκευών, αυτή όμως η πρώτη, τρία μόλις χρόνια από την κυκλοφορία του βιβλίου, παραμένει και η καλύτερη.

Ο σπουδαίος σκηνοθέτης Φρανκ Μπορζέιγκι καθοδηγεί δύο διαχρονικά ιερά τέρατα του Χόλιγουντ, τον ωραίο Γκάρι Κούπερ και την εκφραστική Ελεν Χέιζ, σε ένα από τα ωραιότερα μελοδράματα του κινηματογράφου που εξυμνεί τη δύναμη του έρωτα απέναντι στην ισοπεδωτική ορμή του πολέμου.

Εμπνευσμένος από τις εμπειρίες του ίδιου του Χέμινγουέι, ο  Αποχαιρετισμός στα όπλα περιγράφει με τα πιο ζοφερά χρώματα και με ένα πικρό πεσιμισμό την καταστροφική δύναμη του πολέμου, το φόβο και το χάος που σπέρνει αλλά και τη δύναμη ζωής που έρχεται να αντιπαρατεθεί απέναντί του με τη μορφή ενός ακατανίκητου ερωτικού πάθους.

 έρως ανίκατε μάχαν..

Αν και η σεναριακή διασκευή του βιβλίου δίνει έμφαση στο μελοδραματικό περισσότερο παρά στο αντιπολεμικό στοιχείο (με αποτέλεσμα τη δυσαρέσκεια του Χέμινγουεϊ που εκτίμησε μόνο την ερμηνεία του Γκάρι Κούπερ), η σκηνοθεσία του Μπορζέιγκι και το εκπληκτικό μοντάζ απογειώνουν το φιλμ σε εξπρεσιονιστικά ύψη και δίνουν έμφαση στον ερωτισμό, κάνοντας την ταινία τολμηρή από κάθε άποψη για την εποχή της (γυρίστηκε πριν την επιβολή του κώδικα λογοκρισίας Χέιζ το 1934). Παραδόξως ο χρόνος υπήρξε ευγενικός μαζί της και σήμερα, παρά το κλασικό φορμά της (1:1,33) και την ασπρόμαυρη φωτογραφία, κάθε άλλο παρά μουσειακή τη λες. Μια ταινία που πάλλεται από το πάθος των τραγικών πρωταγωνιστών της (με τον ίδιο τρόπο που παλλόταν και εκείνη η «μικρή» ρομαντική θαλασσινή περιπέτεια που σάρωσε τα πάντα πριν από 20 χρόνια-μαντέψτε ποια), αποδεικνύοντας ότι το γνήσιο κινηματογραφικό συναίσθημα δεν πεθαίνει ποτέ.

Αλλά και στην εποχή της η ταινία δεν τα πήγε άσχημα. Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας (Τσαρλς Λανγκ) και ήχου και υποψηφιότητες καλύτερης ταινίας και σκηνικών από την νεόκοπη ακόμη Ακαδημία Κινηματογράφου. 

Διανομή: New Star 

Στον θερινό ΖΕΦΥΡΟ από 09.08.18 

Παρακάτω μια σκηνή ερωτικής ανθολογίας από την ταινία.