Madame – Κυρία από τύχη

Παραγωγή: Γαλλία - 2017 

Διάρκεια: 91 λεπτά 

Είδος: Κομεντί

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Amanda Sthers 

Πρωταγωνιστούν: Toni Collette, Harvey Keitel, Rossy de Palma, Michael Smiley, Tom Hughes, Violaine Gillibert, Stanislas Merhar, Sue Cann, Ariane Séguillon, Amélie Grace Zhurkin, James Foley, Brendan Patricks, Tim Fellingham, Joséphine de La Baume. 

Υπόθεση: Ο Μπομπ, ζάπλουτος Νεοϋρκέζος κληρονόμος (κάποιας ηλικίας), και η νεότερη (δεύτερη) σύζυγός του Αν έχουν μετακομίσει στο Παρίσι για να βρουν ξανά τη χαμένη σπίθα του γάμου τους. Με την ευκαιρία της πώλησης ενός πίνακα του Καραβάτζιο που θα δώσει μια οικονομική ανάσα στον Μπομπ και τη χλιδάτη οικογενειακή τους ζωή, η Αν οργανώνει ένα πολυτελές δείπνο με υψηλούς προσκεκλημένους για τον σχετικό εορτασμό ωστόσο μόλις καταφθάνει απρόσκλητος ο γιος του Μπομπ από τον πρώτο του γάμο, θρασύτατος και οξυδερκής συγγραφέας, η Αν παθαίνει πανικό γιατί οι συνδαιτημόνες γίνονται 13. Έτσι βάζει την αφοσιωμένη της υπηρέτρια την Ισπανίδα Μαρία να συμμετάσχει με το ζόρι στο δείπνο υποδυόμενη μια μυστηριώδη αριστοκράτισσα φίλη της. Αλλά το άφθονο κρασί και η χαριτωμένη κουβέντα φέρνουν κατά λάθος τη Μαρία κοντά σε έναν γόη Βρετανό έμπορο έργων τέχνης που την ερωτεύεται σφοδρά. Η Αν που γνωρίζει πολύ καλά τη τέχνη του ρομάντσου αφού υπήρξε δασκάλα του γκολφ του Μπομπ πριν τον παντρευτεί δεν καλοβλέπει αυτό το κοινωνικό μπέρδεμα και αποφασίζει να του δώσει ένα τέλος.

 

Ατυχής ο ελληνικός τίτλος αφού τίποτα δεν γίνεται κατά τύχη στον κόσμο που περιγράφει η ταινία της πολυτάλαντης Γαλλίδας συγγραφέα, σεναριογράφου και ευκαιριακά σκηνοθέτη Αμάντα Σθερς. Έναν κόσμο πλούτου και δύναμης που συνδυάζει την επιπόλαιη ματαιοδοξία του διεθνούς τζετ σετ με την απόλυτη εξουσία που παρέχει ο άφθονος υλικός πλούτος και ο άφθονος ελεύθερος χρόνος που καταναλώνεται ανάμεσα σε πανάκριβες βιτρίνες και φαρμακερές ίντριγκες. Έναν κόσμο που ξετυλίγει με μια ράθυμη επισημότητα και μια γουντιαλενική προσήλωση στις νευρώσεις του καθενός η δημιουργός, μη αφήνοντας τίποτα στην τύχη και ορίζοντας με παγερή σαφήνεια τα ταξικά σύνορα των πρωταγωνιστών. Μέσα σε αυτόν τον κόσμο τοποθετεί με κάποια δόση αυτοκριτικής και τον εαυτό της στο πρόσωπο του νεαρού υιού συγγραφέα που ξέρει πώς να εκμεταλλευτεί τις καταστάσεις και να δημιουργήσει από αυτές τέχνη (πάντα για τις μάζες απέξω). Στις οποίες μάζες αρέσει το παραμύθι, όπως και στην Μαρία που ζει στις παρυφές αυτού του κόσμου, μετατρεπόμενη εν μία νυκτί από υπηρέτρια σε μοντέρνα βερσιόν της Σταχτοπούτας (υπάρχει και κιτς γοβάκι νο.40 παρακαλώ). Κι όποιος περιμένει αυτό το παραμύθι να καταλήξει σαν κομεντί με τον Χιου Γκραντ μάλλον θα δει τις προσδοκίες του να υποσκάπτονται όσο κυλάει ο φιλμικός χρόνος και η νεύρωση της εξουσίας που παρέχει η κατοχή οικονομικών μέσων γίνεται όλο και πιο εμφανής. Δυστυχώς ο πρίγκηπας μοιάζει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την περιουσία και τη θέση του παρά για το ρομάντσο και την αληθινή ζωή. Ωστόσο στη κρίση του θεατή παραμένει το κατά πόσο happy ή unhappy είναι το end.

Δεν θα μπορούσε να υπάρξει πιο ταιριαστό φιλμικό δίδυμο από την Ρόσι Ντε Πάλμα και την (λιγότερο αναγνωρισμένη από όσο θα της άξιζε) Τόνι Κολέτ στους ρόλους υπηρέτριας και κυρίας καθώς η πρώτη επενδύει στην ιδιαιτερότητα της κατατομής της παίζοντας συνεχώς ανάμεσα στην αθωότητα και τον πληθωρικό αισθησιασμό ενώ η δεύτερη γίνεται μια γνήσια Μαντάμ Πομπαντούρ για τον 21ο αιώνα, καλύπτοντας το ανικανοποίητο του χαρακτήρα της κάτω από τη διάθεση να πολεμήσει για τα υλικά και ταξικά κεκτημένα της. Δίπλα τους ο θρυλικός Χάρβει Καϊτέλ  παραμένει δυναμικός και καλλιτεχνικά ακριβής ακόμη και στα 79 του! Ας μας πει πια τι πίνει...

Η ταινία άργησε αρκετά να έρθει στις εγχώριες αίθουσες αλλά αξίζει τον κόπο και τώρα να ανακαλύψει κανείς αυτό το περίτεχνο σκηνοθετικό παιγνίδι ανάμεσα στο παραμύθι και τη σκληρή πραγματικότητα που καθορίζεται από αυστηρά οικονομικά και ταξικά κριτήρια. 

Διανομή: Feelgood Entertainment 

Στις αίθουσες από 16.08.18