59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι πρώτες εντυπώσεις

 CHAINED FOR LIFE

15 ταινίες περιλαμβάνει φέτος το διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα, όλες τους συνδεδεμένες πάνω στη βάση της Caritas Romana, όπως τόνισαν οι διοργανωτές. Η κλασσική φιλευσπλαχνία λοιπόν υπήρξε ο οδηγός για την επιλογή των φετινών διαγωνιζόμενων ταινιών και ήδη έχουμε δύο εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους παραδείγματα της φιλοσοφικής αυτής κατεύθυνσης του Φεστιβάλ: από τη μια το ανεξάρτητο Αμερικάνικο Chained for Life (Ισόβιοι Δεσμώτες) του Aaron Schimberg (ΗΠΑ 2018, 91’) και από την άλλη το Ταϊλανδέζικο Manta Ray (Διαβολόψαρο/Kraben Rahu) του Phuttiphong Aroonpheng (Πούτσιπονγκ Αρουνπένγκ) (Ταϊλάνδη/Γαλλία/Κίνα 2018, 105’) 

Στους Ισόβιους Δεσμώτες μια όμορφη ηθοποιός πασχίζει να πλησιάσει τον παραμορφωμένο συμπρωταγωνιστή της στο πλατό της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας ενός Ευρωπαίου δημιουργού. Ένα παράξενο μείγμα μελοδράματος και θρίλερ, με μπόλικο αυτοσαρκασμό όπου το Freaks του Τοντ Μπράουνινγκ συναντά τον Άνθρωπο Ελέφαντα του Ντέιβιντ Λιντς στο πλατώ γυρίσματος ενός θρίλερ, το οποίο πλατώ δεν είναι άλλο από ένα Ψυχιατρείο ! Είναι πάντως πιο φωτεινό και χιουμοριστικό από ότι ακούγεται παραπάνω. Το φαίνεσθαι και το είναι, η εξωτερική ομορφιά ως παγκόσμια αποδεκτή καλοσύνη και η ανατροπή της με την εμφάνιση μιας ομάδας εκ γενετής παραμορφωμένων ανθρώπων που αποδεικνύονται εξίσου ενδιαφέροντες με τους ωραίους πρωταγωνιστές του φιλμ, σε μια φιλόδοξη ταινία που θέλει να πει πολλά ωστόσο καταφέρνει λίγα αφού ούτε το Budget επαρκεί ούτε και η σκηνοθετική πείρα του νεαρού δημιουργού. Πόσο μάλλον το κατά διαστήματα χαώδες σενάριο που μεταξύ πολλών άλλων περιλαμβάνει και μια υποπλοκή με ένα μανιακό δολοφόνο που δρα στην περιοχή και κάπου χάνεται στη διάρκεια της αφήγησης. 

 

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ 4 Νοεμβρίου 2018 15:30 και ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ 5 Νοεμβρίου 2018 18:30 

 ΔΙΑΒΟΛΟΨΑΡΟ

Στο Διαβολόψαρο, ένας ψαράς στη νότια Ταϊλάνδη, κοντά στα σύνορα με τη Μιανμάρ, βρίσκει μια μέρα στο δάσος αναίσθητο έναν τραυματία. Ο ξένος μένει αμίλητος, αλλά δέχεται με ευγνωμοσύνη τη φροντίδα του σωτήρα του, με τον οποίο τελικά γίνονται φίλοι. Ώσπου έρχεται μια μέρα που ο ψαράς εξαφανίζεται στη σκοτεινή θάλασσα και ο ξένος παίρνει τη θέση του – το σπίτι του, τη δουλειά του, την πρώην γυναίκα του...

Παράξενο, υπνωτιστικό και απόλυτα ολοκληρωμένο σκηνοθετικά, το ντεμπούτο του νεαρού Ταϊλανδού δημιουργού μαγεύει το θεατή με την δυσδιάκριτη απωανατολίτικη παραβολή του για έννοιες κλασσικές για τους δυτικούς όπως η φιλοξενία και η φιλευσπλαχνία. Παρά τη δυσκολία κατανόησης πολλών συμβολισμών, η στέρεη αφήγηση κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον και βυθίζει σταδιακά το θεατή σε ένα ιδιότυπο σύμπαν μαγικού ρεαλισμού. Η ταινία βραβεύτηκε στο τμήμα Ορίζοντες του πρόσφατου Φεστιβάλ Βενετίας.   

 

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ 4 Νοεμβρίου 2018 17:30

 

Πέρα από τις παραπάνω ταινίες και ανάμεσα στο πλήθος των προβολών ξεχωρίσαμε φυσικά την νέα ταινία του αγαπημένου μας Ρουμάνου δημιουργού του Άφεριμ, Ράντου Ζούντε που προβάλλεται στο τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια. 

 

«Αδιαφορώ αν καταγραφούμε στην Ιστορία ως βάρβαροι» (Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari) Ρουμανία, Τσεχία, Γαλλία, Βουλγαρία, Γερμανία 2018, 139’ 

Ο τίτλος της ταινίας είναι αυτούσια τα λόγια που ακούστηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο της Ρουμανίας το καλοκαίρι του 1941, σηματοδοτώντας την αρχή της εθνοκάθαρσης στο Ανατολικό Μέτωπο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Επανερχόμαστε στο παρόν όπου μια νεαρή σκηνοθέτης αναλαμβάνει να στήσει ένα θεατρικό δρώμενο που θα αναπαριστά τις μέρες εκείνες του 41 τότε που η Ρουμανία στο πλευρό του Άξονα, εισέβαλε στις γειτονικές της υπό Σοβιετική κυριαρχία Βεσαραβία και Υπερδνειστερία, προχωρώντας σε εθνοκάθαρση του Εβραϊκού στοιχείου. Αυτή η λαμπρή για κάποιους σελίδα της Ρουμάνικης Ιστορίας αποδεικνύεται από τον Ζούντε ως μαύρη, για να μην πω ολόκληρο μαύρο βιβλίο, αφού οι Ρουμάνικες δυνάμεις προχώρησαν σε μαζική εξόντωση των Εβραίων χειρότερη κι από τους Ναζί, κάτι που τείνει να «ξεχνά» η επίσημη Ιστορία προσπαθώντας να ισοφαρίσει αυτό το έγκλημα με τις θηριωδίες του μετέπειτα κομμουνιστικού καθεστώτος.

Με μεθόδους μπρεχτικής αποστασιοποίησης, με βαθιά σαρκαστικό χιούμορ αλλά και με απαισιοδοξία για το σκοτεινό ιδεολογικά παρόν και πάνω από όλα με μια εκπληκτική πρωταγωνίστρια την Ιοάνα Ιάκομπ, ο δαιμόνιος Ρουμάνος δημιουργός ξεσκίζει κυριολεκτικά τους εθνικούς μύθους και τους πετάει στα μούτρα του σύγχρονου κοινού που, ω του θαύματος, αντί να αντιδράσει, καταπίνει αμάσητο το προσβλητικό θέαμα. Κι όποιος νομίζει ότι στη Νότια Βαλκανική δεν μας αφορά το βρώμικο παρελθόν της Βόρειας, καλά θα κάνει να το ξανασκεφτεί τώρα που οι δικοί μας εθνικοί μύθοι φουντώνουν στο ημίφως της παραϊστορίας.       

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ 4 Νοεμβρίου 2018 20:15 και 9 Νοεμβρίου 2018 20:30

Ο ΡΑΝΤΟΥ ΖΟΥΝΤΕ