59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Μοναχικές ζωές, σκοτεινά δάση και αναζητήσεις...σκύλων στο Ελληνικό πρόγραμμα

Ανάμεσα στις πολλές ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης υπάρχουν 12 νέες που προβάλλονται για πρώτη φορά. Από αυτές 3 επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν και στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα. Έχοντας παρακολουθήσει πάνω από τις μισές μπορούμε να μιλήσουμε για μια ετήσια παραγωγή που χαρακτηρίζεται από ποικιλία ύφους αλλά και ανισότητα καλλιτεχνικής ποιότητας. Εντελώς διαφορετικές θεματικές τάσεις που σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν πλέον κάποια σχολή τύπου weird ή ό,τι άλλο. 

 ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΙΙ

Ο καθένας στο μετερίζι του λοιπόν και ξεκινάμε με τον Χρήστο Νικολέρη και την αφοσιωμένη νεανική του ομάδα που με βάση τη Θεσσαλονίκη έφτιαξαν ένα (κατά δήλωση) nobudget θρίλερ υπερφυσικού τρόμου που δεν έχει τίποτα απολύτως να ζηλέψει από τα (συγκριτικά πανάκριβα) χολιγουντιανά προϊόντα των multiplex. Αντιθέτως, ο πλούτος της παράδοσης στον οποίο στηρίζεται η ταινία τους Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου, καταφέρνει να ενσωματωθεί υπέροχα στη φόρμα του νεανικού θρίλερ και να γίνει παράδειγμα προς μίμηση στο αντίστοιχο ξένο προϊόν τύπου CabinFever και BlairWitchProject. Χιούμορ, ζωντανοί διάλογοι, σασπένς και άριστο τεχνικό επίπεδο χορταίνουν τους φίλους του είδους με μια ιστορία 4 νεαρών παιδιών που ανεβαίνουν για μια εκδρομή στο δάσος, εκεί που κρύβονται 4 ληστές και δολοφόνοι για να μοιράσουν τη λεία τους, αλλά κανείς τους δεν γνωρίζει τις αόρατες δυνάμεις που παραφυλάνε στις σκιές των δέντρων. 

Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου, Ελλάδα 2018, 81’ 

 ΦΥΓΑΔΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΕΝΤΡΙΞ

Ένα ζεστό, ανθρώπινο road movie στα κατεχόμενα, με τίτλο Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ, είναι το ντεμπούτο μεγάλου μήκους του Μάριου Πιπερίδη. Μια ελληνογερμανοκυπριακή συμπαραγωγή με πρωταγωνιστή τον πάντα ακατάτακτο Άνταμ Μπουσδούκο ως αποτυχημένο μουσικό που προσπαθεί να φύγει από την Κύπρο για να βρει την τύχη του αλλά και να γλυτώσει από τους σκοτεινούς τύπους που του 'εδωσαν δανεικά κι αγύριστα. Το σχέδιο όμως ανατρέπεται όταν ο σκύλος του, ο Τζίμι, διασχίζει τη Νεκρή Ζώνη που χωρίζει τις ελεύθερες περιοχές από τα κατεχόμενα. Επειδή η μεταφορά ζώων από τα κατεχόμενα απαγορεύεται, ο Γιάννης αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια κάποιων «εκλεκτών» χαρακτήρων για να τον φέρει πίσω.

Τολμηρές θεματικά οι ιδέες του σκηνοθέτη όσον αφορά το παγιωμένο παρόν του νησιού, εξυπηρετούνται τόσο από το πανταχού παρόν χιούμορ όσο και απο τις ερμηνείες, ιδιαίτερα του Φατίχ Αλ στο ρόλο ενός έποικου. Το πνεύμα και το στιλ του Φατίχ Ακίν αποκτά επιδέξιους εγχώριους επιγόνους. Ευτυχώς, γιατί μετά το άνισο Μαζί ή τίποτα το πνεύμα αυτό φαίνεται να έχει εγκαταλείψει (προσωρινά ;) εκείνον... 

Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ, Κύπρος/Ελλάδα/Γερμανία 2018, 93' (Συμμετοχή στο Διεθνές Διαγωνιστικό) 

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ 6 Νοεμβρίου 2018 18:00 ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ 7 Νοεμβρίου 2018 22:30 

 THE WAITER

Σε ένα παράξενα τακτοποιημένο σινεφίλ σύμπαν μας μεταφέρει το The Waiter του Στηβ Κρικρή με τον πάντα επιβλητικό 'Αρη Σερβετάλη να αναλαμβάνει το ρόλο ενός σερβιτόρου που ζει μια ζωή μετρημένη με το μοιρογνωμόνιο, αποδεχόμενος ως φυσική τάξη πραγμάτων το επάγγελμά του και τη θέση του στον κόσμο μέχρι που ο κίνδυνος, ο έρωτας και η ανατροπή εισβάλλουν από το απέναντι διαμέρισμα. Στυλιζαρισμένη σκηνοθεσία, υψηλή αισθητική, εντυπωσιακοί β΄ρόλοι και ένα αριστουργηματικό soundtrack από τον Coti K συνθέτουν ένα απόλυτα ερμητικό σινεφίλ έργο που δυστυχώς χάνει πόντους μένοντας στην εντυπωσιακή επιφάνεια των χαρακτήρων του. 

The Waiter, Ελλάδα 2018, 97΄(Συμμετοχή στο Διεθνές Διαγωνιστικό) 

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ 6 Νοεμβρίου 2018 22:30 

 Η ΔΕΞΙΑ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥ ΡΑΣΟΥ

Στη Δεξιά Τσέπη του Ράσου, βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, ένας μοναχικός καλόγερος προσπαθεί να διαχειριστεί την αβάσταχτη λύπη και τη μοναξιά, που ξαφνικά και αναπάντεχα επιστρέφουν όταν χάνει τη μοναδική συντροφιά του: τη σκυλίτσα του. Στα όρια της ψυχικής κατάρρευσης, βασανίζεται από έντονα συναισθήματα, ανατρέχει στο παρελθόν και επιχειρεί να επανατοποθετήσει την πορεία και τη ζωή του. Ένας σύγχρονος φτωχούλης του Θεού που πενθεί την απώλειά του και τη ζει σαν δοκιμασία την οποία δεν μπορεί να αποδεχθεί, την ίδια στιγμή που από το ραδιόφωνο φθάνουν οι ειδήσεις για το θάνατο του Αρχιεπίσκοπου (ξέρουμε ποιου...).

Η ταινία, σε σενάριο της Στέλλας Βασιλαντωνάκη, επιχειρεί μια χαμηλότονη σύγκριση ανάμεσα στην προσωπική και την μαζική απώλεια, γέρνοντας σαφώς την πλάστιγγα προς την πρώτη. Καλοφτιαγμένο αν και αρκετά ακαδημαικό στην αφήγηση, το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Γιάννη Λαπατά, επιτυχημένου ντοκιμαντερίστα, διαφημιστή και θεατρικού-τηλεοπτικού σκηνοθέτη, αγγίζει τον θεατή με το ανθρώπινο βλέμμα του και μας κερδίζει με την υπέροχη χαμηλόφωνη ερμηνεία του Θοδωρή Αντωνιάδη στον οποίο θα άξιζε μια ειδική μνεία. 

Η Δεξιά τσέπη του ράσου, Ελλάδα 2018, 100' 

Πρόγραμμα Προβολών Φεστιβάλ: ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ 6 Νοεμβρίου 2018 20:00 και 8 Νοεμβρίου 2018 14:00