Ο Romain Gavras στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

 

Προσκεκλημένος του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο ελληνικής καταγωγής, Γάλλος σκηνοθέτης Ρομέν Γαβράς, νεώτερος γόνος της μεγάλης κινηματογραφικής οικογένειας, παραχώρησε συνέντευξη τύπου με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του “Ο κόσμος σου ανήκει (Le monde est a toi)”.

Παρά το ελληνικό του επώνυμο ο γιος του Κώστα Γαβρά αστειεύτηκε με την αδυναμία του να μιλήσει Ελληνικά αλλά και με την τεμπελιά του που όπως είπε τον οδήγησε στο να αργήσει 8 ολόκληρα χρόνια να κάνει την επόμενη ταινία του. Είπε ότι αφιέρωσε πολύ χρόνο στο να γυρίζει διαφημιστικά και βιντεοκλίπ που του πρόσφεραν εκτός από χρήμα και τη δυνατότητα να πειραματιστεί με νέα πράγματα. Το χρήμα πάντως υπήρξε χρήσιμο αφού επενδύθηκε και σε δικαιώματα για τη μουσική επένδυση της νέας ταινίας, την οποία επιμελήθηκε ο ίδιος θεωρώντας ότι παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο, ορίζοντας κατά κάποιον τρόπο τους χαρακτήρες του φιλμ του. Χαριτολογώντας δε είπε ότι βασικά χρησιμοποίησε την προσωπική του Spotify List.

Αναφερόμενος στην επιλογή των πρωταγωνιστών του, ο Ρομέν Γαβράς τόνισε ότι λατρεύει να δουλεύει στο ίδιο σετ με καταξιωμένους ηθοποιούς και νέους, ανερχόμενους ή ακόμη και ερασιτέχνες ηθοποιούς, θεωρώντας ότι όλοι τελικά βγαίνουν κερδισμένοι. «Όταν ο Βενσάν Κασέλ ή η Ιζαμπέλ Ατζανί αντικρίζουν νεαρούς και ‘πεινασμένους’ ηθοποιούς, θα είναι και οι ίδιοι λιγότερο τεμπέληδες. Το ίδιο ισχύει και από την πλευρά των λιγότερο γνωστών ηθοποιών. Θα προσπαθούν να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό για να εντυπωσιάσουν», δήλωσε. Επισημαίνοντας ότι σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί που τελικά επιλέχθηκαν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους υπήρχαν εξ αρχής στο μυαλό του, ο σκηνοθέτης στάθηκε ιδιαίτερα στην συνεργασία του με την Ιζαμπέλ Ατζανί, χαρακτηρίζοντάς την ως είδωλο του ευρωπαϊκού σινεμά. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι παρότι χρειάστηκε αρκετό διάστημα προσπαθώντας να την πείσει να συμμετάσχει στην ταινία του, το αποτέλεσμα τελικά ήταν υπέροχο, καθώς υπήρξε ιδιαίτερα συνεργάσιμη και βοήθησε πάρα πολύ στα γυρίσματα. «Κάναμε μάλιστα και μια μικρή συμφωνία ότι από εδώ και μπρος θα παίρνει μέρος ακόμη και ως κομπάρσος, σε ό,τι ταινία πρόκειται να γυρίσω» συμπλήρωσε.

Δεν απέφυγε επίσης να τονίσει ότι πολλά θέματα της ταινίας έχουν κάποια σχέση με τη προσωπική του ζωή και τη μητέρα του αφού, παρότι το φιλμ διαδραματίζεται στον κόσμο των γκάνγκστερ, η ανθρωπιά υπάρχει κι εκεί και μπορεί ο θεατής να την αναγνωρίσει εύκολα και στις δικές του προσωπικές σχέσεις. «Είναι τελικά μια ταινία για την μαμά μου, μεταμφιεσμένη σε ένα gangster φιλμ», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Σε ερώτηση για το αν η ταινία προσπαθεί να περάσει κάποιο μήνυμα κυρίως στους νέους, ο σκηνοθέτης στάθηκε στο γεγονός ότι είναι πολύ δύσκολο να συνοψίσει το φιλμ του σε ένα πολύ συγκεκριμένο μήνυμα, καθώς ο κόσμος, όπως είπε «δεν είναι πια ασπρόμαυρος, όπως συνέβαινε σε άλλες ιστορικές συγκυρίες». Ο ίδιος σημείωσε επίσης: «Η ιδέα μου ήταν κυρίως να προσπαθήσω να αποθανατίσω, με μια πιο ελαφριά νότα, μια εικόνα των καιρών μας μέσα από ένα συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδους. Στη συνέχεια, θέλησα να ‘στρεβλώσω’ τους κανόνες του είδους αυτού και να εισάγω στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στις συμβάσεις του. Ήθελα να ‘φωτογραφίσω’ μια νέα γενιά που μοιάζει υποκινούμενη από το χρήμα, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, αλλά και έναν ήρωα που μπορεί να έχει ένα απλούστατο και πολύ κοινότοπο όνειρο -όπως ο πρωταγωνιστής της ταινίας- και να καταλήγει τελικά να μην μπορεί με κανέναν τρόπο να το πραγματοποιήσει», ανέφερε.

 

Σχετικά με τη νουβέλ βαγκ και τη Γαλλική κινηματογραφική κληρονομιά είπε μεταξύ άλλων ότι κάποιες στιγμές στη Γαλλία νιώθεις ότι το σινεμά δημιουργού σημαίνει αναγκαστικά ένα άσχημο οπτικά σινεμά, ενώ για εμένα ένα φιλμ πρέπει να είναι υπέροχο από κάθε άποψη.

Τέλος, δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή ασχολείται με ένα - δύο καινούρια πρότζεκτ τα οποία βρίσκονται σε πολύ πρώιμη φάση και άρα δεν μπορεί να αποκαλύψει τίποτε παραπάνω ενώ υποστήριξε ότι οι νέες τεχνολογίες, όπως η εικονική πραγματικότητα, παρουσιάζουν ενδιαφέρον αλλά δεν θεωρεί ότι μπορεί να αντικατασταθεί ο «παραδοσιακός» τρόπος που παράγεται και καταναλώνεται ο κινηματογράφος. «Η γραμματική της εικονικής πραγματικότητας είναι πιο διαδραστική από αυτή του σινεμά. Ταιριάζει περισσότερο στα παιχνίδια. Αυτό που αλλάζει ήδη, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι οι θεατές έρχονται όλο και πιο δύσκολα στο σινεμά. Η αλήθεια είναι ότι φαντάζει πολύ δύσκολο να πολεμήσεις τις διαδικτυακές πλατφόρμες τύπου Netflix. Αλλά πιστεύω ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένας χώρος για όσους θεωρούν τους εαυτούς τους ως κινηματογραφικό κοινό. Χρειάζεται να καταφέρεις να διατηρήσεις έναν τρόπο για να μπορεί το κοινό να πηγαίνει σινεμά και να βλέπει ταινίες στη μεγάλη οθόνη», κατέληξε.

Η ταινία του Γαβρά είναι μια αρκετά φωτεινή και σαρδόνια χιουμοριστική παραλλαγή παλιών γκανγκστερικών φιλμ όπως το Scarface του Ντε Πάλμα, που θα μπορούσε να συγγενεύει με τον κόσμο του Γκάι Ρίτσι αν δεν είχε τόσο έντονη την γαλλική σφραγίδα και μια αίσθηση τρελής παρωδίας. Ο μπούλης μικρογκάνγκστερ πρωταγωνιστής με την Αραβογαλλίδα Big Mama (όντως είδωλο πέρα από το χρόνο η Ιζαμπέλ Ατζανί) και με τον αλλοπαρμένο ψεκασμένο πατέρα συνθέτουν μια τρελή τρελή οικογένεια που τυχαίνει να σταδιοδρομεί στο περιθώριο ενός επικίνδυνου κόσμου ναρκωτικών και τρελαμένων wannabe γκάνγκστερς. Το οιδιπόδειο, το χάσμα των γενεών, η καμμένη προηγούμενη γενιά και η νεοσυντηρητική σύγχρονη νεολαία με θεό το χρήμα και όνειρο τη βίλα στα προάστια (έστω και προκάτ).

 

Ο κόσμος σου ανήκει (Le monde est a toi), Γαλλία 2018, 100'   Ελληνική Διανομή : Weird Wave

Η υπόθεση: Η τελευταία μπίζνα ενός εμπόρου ναρκωτικών, που ονειρεύεται να αποσυρθεί από τον υπόκοσμο, πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο όταν εμπλέκονται σ’ αυτήν οι πιο κοντινοί του άνθρωποι: η αγαπημένη του, ο φυλακόβιος πρώην πεθερός του και η απαιτητική του μητέρα

Ηθοποιοί:Karim Leklou, Vincent Cassel, Isabelle Adjani, Oulaya Amamra, François Damiens, Philippe Katerine, Sofian Khammes, Gabby Rose, Norbert Ferrer