Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaΑ΄Προβολή με τον Τάσο Ντερτιλή

Mary Shelley – Μαίρη Σέλλεϊ
Το ειδύλλιο της Μαίρη Γκόντγουιν με τον ποιητή Σέλλεϊ και η γέννηση του Φρανκενστάιν που επηρέασε όσο τίποτε άλλο τη λογοτεχνία του φανταστικού

Παραγωγή: Βρετανία/Λουξεμβούργο/ΗΠΑ - 2017 

Διάρκεια: 120 λεπτά 

Είδος: Δράμα Εποχής 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Haifaa Al-Mansour 

Πρωταγωνιστούν: Elle Fanning, Douglas Booth, Bel Powley, Stephen Dillane, Joanne Froggatt, Tom Sturridge, Ben Hardy, Maisie Williams, Derek Riddell, Hugh O'Conor, Stuart Graham, Ciara Charteris, Jack Hickey. 

Υπόθεση: Η 16χρονη Μαίρη Γουόλστονκραφτ Γκόντγουιν, καρπός της σχέσης του πολιτικού και φιλόσοφου Γουίλιαμ Γκόντγουιν και της πρωτοπόρου φεμινίστριας Μαίρη Γουόλστονκραφτ που πέθανε λίγο μετά τη γέννα, ζει στο Λονδίνο με τον πατέρα της και τη νέα του οικογένεια. Είναι 1816, στην καρδιά της εποχής της Αντιβασιλείας που προηγήθηκε της Βικτωριανής Εποχής και η  φιλελεύθερων αρχών οικογένεια αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Η Μαίρη δεν τα πάει καθόλου καλά με την αυστηρών αρχών μητριά της και έτσι τη στέλνουν σε φίλους στη Σκωτία όπου γνωρίζει  (και ερωτεύεται) τον νεαρό ποιητή Πέρσι Σέλλεϊ, ρομαντικό και ανατρεπτικό αλλά αριστοκρατικής καταγωγής επαναστάτη της σκέψης (και των ηθών). Η επιστροφή στο Λονδίνο και η θυελλώδης σχέση με τον Σέλλεϊ και τον κύκλο του που περιλαμβάνει και τον Λόρδο Βύρωνα, θα ωριμάσει τη Μαίρη αλλά και την ετεροθαλή αδελφή της Κλερ που τους ακολουθεί παντού και θα σπείρει τη σκέψη που θα γεννήσει ένα πρωτοποριακό γοτθικό μυθιστόρημα που έμελλε να κυριαρχήσει στη λογοτεχνία και να γεννήσει ένα νέο είδος, την επιστημονική φαντασία.

Η συγγραφέας του Φρανκενστάιν υπήρξε κάτι πολύ περισσότερο από σύζυγος ενός αριστοκράτη αναρχικού ποιητή και συγγραφέας ενός μόνο βιβλίου που την έκανε διάσημη και το οποίο μάλιστα στην πρώτη του έκδοση κυκλοφόρησε ως ανωνύμου συγγραφέα διότι θα θεωρούνταν ανεπίτρεπτο μια γυναίκα να συγγράψει τέτοιο έργο. Η μεγαλοφυία του πνεύματός της και οι πρωτοποριακές αντιλήψεις της για την κοινωνία, την ηθική και την πολιτική ήταν η κινητήρια δύναμη που ενέπνευσαν αυτή την κλασσική αιώνια ιστορία του Δόκτορα και του δύστυχου πλάσματος, καθώς η σχεδόν τραυματική εμπειρία του να ζει με έναν τόσο απρόβλεπτο άνθρωπο όπως ο Σέλλεϊ την έκαναν ακόμη πιο σοφή και κατασταλαγμένη στις απόψεις της.

 

Η Χάιφα Αλ-Μανσούρ. η Σαουδαραβικής καταγωγής σκηνοθέτης του Ποδήλατου το 2012, είναι και αυτή μια πρωτοπόρος που ρίσκαρε πολλά για να φέρει τον κινηματογράφο σε μια θεοκρατούμενη εντελώς κλειστή συντηρητική μουσουλμανική κοινωνία. Ο σιωπηλός αγώνας της δικαιώθηκε με την παγκόσμια επιτυχία της πρώτης Σαουδαραβικής ταινίας που γυρίστηκε (έστω και μυστικά) από γυναίκα και με τη χαλάρωση των νόμων περί λειτουργίας κινηματογραφικών αιθουσών στη χώρα όπου μέχρι πριν λίγο καιρό το σινεμά απαγορεύονταν. Μια γυναίκα δημιουργός με αυτή την εμπειρία, εκ πρώτης όψεως ξένη με το βρετανικό υλικό της ιστορίας, αποδεικνύεται τελικά η κατάλληλη να χειριστεί την όχι και τόσο γνωστή ζωή μιας θρυλικής συγγραφέα που έζησε πριν από 200 χρόνια ακριβώς. Τα καταφέρνει απόλυτα; Όχι ακριβώς. Περιορίζοντας την οπτική της στα σύγχρονα φεμινιστικά πλαίσια, ασχολείται περισσότερο με τη θέση της Μαίρη στην κοινωνία, την οικογένεια και τις σχέσεις που τη διαμόρφωσαν και λιγότερο με τις θέσεις της και την ουσία του έργου που κληροδότησε στην ανθρωπότητα. Επίσης οι ανδρικοί χαρακτήρες της φαντάζουν κάπως μονοδιάστατοι και σκοτεινοί, είτε πρόκειται για τον φιλελεύθερο πατέρα με τις αντιφάσεις του, είτε για τον ρομαντικό ποιητή σύντροφο, είτε για τον Λόρδο Βύρωνα που τον παρουσιάζει ως σχεδόν υστερικό και έκφυλο και λογοκλόπο του έργου του Δόκτορα Πολιντόρι μετά το περιβόητο καλοκαίρι της Γενεύης του 1816. Από την άλλη όμως αποφεύγει την καλλιγραφία της ταινίας εποχής, τονίζοντας τη σκληρότητα των περιστάσεων, χρωματίζοντας την ταινία της σε σκοτεινούς γήινους τόνους (Νταβίντ Ουνγκαρό) και βουτώντας τα υπέροχα κοστούμια εποχής  (Καρολίν Κενέρ) σε μια μελαγχολική μπλε αύρα.

Αυτό που θέλει να πει πάντως η Αλ-Μανσούρ το λέει μέσα από το ικανοποιητικά δομημένο σενάριο της πρωτάρας Έμα Τζένσεν (στο οποίο συνεργάστηκε επίσης) και το οποίο εικονογραφεί με στρωτή αφήγηση και με λίγες δραματικές εξάρσεις, καθοδηγώντας την νεαρή Έλ Φάνινγκ σε μια εντυπωσιακή ερμηνεία πρώιμης ωριμότητας αλλά και το υπόλοιπο (Βρετανικό) καστ σε μια σειρά από πλούσια πορτραίτα χαρακτήρων της εποχής. Προφανώς δεν έχει έρθει ακόμη η ώρα για τη μεγάλη ταινία για τη Μαίρη Σέλλεϊ αλλά αυτή η ικανοποιητική συμπαραγωγή είναι μια καλή αρχή που δυστυχώς δεν συνάντησε την ανάλογη εμπορική επιτυχία. 

Διανομή: Odeon & Audiovisual 

Στις αίθουσες από 15.11.2018 

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: 0/5