Η Βαλέρια Γκολίνο στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου


Η τελετή έναρξης

Με τον πιο ωραίο τρόπο ξεκίνησε το φετινό Πανόραμα που διοργανώνεται για 31η φορά υπό την επίβλεψη του ακούραστου Νίνου Φένεκ Μικελίδη.  Η πολυαγαπημένη και πανέμορφη «δική μας» σταρ, η Ελληνοϊταλίδα Βαλέρια Γκολίνο ήρθε από το Λος Άντζελες για να παρουσιάσει τη δεύτερη σκηνοθετική της δουλειά που επιλέχθηκε ως ταινία έναρξης του Πανοράματος. Η ταινία με τίτλο Euforia και πρωταγωνιστές τους υπέροχους και δημοφιλέστατους στην Ιταλία Ρικάρντο Σκαμάρτσιο και Βαλέριο Μασταντρέα ασχολείται με τη δύσκολη σχέση δύο αποξενωμένων αδελφών που έρχονται κοντά όταν ο ένας από τους δύο αρρωσταίνει και έρχεται να φιλοξενηθεί στο σπίτι του πλούσιου (και ανοιχτά gay) αδελφού του. Ένα οικογενειακό πορτραίτο φιλοτεχνημένο με ευαισθησία και καλαισθησία, ένα ανοιχτό παράθυρο στην ιδιορρυθμία της ανθρώπινης ψυχής και μια σκηνοθετική ματιά γεμάτη αγάπη και κατανόηση για την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης να αντιμετωπίσει το αναπόφευκτο. Με αυτό το δεύτερο και δύσκολο σκηνοθετικό βήμα η ταλαντούχα ηθοποιός αποδεικνύεται επίσης ταλαντούχα δημιουργός και ιδανική σκηνοθέτης ηθοποιών αφού αποσπά ένα διπλό ερμηνευτικό ρεσιτάλ από τους εξαίρετους πρωταγωνιστές της. Θα τα ξαναπούμε φυσικά όταν η ταινία βγει στις αίθουσες την προσεχή άνοιξη.

 

Στην πρεμιέρα που έγινε στο άψογα ανακαινισμένο ΙΝΤΕΑΛ της Πανεπιστημίου παραβρέθηκαν  μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής πρέσβης της Ιταλίας Alessandro Ferranti με τη σύζυγό του, η Ελληνίδα μαμά της Βαλέρια, οι Δημήτρης Πιατάς, Ηλίας Λογοθέτης, Αιμιλία Υψηλάντη, Βέρα Κρούσκα, Μαριτίνα Πάσσαρη, Χρήστος Στέργιογλου, Κατερίνα Διδασκάλου, οι σκηνοθέτες Βασίλης Βαφέας, Τώνης Λυκουρέσης, και πολλοί ακόμα.

Τη βραδιά άνοιξαν ο διευθυντής του φεστιβάλ, Νίνος Φένεκ Μικελίδης, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα του 31ου Πανοράματος, και ο διανομέας της ταινίας Τάκης Βερέμης της StraDa Films που μίλησε για τη γνωριμία του με τη Βαλέρια Γκολίνο και της έδωσε το λόγο. Η ίδια η δημιουργός γοήτευσε το κοινό με τη λάμψη και τα άπταιστα ελληνικά της και το ευχαρίστησε που ήρθε στο σινεμά Τετάρτη βράδυ για να δει την ταινία της λέγοντας ότι είναι υπέροχο για τους δημιουργούς να βλέπουν γεμάτες αίθουσες. Ανέφερε ακόμα ότι η «Ευφορία» έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στις Κάνες και ταξιδεύει σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Πριν ένα μήνα έκανε την έξοδό της στην Ιταλία και είναι μεγάλη έκπληξη το ότι πηγαίνει καλά, καθώς οι ιταλικές ταινίες στη χώρα δεν προτιμώνται από το κοινό.

Στο τέλος της προβολής, ακολούθησε μια ζωηρή συζήτηση με το κοινό πάνω στην ταινία, με τη δημιουργό να κλείνει το Q&A αναφέροντας ότι «μόνο μέσα στις στιγμές μπορούμε να βρούμε την αρμονία». Τέλος, ενημέρωσε τους θεατές ότι στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα προβληθεί επίσης, η ταινία «Summer House/Το εξοχικό» της Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι με την ίδια στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ταινία που είχε προβληθεί με επιτυχία στο πρόσφατο φεστιβάλ της Βενετίας. 

Το Masterclass

Το πρωί όμως η γλυκιά και δυναμική σκηνοθέτις και ηθοποιός μίλησε με δημοσιογράφους και σπουδαστές σε masterclass που έδωσε στο Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ. Η Βαλέρια Γκολίνο μίλησε για το ξεκίνημα της καριέρας της και τον πρώτο της ρόλο στην ταινία «Scherzo del destino in agguato dietro l'angolo come un brigante da strada» της αντισυμβατικής σκηνοθέτριας Λίνα Βερτμίλερ. Πέντε ταινίες αργότερα και, μόλις σε ηλικία 19 ετών, κέρδισε το πρώτο της Χρυσό Λιοντάρι Καλύτερης Ηθοποιού στο Φεστιβάλ της Βενετίας με το «Ένας κάποιος έρωτας/Storia d’amore».

Το δεύτερο Χρυσό Λιοντάρι ήρθε 29 χρόνια μετά με την ταινία του Τζιουζέπε Γκαουντίνο «Per amor vostro».  Ανέφερε ότι μόνο 3 γυναίκες στην ιστορία του φεστιβάλ της Βενετίας έχουν κερδίσει δύο φορές Χρυσό Λιοντάρι Καλύτερης Ηθοποιού: η Σίρλεϊ Μακ Λέιν, η Ιζαμπέλ Ιπέρ και η ίδια. Ανέφερε επίσης ότι τα πρώτα χρόνια της καριέρας της «της έκανε χάρη η ζωή, και όλα ήρθαν εύκολα και από μόνα τους. Το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν το να μεγαλώσει μέσα στη δουλειά και να φτάσει στη συνειδητοποίηση του τι σημαίνει να είσαι ηθοποιός». Στάθηκε κι εκεί τυχερή, γιατί συνεργάστηκε με πολύ καλούς σκηνοθέτες κι ο καθένας της δίδαξε πολλά.

Μίλησε επίσης, για τον ρόλο της στην τεράστια εμπορική επιτυχία «Ο άνθρωπος της βροχής». Αρχικά ο Μπάρι Λέβινσον είχε σκεφτεί τη Μεγκ Ράιαν για το ρόλο της Σουζάνα, αλλά έπειτα θεώρησε καλύτερο να κάνει την πρωταγωνίστριά του Ευρωπαία, αποδίδοντάς της πιο σύνθετα χαρακτηριστικά. Ανέφερε ότι αγαπά πολύ το σινεμά και ότι ως ηθοποιός πάντα ερμήνευε την άποψη του σκηνοθέτη της ενώ για χρόνια σκεφτόταν να περάσει πίσω από την κάμερα ως σκηνοθέτις.

Ξεκίνησε με ένα 15λεπτο φιλμ στη Νάπολι κι ενώ ήταν στα γυρίσματα, διάβασε μία νουβέλα του Mauro Covacich με θέμα την ευθανασία. Το βιβλίο τη γοήτευσε και πήρε τα δικαιώματα για να γυρίσει την ταινία. Ήταν δύσκολο θέμα, κανένας παραγωγός δεν ήθελε να την αναλάβει κι έτσι τη γύρισε ανεξάρτητα. Το «Μέλι/Miele» ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και κέρδισε πολλά βραβεία σε φεστιβάλ. Της πήρε 5 χρόνια να κάνει την «Ευφορία», γιατί δούλευε συνέχεια ως ηθοποιός, αλλά και δεν έβρισκε ένα θέμα που την ενδιέφερε αρκετά. Η «Ευφορία» πραγματεύεται άλλο ένα δύσκολο θέμα: τη σχέση δύο διαφορετικών μεταξύ τους αδερφών που ο ένας πεθαίνει από καρκίνο. Όπως ανέφερε η ίδια «με ρωτάνε συχνά γιατί μέσα από τις ταινίες μου πραγματεύομαι το θάνατο. Δεν έχω πραγματική απάντηση. Για μένα ο θάνατος είναι μέρος της ζωής και θεωρώ ότι δεν μιλάμε αρκετά γι’ αυτό. Αλλά ο θάνατος είναι το πιο σίγουρο πράγμα για όλους. Στο σινεμά ο θάνατος έχει γίνει φαντασμαγορικός. Συχνά τον θάνατο δεν τον βλέπεις, αλλά τον αισθάνεσαι. Χρησιμοποιώ τον θάνατο για να μιλήσω για τη ζωή, την ελπίδα και την αγάπη. Γι’ αυτό η ταινία λέγεται Ευφορία».

Η Βαλέρια Γκολίνο ρωτήθηκε επίσης για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και την Ιταλία και ανέφερε ότι ο σύγχρονος πολιτικός λόγος είναι λαϊκίστικος και ότι η γλώσσα των πολιτικών διχάζει τον κόσμο και τον κάνει να ενδιαφέρεται λιγότερο για την πολιτική. Ανέφερε επίσης, ότι θεωρεί ότι οι Έλληνες είναι πιο πολιτικοποιημένοι από τους Ιταλούς.

Τέλος, έδωσε συμβουλή στους σπουδαστές να κυνηγήσουν και να πραγματοποιήσουν άμεσα τα όνειρά τους, γιατί η ζωή είναι στο εδώ και το τώρα.

Ήταν πραγματικά ένα αναπάντεχα λαμπερό και ουσιαστικό 2ωρο που όλοι θα θυμούνται για καιρό… 

Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου 2018

www.panoramafest.com

http://panoramafest.org/index.php/component/k2/item/584-orologio-programma