Bernardo Bertolucci (1941-2018)

 

Ο πολυβραβευμένος και πολυσυζητημένος Ιταλός δημιουργός του Τελευταίου Αυτοκράτορα άφησε χθες την τελευταία του πνοή στην αγαπημένη του Ρώμη, μετά από μακρά περίοδο ασθένειας που τον είχε καθηλώσει σε αναπηρικό καροτσάκι για πολλά χρόνια. 

Ο μεγαλοαστός διανοούμενος του Βορρά, ο αριστοκράτης μαρξιστής (όπως και ο άλλος μεγάλος δημιουργός του Ιταλικού σινεμά ο κόντε Λουκίνο Βισκόντι), γιος ποιητή από την Πάρμα και διάσημος (για κάποιες ίσως περιβόητος) για την ταινία σκάνδαλο των 70s «Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι», είναι ο τελευταίος της μεγάλης γενεάς των Ιταλών σκηνοθετών που διέδωσαν το Ιταλικό σινεμά στα πέρατα του κόσμου.

 1900

Ο Μπερτολούτσι, που ξεκίνησε μόλις στα 21 του να σκηνοθετεί, αφού υπήρξε αρχικά βοηθός του Παζολίνι, ίσως ήταν και ο πιο μοντέρνος από τους κλασσικούς, βάζοντας στο κέντρο του έργου του την Ψυχανάλυση, τον Ερωτισμό και πάνω από όλα μια εντελώς προσωπική μαρξιστική θεώρηση του ιστορικού γίγνεσθαι που στραβοκάθησε τόσο στη δεξιά όσο και στην ορθόδοξη αριστερά της εποχής. Γιατί πώς να καταπιεί ένα ΚΚ το συνδυασμό Μαρξ Φρόιντ και Σεξ που υπήρχε στην καρδιά ενός δίπτυχου 5ωρου αριστουργήματος όπως το 1900 (Novecento στα Ιταλικά), που χαρακτηρίστηκε μέχρι και σαν Όσα παίρνει ο άνεμος του Μαρξισμού;

Ή τι θα συνέβαινε στην εποχή του #metoo αν ξέσπαγε τώρα το σκάνδαλο που παραδέχθηκε ο ίδιος πριν λίγο καιρό ότι η περιβόητη σκηνή με το βούτυρο στο Τελευταίο Ταγκό αυτοσχεδιάστηκε από τον ίδιο και τον Μάρλον Μπράντο εν αγνοία της πρωταγωνίστριας Μαρία Σνάιντερ έτσι ώστε να αποτυπωθεί καλύτερα στο φιλμ η οργή και το σοκ της;  

 Ο Κομφορμίστας

Οι νεότερες γενιές θα τον θυμούνται περισσότερο από τον θρύλο των 9 Oscar τον μεγαλειώδη (παρά τις ατέλειές του) Τελευταίο Αυτοκράτορα του 1987, την πρώτη δυτική παραγωγή που είχε πρόσβαση στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου αλλά και την αμέριστη συμπαράσταση των Κινεζικών αρχών. Ή και από το επίσης μεγαλειώδες (και επίσης ατελές) Τσάι στη Σαχάρα του 1990.

Όμως η πρώτη πραγματικά σπουδαία ταινία που τον έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη ήταν ο Κομφορμίστας του 1970, ένα ανατριχιαστικό πορτραίτο ενός ψυχρού συμφεροντολόγου που ασπάζεται τη φασιστική ιδεολογία της Ιταλίας του 30 ως οδηγό κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής αποδοχής με τίμημα το έγκλημα και την προδοσία. Η μεγαλειώδης φωτογραφία του Βιτόριο Στοράρο, μόνιμου συνεργάτη του Μπερτολούτσι, αποδίδει μοναδικά τη μελαγχολία του τοπίου και των εσωτερικών χώρων της φασιστικής Ιταλίας πάνω στην ακμή της ενώ το μείγμα πολιτικής και ψυχανάλυσης του Μπερτολούτσι μας δίνει έναν αξέχαστο χαρακτήρα που ερμηνεύει μοναδικά ο μέγας Ζαν Λουί Τρεντινιάν. Η ταινία αποκάλυψε και την ομορφιά και το ταλέντο της νεαρής Ντομινίκ Σαντά της πρώτης από τις πολλές θηλυκές ανακαλύψεις του Μπερτολούτσι (τελευταία η Έβα Γκριν στους Ονειροπόλους το 2003) (*)

(*) Σημαντικό update: Η υπέροχη αυτή ταινία του Μπερτολούτσι θα προβάλλεται από το Σάββατο 1 μέχρι και την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2018 καθημερινά στις 20.45 στην Αίθουσα Studio New Star Art Cinema. Μια μοναδική ευκαιρία !

 Τσάι στη Σαχάρα

Το σινεμά δεν θα είναι ποτέ το ίδιο χωρίς το βλέμμα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.

Addio Imperatore !!!

Παρακάτω το hd trailer για τον Τελευταίο Αυτοκράτορα με τη συνοδεία της αριστουργηματικής μουσικής του Ριουίτσι Σακαμότο.