Ρεκόρ βραβείων για την «άφαντη» Ευνοούμενη του Λάνθιμου

 

Η θέση του διασημότερου Έλληνα σκηνοθέτη όλων των εποχών μόλις άλλαξε κάτοχο. Ο δημιουργός του Κυνόδοντα, των Άλπεων και του Αστακού, ο Γιώργος Λάνθιμος είναι πλέον ο πιο περιζήτητος σκηνοθέτης στον Αγγλόφωνο (και όχι μόνο) κόσμο. Αλλά ας το πάρουμε από την αρχή: Στο Διαγωνιστικό Τμήμα του φετινού 75ου Φεστιβάλ Βενετίας, η Ευνοούμενη (The Favourite), 3η αγγλόφωνη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου και πρώτη χωρίς την σφραγίδα του Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο, σκόραρε διπλά αφού κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής αλλά και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την Ολίβια Κόλμαν ως Βασίλισσα Άννα.

Η ταινία που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στην Αγγλία των αρχών του 18ου αιώνα, παρουσιάζει την άρρωστη Βασίλισσα Άννα και τον μανιασμένο ανταγωνισμό δύο κυριών επί των τιμών να αποσπάσουν τη βασιλική εύνοια αλλά και την σκιώδη εξουσία επί της χώρας, κάνοντας ένα διαχρονικό σαρκαστικό σχόλιο για την γελοιότητα και τη μικρότητα των ανθρώπων που κινούν τα νήματα της ανθρωπότητας. Από τότε η ταινία σάρωσε τα Φεστιβάλ (Telluride, Νέα Υόρκη, Λονδίνο κ.α.) πάντα με ενθουσιώδεις κριτικές να την ακολουθούν, επαινώντας τόσο το μοναδικό σκηνοθετικό στιλ του δημιουργού όσο και το ανεπανάληπτο ερμηνευτικό τρίο των πρωταγωνιστριών (Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Έμα Στόουν). 

Η ταινία λοιπόν του Λάνθιμου, η πιο - ας την πούμε - προσβάσιμη στο πλατύ κοινό,  φωνάζει Oscar από μακριά και πράγματι δεν άργησε να ξεκινήσει ο χορός των βραβεύσεων.  Και μάλιστα με ένα μοναδικό ρεκόρ στα Βρετανικά χρονικά. Από τις 13 Υποψηφιότητες στα British Independent Film Awards η ταινία κέρδισε τις 10!!! Έχουμε και λέμε: Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, Α και Β γυναικείος ρόλος, κοστούμια, σκηνικά, φωτογραφία, casting και make up & hair design. Μιλάμε ότι η ταινία σάρωσε και σε καλλιτεχνικό και σε τεχνικό επίπεδο. Η δε πρεμιέρα της σε λίγες αίθουσες των ΗΠΑ έκανε ρεκόρ προσέλευσης θεατών ανά αίθουσα.

Ο δρόμος λοιπόν είναι ανοικτός για Σφαίρες, BAFTA και Oscar και οι προγραμματισμένες πρεμιέρες στις διάφορες χώρες μετά τις ΗΠΑ φέρνουν την ταινία στις παγκόσμιες οθόνες μέσα στις γιορτές. Στις παγκόσμιες ε; Η Ελλάς εξαιρείται και πάλι. Η προγραμματισμένη της έξοδος στις 3 Ιανουαρίου μετατέθηκε ανεξήγητα για τις 7 Φεβρουαρίουμαζί με το τελευταίο γκρουπ χωρών όπου θα προβληθεί ήτοι Τουρκία, Φιλιππίνες, Πορτογαλία κλπ. Ο λόγος σύμφωνα με την διανομέα Odeon οφειλόταν σε απόφαση της παραγωγού Fox Searchlight. Όπως ήταν φυσικό, η ανατροπή της προσδοκίας μεγάλης μερίδας του κοινού να δει σύντομα μια τόσο φημισμένη ταινία προκάλεσε αντιδράσεις, από απλές διαμαρτυρίες μέχρι ψήφισμα για την επαναφορά της ημερομηνίας εξόδου με πρωτοβουλία του κινηματογραφικού κριτικού Ηλία Φραγκούλη (βλέπετε εδώ )

Ίσως κάποιοι το θεωρήσουν υπερβολή να ασχολούμαστε με το πότε θα προβληθεί μια ταινία και το γιατί δεν προβάλλεται την ημερομηνία που είχαμε κλειδώσει μέσα μας για να τη δούμε. Ίσως κάποιοι πουν οκ και σας τι σας ενδιαφέρει αν μια εταιρεία διανομής χάσει τα λεφτά της αφού στο επίμαχο διάστημα η ταινία θα έχει ήδη «κυκλοφορήσει» σε κατεβάσματα για τους ανυπόμονους. Εγώ θα πω το εξής: Θεωρώ πολύ αρνητικό για έναν έμπορο τέχνης να μη σέβεται το πολύτιμο εμπόρευμα του και να το καίει, επικαλούμενος αποφάσεις τρίτων. Και το κυριότερο θεωρώ προσβλητική για τη χώρα μου την επικαλούμενη απόφαση της ξένης εταιρείας παραγωγής να παίξει με την ημερομηνία εξόδου, προφανώς θεωρώντας την μια ασήμαντη περιφερειακή αγορά που ποσώς την ενδιαφέρει εμπορικά. Για αυτό λοιπόν θα έλεγα στους πολλούς άσπονδους θαυμαστές του Weird Σκηνοθέτη να μη χαίρονται για την ταλαιπωρία της ταινίας του. Δεν είναι ο Λάνθιμος που προσβάλλουν οι Αγγλοσάξωνες παραγωγοί. Εμάς τους Έλληνες ως «αγορά» είναι που φτύνουν…Τη χώρα όπου κανονικά αυτή η ταινία θα έπρεπε να ανοίξει πρώτα από όλες τις χώρες της Ευρώπης!

Για το ψήφισμα δείτε εδώ

Εν αναμονή λοιπόν ας μείνουμε αμανάτι με το trailer.