Manbiki Kazoku (Shoplifters) – Κλέφτες Καταστημάτων

Παραγωγή: Ιαπωνία - 2018 

Διάρκεια: 121 λεπτά 

Είδος: Δράμα 

Βαθμολογία: * * * * ½ 

Σκηνοθεσία: Kore-Eda Hirokazu 

Πρωταγωνιστούν: Lily Franky, Sakura Andô, Kirin Kiki, Mayu Matsuoka, Jyo Kairi,  Miyu Sasaki, Sôsuke Ikematsu, Yûki Yamada. 

Υπόθεση: Η οικογένεια του Οσάμου ζει σε ένα χαμόσπιτο στα περίχωρα του Τόκιο, μέσα στην απόλυτη φτώχεια. Το φαγητό βγαίνει από (αριστοτεχνικές0 μικροκλοπές σε μαγαζιά και σούπερ μάρκετ και από ότι περισσεύει από την πενιχρή σύνταξη της γιαγιάς Χατσούε. Μετά από μια εξόρμηση για «ψώνια», ο Οσάμου και ο γιος του Σότα (στην πραγματικότητα ένα αγόρι που βρήκαν κάποτε μόνο του σε ένα αυτοκίνητο) συναντούν στο δρόμο τη Γιούρι, ένα μικρό κορίτσι που περιφέρεται μόνο του μέσα στο κρύο. Η γυναίκα του Οσάμου η Νομπούγιο, αρχικά διστακτική, δέχεται τελικά το δύστυχο κοριτσάκι να μείνει μαζί τους. Οι δυσκολίες και η ανέχεια δε φαίνεται να πτοούν την όπως φαίνεται ευτυχισμένη αυτή οικογένεια, μέχρι τη στιγμή που ένα απρόβλεπτο γεγονός αποκαλύπτει κρυμμένα μυστικά και βάζει σε κίνδυνο τους δεσμούς που ενώνουν τα μέλη της. 

 

Σε τι συνίσταται η οικογένεια; Τι είναι αυτό που την κρατά σταθερή σαν ιερό κοινωνικό θεσμό σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης; Το αίμα, η αγάπη, η κοινή μοίρα των μελών της; Πολλές απαντήσεις που ο μεγάλος Ιάπωνας δημιουργός Κόρε-Έντα Χιροκάζου εξετάζει διεξοδικά και αναλύει αριστοτεχνικά σε αυτή την τελευταία και πιο φημισμένη ταινία του που έφυγε από το Φεστιβάλ Καννών με το Χρυσό Φοίνικα στις αποσκευές της. Ένα υπέροχα δομημένο σενάριο που μας εισάγει σταδιακά σε κάθε χαρακτήρα και ανατρέπει σε κάθε στροφή της ίντριγκας τις προσδοκίες μας και τη γνώση που έχουμε αποκτήσει για τους ήρωές του μέχρι εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Γιατί πέρα από το γεγονός ότι αυτή η οικογένεια ζει στις παρυφές της κοινωνίας χωρίς να συμμετέχει στο κοινωνικό και οικονομικό γίγνεσθαι, σταδιακά απογυμνώνεται από τους δεσμούς που την συνιστούν, αποκαλύπτοντας τη βαθύτερη ουσία της ανθρώπινης ανάγκης για επαφή και αλληλεγγύη. Δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες και spoilers  για το υπόβαθρο και τις σχέσεις αυτής της μικρής Αυλής των Θαυμάτων ωστόσο το αρχικό ερώτημα παραμένει εκεί έξω και μετά το τέλος της ταινίας. Τι είναι λοιπόν η οικογένεια; Ο κάθε θεατής καλείται να αξιολογήσει και να κρίνει την ιστορία και τα κίνητρα του Οσάμου και των δικών του. Ο φακός του Χιροκάζου κατεβαίνει στο ύψος του ανθρώπου και αιχμαλωτίζει την πίσω αυλή της ψυχής του, συνθέτοντας μια σύγχρονη, ανάλαφρα μελαγχολική και πολύ συγκινητική εικόνα του ανθρώπινου τοπίου στη μεταβιομηχανική κοινωνία. Ένας μεταλλαγμένος Όζου για τον 21ο αιώνα που επιμένει σε έναν χαμηλόφωνο ποιητικό ρεαλισμό της καθημερινότητας, αξιοποιώντας επάξια το υλικό από το οποίο φτιάχνονται τα μεγάλα έργα τέχνης. Στην ποιητική ατμόσφαιρα που υποσκάπτει συνεχώς το ρεαλισμό της ιστορίας συνετέλεσαν τόσο η ατμοσφαιρική φωτογραφία του Κόντο Ριότο που απαλύνει τη σκληρότητα των καταστάσεων, μετατρέποντας μια ιστορία κοινωνικής παραβατικότητας σε γλυκόπικρο παραμύθι και η φευγάτη μουσική επένδυση του Χοσόνο Χαρουόμι (διάσημου από τη συμμετοχή του στην περίφημη  Yellow Magic Orchestra). 

Πέρα από το Χρυσό Φοίνικα, η ταινία αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιαπωνίας για το ξενόγλωσσο Oscar και ήδη από σήμερα βρίσκεται στην 5άδα των υποψήφιων για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξένης ταινίας.

Να σημειώσουμε τέλος την παρουσία της βετεράνου Kirin Kiki στο ρόλο της γιαγιάς Χατσούε (αξέχαστης στο Γλυκό Φασόλι της Naomi Kawase αλλά και σε άλλες ταινίες του Χιροκάζου) που οι Κλέφτες Καταστημάτων έμελλε να γίνουν το κύκνειο άσμα της. Χτυπημένη από καρκίνο πέθανε φέτος το φθινόπωρο, πρόλαβε ωστόσο να χαρεί για τη βράβευση της ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών τον περασμένο Μάιο. 

Διανομή: One from the Heart 

Στις αίθουσες από 06.12.2018