Το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ανανέωσε το ραντεβού του για το 2019

 ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ ΚΑΙ ΜΥΡΣΙΝΗ ΖΟΡΜΠΑ

Η αυλαία του 31ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έπεσε την Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου στον αγαπημένο κινηματογράφο Τριανόν, με οικοδεσπότη τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη, ψυχή του θεσμού όλα αυτά τα χρόνια, με την παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά και φυσικά με τη βράβευση των τιμώμενων προσώπων της 31ης διοργάνωσης και την απονομή των βραβείων του διαγωνιστικού τμήματος.

Η αλήθεια είναι ότι το Πανόραμα, το παλιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της πόλης, είχε κάπως ατονήσει τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης ωστόσο φέτος επανήλθε δριμύτερο με καλή επιλογή ταινιών, εξαιρετική συνεργασία τόσο με το υπερσύγχρονο Ιντεάλ όπου έγινε η τελετή έναρξης όσο και με το Τριανόν (ένα κινηματογραφικό θεσμό από μόνο του) όπου έγιναν οι προβολές των ταινιών και πάνω από όλα με τη δουλειά ακούραστων νέων συνεργατών και εθελοντών που έδωσε υποσχέσεις για ένα ακόμη καλύτερο 32ο Πανόραμα το 2019.

Τα βραβεία του διαγωνιστικού

Ανάμεσα από πολλές αξιόλογες ταινίες όπως η Agape από την Κροατία ή η νέα ταινία του Ρομπέρτο Αντό από την Ιταλία Una Storia senza nome, η Επιτροπή του Πανοράματος προτίμησε να απονείμει το βραβείο εξ ημισείας σε 2 ταινίες «εξ Ανατολών», σε δύο παραγωγές από πρώην χώρες της Σοβιετικής ένωσης.

 Η ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ετσι λοιπόν «Η ευγενική αδιαφορία του κόσμου» του Καζάκου σκηνοθέτη Αντιλκάν Γιερζάνοβ και το «Suleiman Mountain» της ρωσίδας σκηνοθέτριας Ελιζαβέτα Στισόβα ένα road movie ενηλικίωσης από την Κιργισία βραβεύτηκαν «για τη σύγχρονη διεισδυτική ματιά στις κοινωνίες που περιβάλλουν και καταπιέζουν δραματικά τους ήρωες τους και κυρίως για την τολμηρή κινηματογράφηση που σχολιάζει τόσο την καθημερινότητα όσο και τα αδιέξοδα των λαών που επαναπροσδιορίζονται μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης».

Το βραβείο εκ μέρους του Γιερζάνοφ παρέλαβε ο πολιτιστικός ακόλουθος της Πρεσβείας του Καζακστάν στην Ελλάδα, κ. Αμπζάλ Ιμανκούλοβ, ενώ η Ελιζαβέτα Στίσοβα έστειλε το δικό της ευχαριστήριο μήνυμα στο φεστιβάλ λέγοντας: «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη παραλαμβάνοντας το συγκεκριμένο βραβείο. Σημαίνει πολλά πράγματα για μένα, πρώτον επειδή ένιωσα ιδιαίτερη σύνδεση με την Ελλάδα και μαζί σας από τη στιγμή που το αεροπλάνο μου προσγειώθηκε στην Αθήνα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την απόφασή σας και ευχαριστώ για μια ακόμη φορά το φεστιβάλ και όλους τους συντελεστές του, ξεκινώντας από τον Διευθυντή μέχρι τον κάθε εθελοντή και εθελόντρια που γνώρισα».

Η Επιτροπή απένειμε επίσης, τιμητική διάκριση στην ταινία «Η τέχνη καταστρέφει» του Νίκου Κορνήλιου για την «πυκνή κινηματογραφική κατάδειξη των σχέσεων μεταξύ ζωής και τέχνης, μέσα από ένα λιτό σχεδόν χειρωνακτικό αφήγημα με θαυμάσιες ερμηνείες, όπου τα συναισθήματα των προσώπων φωτίζουν τις εκκρεμότητες ενός τραυματικού παρελθόντος και διεκδικούν λύσεις». 


SULEIMAN MOUNTAIN

Τα υπόλοιπα βραβεία

Το road movie ενηλικίωσης (υπήρχε κι άλλο τελικά) του Σλοβένου σκηνοθέτη Olmo Omerzu, «Winter flies», απέσπασε το Βραβείο FIPRESCI «Θόδωρος Αγγελόπουλος» της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου για την εικαστική κινηματογράφηση, τις υπέροχες ερμηνείες, το ενδιαφέρον soundtrack και το ξεκάθαρο μήνυμα ότι η φιλία μπορεί να νικήσει την υποκρισία των ενηλίκων.

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) έδωσε το δικό της βραβείο στην Κυπριακή «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή για το ενδιαφέρον τέχνασμα της ταινίας, όπου η πατριαρχία έρχεται σε σύγκρουση με ένα απελευθερωτικό φαντασιακό. Η Τώνια Μισιαλή, η οποία ήταν παρούσα στην τελετή, αφιέρωσε το βραβείο σε όλες τις γυναίκες και την πρωταγωνίστριά της, την εξαιρετική Στέλλα Φυρογένη.

Το Βραβείο Κοινού της επιτροπής αναγνωστών του «Αθηνοράματος» δόθηκε ομόφωνα στην ταινία «Η τέχνη καταστρέφει» του Νίκου Κορνήλιου, για τις εξαιρετικές ερμηνείες και τον ανατρεπτικό τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει το φλερτ μεταξύ κινηματογράφου και θεάτρου.

Τιμητικό βραβείο στον σκηνοθέτη Τώνη Λυκουρέση για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου απένειμε ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Δημήτρης Παπαϊωάννου. Ο Τώνης Λυκουρέσης αφιέρωσε το βραβείο στους νέους σκηνοθέτες, οι οποίοι καταθέτουν με δύναμη και αγάπη τις κινηματογραφικές τους ιστορίες.

Τα δικά τους τιμητικά βραβεία για το πλούσιο έργο τους έλαβαν επίσης, οι συνθέτες Μιχάλης Χριστοδουλίδης και Νίκος Πλάτανος.

 Η ΒΕΡΑ ΚΡΟΥΣΚΑ

Τέλος η πάντα όμορφη και γλυκιά Βέρα Κρούσκα παρέλαβε το δικό της τιμητικό βραβείο από την υπουργό πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και, εμφανώς συγκινημένη, το αφιέρωσε στις δύο καλύτερες ταινίες που έχει κάνει, τη «Χρυσομαλλούσα» και το «Αίμα των αγαλμάτων».

Η βραδιά έκλεισε με την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας «Ayka» του Καζάκου σκηνοθέτη της Tulpan Σεργκέι Ντβορτσεβόι. Η πρωταγωνίστρια Σαμάλ Γεσλιάμοβα, που κέρδισε για το ρόλο της το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο τελευταίο Φεστιβάλ των Κανών, ενσαρκώνει την Άικα, μία λαθρομετανάστρια στη Μόσχα που αντιμετωπίζει διλήμματα ζωής και θανάτου. Μια όχι εύκολη στη θέαση αλλά συγκλονιστική ταινία που αφήνει μια αίσθηση ομοιότητας με το σινεμά των Νταρντέν και μένει στη μνήμη πολλές μέρες μετά την προβολή της.

Η πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Rosebud 21 και τη Seven Films.