Ahlat Agaci – Η Άγρια Αχλαδιά

Παραγωγή: Τουρκία - 2018 

Συμπαραγωγοί:FYROM/Γαλλία/Γερμανία/Βοσνία/Βουλγαρία/Σουηδία 

Είδος: Δράμα 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Nuri Bilge Ceylan 

Πρωταγωνιστούν: Dogu Demirkol, Murat Cemcir, Bennu Yildirimlar, Hazar Ergüçlü, Serkan Keskin, Tamer Levent, Öner Erkan, Ahmet Rifat Sungar. 

Ο Σινάν, νεαρός άνεργος και επίδοξος συγγραφέας, επιστρέφει απρόθυμα μετά τις σπουδές του στο πατρικό του στα περίχωρα του Τσανάκαλε στα Δαρδανέλια, για να περάσει λίγο καιρό προκειμένου να αποφασίσει τι θα κάνει με το μέλλον του και πως θα καταφέρει να εκδώσει το πρώτο του βιβλίο με τίτλο «Η άγρια αχλαδιά». Καθώς οι μέρες περνούν, ο Σινάν περιπλανιέται στον σχεδόν ασφυκτικό μικρόκοσμο του χωριού του, συναντά συγγενείς και παλιούς φίλους και σιγά-σιγά συνειδητοποιεί τόσο την αντιπάθειά του για το μέρος που τον περιβάλλει όσο και για τον πατέρα του- έναν ευχάριστο και αγαπητό καθηγητή και οικογενειάρχη που όμως είναι πνιγμένος στα χρέη λόγω της εξάρτησής του από τον τζόγο. 

Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον. Μήπως όμως δεν είναι έτσι ακριβώς; Ο ήρωας της νέας ταινίας του μεγάλου Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, ράθυμος, εγωκεντρικός και υπερόπτης όπως είναι σχεδόν όλοι οι νέοι στη ηλικία του, έχει τρεις ολόκληρες ώρες κινηματογραφικού χρόνου στη διάθεσή του για να ανατρέψει τη μοίρα η να την αποδεχθεί τρώγοντας τη σκόνη του πεπρωμένου του πατέρα του: διορισμός ως δάσκαλος, αρχικά σε ένα μακρινό χωριό της Ανατολίας και μια ζωή μικρή και προκαθορισμένη. Ο Σινάν αντιδρά απέναντι στον πατέρα του, απέναντι σε ένα διάσημο συγγραφέα που συναντά τυχαία στην πόλη, απέναντι στους παλιούς του φίλους που περιφέρονται άσκοπα στα καλντερίμια του χωριού, ψάχνοντας ευκαιρία για καυγά. Ο Σινάν μοιάζει απροσάρμοστος μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο προσαρμοσμένο πλήρως σε μια ζοφερή προοπτική για το μέλλον, ψήγματα της οποίας είναι φυτεμένα εδώ κι εκεί στην αφήγηση, δίνοντας μια καθόλου ενθαρρυντική εικόνα για το μέλλον της γειτονικής χώρας. Απροσάρμοστος, προκλητικός και για αυτό δύσκολο να γίνει αρεστός στον θεατή που τον παρακολουθεί αρχικά με επιφύλαξη και κατόπιν με συγκατάβαση καθώς εμπλέκεται σε ατέρμονες φιλοσοφικές αναζητήσεις και συζητήσεις για τη ζωή, την τέχνη, τη θρησκεία και τη φύση…

Η οποία φύση, όπως και σε κάθε ταινία του Τσεϊλάν, είναι μεγαλοπρεπώς παρούσα σε όλες τις εποχικές της φάσεις, με έμφαση βέβαια στα μελαγχολικά χειμωνιάτικα τοπία που δίνουν μια γκρίζα σχεδόν απελπισμένη απόχρωση στο (στην πραγματικότητα ευχάριστο) Τσανάκαλε, με το ξύλινο αντίγραφο του Δούρειου Ίππου που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες του Χολιγουντιανού Troy να κοσμεί την κεντρική του πλατεία. Αυτό το αντίτυπο στο οποίο ονειρεύεται ότι κρύβεται ο Σινάν, ως άλλος πολυμήχανος Οδυσσέας που μηχανεύεται την άλωση της πόλης. Στο Τσανάκαλε εξάλλου μεγάλωσε ο Τσειλάν και το γνωρίζει καλά από πρώτο χέρι. Εξάλλου η αληθινή ιστορία στην οποία βασίζεται η ταινία αφορά τον ανηψιό του συγγραφέα και συνσεναριογράφο Ακίν Ακσού που επίσης υποδύεται στην ταινία έναν Ιμάμη. 

Για το ρόλο του Σινάν ο Τσεϊλάν επέλεξε τον πιο απρόβλεπτο πρωταγωνιστή όταν τον είδε να συμμετέχει στο Τουρκία έχεις ταλέντο. Ο Ντογκού Ντεμιρκόλ, επίδοξος stand-up comedian, δίνει μια εντελώς διαφορετική προοπτική στο προφίλ του νεαρού διανοούμενου, μια παλιομοδίτικη διαχρονικότητα μακριά από χολιγουντιανά πρότυπα και μια in your face αυθάδεια, ιδανική για το ρόλο. 

Όσο για τον Τσέχοφ, οι φαν του σκηνοθέτη ας μην ανησυχούν, το πνεύμα του είναι και πάλι εδώ ολοζώντανο πίσω από τις αριστουργηματικά μελαγχολικές εικαστικές συνθέσεις και τους ατέλειωτους φιλοσοφικούς διαλόγους (που ίσως κουράσουν τον ανυποψίαστο και ανυπόμονο θεατή). Όπως εδώ είναι αυτή τη φορά και το πνεύμα του Ντοστογιέφσκι, του Καμύ, του Νίτσε, του ποιητή Γιουνούς Εμρέ αλλά και του ίδιου του Προφήτη μέσα από σούρες του Κορανίου που αναλύει ο Σινάν σε μια μεγάλη και ενδιαφέρουσα περί Θεού συζήτηση με δύο ιμάμηδες που αντιπροσωπεύουν τις διαφορετικές τάσεις του σύγχρονου Ισλάμ. 

Το μοναδικό άγγιγμα αυτού του βαθιά φιλοσοφημένου δημιουργού (που μόνο με έναν Θόδωρο Αγγελόπουλο στη μεγάλη του ακμή θα μπορούσε να συγκριθεί) απλώνεται μαγικά στην απεραντοσύνη της τρίωρης διάρκειας (άλλο σήμα κατατεθέν αυτό) και τυλίγει τελικά με ένα ρίγος αισθητικής συγκίνησης τον πιστό θεατή του.

Η Τουρκία υπέβαλλε αυτή την μεγαλοπρεπή ταινία για το ξενόγλωσσο Oscar, χωρίς να καταφέρει τελικά να περιληφθεί στη short list. Όπως επίσης για πρώτη φορά στα χρονικά των Καννών (όπου συμμετείχε στο επίσημο πρόγραμμα), ταινία του Τσεϊλάν έφυγε με άδεια χέρια. Άφεριμ! Η Άγρια Αχλαδιά είναι ένα έργο πέρα από το χρόνο ούτως ή άλλως. 

Διανομή: AMA Films 

Από 03.01.19 στις αίθουσες: 

ΑΣΤΥ ΚΟΡΑΗ 4 ΤΗΛ 210 3221925.   5:20. - 8:45 

ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ- ΡΙΖΑΡΗ 24 ΤΗΛ 210 7253915.   5:20 - 8:45 

& ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΙΝ/ΦΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ    5:20 - 8:45