At Eternity’s Gate – Στην πύλη της αιωνιότητας

Παραγωγή: ΗΠΑ – 2018 

Συμπαραγωγοί: Ελβετία/Βρετανία/Γαλλία/Ιρλανδία 

Διάρκεια: 111 λεπτά 

Είδος: Δραματική Βιογραφία 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Julian Schnabel 

Πρωταγωνιστούν: Willem Dafoe, Rupert Friend, Oscar Isaac, Mads Mikkelsen, Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Niels Arestrup, Anne Consigny, Amira Casar, Vincent Perez, Lolita Chammah, Stella Schnabel, Vladimir Consigny. 

Η ταινία μας μεταφέρει στα χρόνια που ο κορυφαίος Ολλανδός μετα-ιμπρεσιονιστής ζωγράφος Βίνσεντ Βαν Γκογκ έζησε άσημος ακόμη στην Αρλ της Γαλλίας, τότε που μαγεμένος από το γαλλικό τοπίο και φως δημιούργησε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του, όπως η «Έναστρη Νύχτα», και το «Υπνοδωμάτιο στην Αρλ». Από την Αρλ μέχρι το τέλος μεσολαβεί η συνάντηση με τον διάσημο τότε ήδη Πολ Γκογκέν, ο αυτοακρωτηρισμός του αυτιού και το άσυλο του Σεν Ρεμί και η φιλοξενία από τον δόκτορα Γκασέ στην Οβερν συρ Ουάζ εκεί που γράφτηκε το φινάλε μιας σύντομης και ταραγμένης ζωής που μας πρόσφερε μερικά από τα κορυφαία αριστουργήματα της ζωγραφικής και συνετέλεσε στη γέννηση της μοντέρνας τέχνης.  

Διάσημος Νεοϋορκέζος εικαστικός καλλιτέχνης, ο 67χρονος Τζούλιαν Σνάμπελ έχει δραστηριοποιηθεί και στον κινηματογράφο, γυρίζοντας σε διάστημα 20ετίας μόλις 5 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ και φθάνοντας μάλιστα σε υποψηφιότητα Όσκαρ σκηνοθεσίας το 2008 για την αριστουργηματική του ταινία «Το Σκάφανδρο και η Πεταλούδα». Ενδιαφερόμενος πάντα για βίους διάσημων καλλιτεχνών ( ο ζωγράφος Μπασκιά, ο ποιητής Ρεϊνάλντο Αρένας, ο Λου Ριντ)  αποφάσισε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις τελευταίες ταραγμένες ημέρες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ που στα 37 χρόνια που πέρασε σ αυτό τον κόσμο πρόλαβε να αφήσει το στίγμα του στην ιστορία της τέχνης με πάνω από 2 χιλιάδες πρωτότυπα έργα αλλά και στην συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας, όντας ουσιαστικός πατέρας της σύγχρονης ζωγραφικής αλλά και αιώνιο πρότυπο καλλιτέχνη που μετατρέπεται μέσα από τη ζωή και το έργο του σε ένα ολοκαύτωμα φωτός και δημιουργίας.

 

Η προσέγγιση του Σνάμπελ στον Βαν Γκογκ κάθε άλλο παρά ακαδημαϊκή μπορεί να χαρακτηρισθεί. Αφήνοντας ξέφρενη την εικαστική του έμπνευση και παιδεία, ο Σνάμπελ μοιάζει να σκηνοθετεί με καβαλέτο και να ζωγραφίζει με κάμερα, δημιουργώντας ένα απίστευτα εκθαμβωτικό κινηματογραφικό αντίστοιχο των πινάκων του Βαν Γκογκ. Για να το επιτύχει, γυρίζει το φιλμ στους φυσικούς χώρους όπου εκτυλίσσεται η ιστορία, στις πανέμορφες εξοχές της Αρλ και της Οβέρ με τις απέραντες εκτάσεις σε αποχρώσεις του κίτρινου τις οποίες αντιπαραθέτει σε μανιώδη κοντινά πλάνα του προσώπου του ζωγράφου καθώς πλανιέται στους αγρούς αναζητώντας την έμπνευση στο Θεϊκό στοιχείο της φύσης. Αυτή βέβαια η προσπάθεια σύλληψης της δημιουργικής διαδικασίας μιας μεγαλοφυίας δεν θα μπορούσε να σταθεί αφηγηματικά αν δεν υπήρχε η συνεργασία στο σενάριο τόσο της μοντέζ της ταινίας Λουίζ Κούγκελμπεργκ όσο και (κυρίως αυτού) του 86χρονου ιερού τέρατος που λέγεται Ζαν Κλοντ Καριέρ, που συντονίζουν στην εντέλεια το ρυθμό αυτής της ιδιότυπης ποιητικής αφήγησης χωρίς να την αφήνουν να πλατιάσει ή να γίνει εγκεφαλική.

Η ιδιαίτερα ζωγραφική προσέγγιση του Φωτογράφου Μπενουά Ντελόμ που πότε κινηματογραφεί με μανιασμένη κάμερα στο χέρι και πότε αφήνει το φακό να κυλήσει σαν αεράκι πάνω στα στάχια καθώς και το στοιχειωτικό σκορ-ντεμπούτο της Τατιάνα Λισόφκαγια συντελούν στον θρίαμβο του Σνάμπελ.   

Τέλειο companion piece για το αριστουργηματικό περσινό animation Loving Vincent, το φιλμ του Σνάμπελ διαθέτει πάνω από όλα στον πυρήνα του τον μέγα Γουίλεμ Νταφόε που γράφει Ιστορία στο ρόλο του Βαν Γκογκ, έναν ρόλο που του απέφερε το Βραβείο Ερμηνείας στο 75ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας αλλά και υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου σε Δράμα. Σε λίγες ημέρες θα γνωρίζουμε αν τα κατάφερε να μπει και στην Οσκαρική 5άδα. 

Διανομή: Odeon & Audiovisual 

Στις αίθουσες από 17.01.19