Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaΕλληνικό Box Office

Box Office: Το 2018 έφερε λιγότερους θεατές στις κινηματογραφικές αίθουσες
Οι αγαπημένες ταινίες και οι τάσεις του ελληνικού κοινού για την περασμένη χρονιά (και όχι μόνο)

 Avengers Infinity War

Το ξαναείπαμε! Η παραδοσιακή ελληνική σεζόν αρχίζει και τελειώνει τον Αύγουστο πριν και μετά τα μπάνια του λαού! Οι επαγγελματίες του χώρου όμως τώρα πια, συμμορφούμενοι με τα εξωτερικά, κάνουν ταμείο τον Δεκέμβρη. Ίσως και να είναι καλύτερα έτσι, για να μην τρομάζουν από τα αποτελέσματα αφού, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, η σεζόν 2018-19 τρέχει με ποσοστό κάμψης 14% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 17-18 ! Ενώ η ετήσια κάμψη μεταξύ 12μήνου 2017 και 2018 δεν ξεπερνά το 7%.

Ειδικότερα το 2018 κόπηκαν 9,32 εκατ. εισιτήρια έναντι 10,01 εκατ. το 2017. Εξετάζοντας τη χρονιά ανά τρίμηνο μπορούμε να πούμε ότι ο χειμώνας κυμάνθηκε στα περυσινά επίπεδα, η άνοιξη έδειξε κάποια σημεία κάμψης (μέχρι που εμφανίστηκε το μεγαθήριο των Avengers προς τα τέλη Απριλίου) ενώ περιέργως, παρά τις συνεχείς καταιγίδες του Ιουνίου που δεν άφησαν τα θερινά να δουν αστροφεγγιά και πελάτη και παρά τις γκρίνιες για τα ρετάλια γαλλικών κομεντί που σέρβιραν στους θεατές, οι θερινές εισπράξεις από Ιούνιο μέχρι και Αύγουστο ήταν επίσης καλές! Και ήρθε το φθινόπωρο και έδωσε μια φάπα στα ταμεία που ήταν όλη δική τους κι ακόμη να συνέλθουν από την καθίζηση 17% στο τρίμηνο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου. Ο εορταστικός Δεκέμβρης κάπως έσωσε τα προσχήματα κι έτσι φθάσαμε σε ένα αξιοπρεπές συνολικό ετήσιο ποσοστό πτώσης 6,85%.

Ωστόσο με βάση τα στοιχεία Ιανουαρίου 2019 έχουμε να πούμε μια λέξη μόνο: Βατερλό! 17% κάτω σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2018 με τους συνολικούς θεατές να ξεπερνούν οριακά το εκατομμύριο. Αν υπάρχει τέτοια κάμψη σε μια περίοδο-εισπρακτικό φιλέτο όπως ο πρώτος μήνας του χειμώνα, δεν το βλέπω καλά το 2019…

Πάνω από 300 ταινίες προβλήθηκαν το 2018 και η πλειοψηφία αυτών που έφερε τους θεατές μαζικά στις αίθουσες ήταν βέβαια comics, animation, νεανικού τρόμου και λαϊκές ελληνικές κωμωδίες. Στην κορυφή και με διαφορά το Infinity War των Avengers ενώ το ενήλικο κοινό εκπροσωπήθηκε από τίτλους όπως The Post, Red Sparrow, Bohemian Rhapsody, Phantom Thread και Darkest Hour. Όσο για τους σινεφίλ τίτλους, αν εξαιρέσουμε τον Ψυχρό Πόλεμο και τα 44 χιλιάδες εισιτήριά του, τίποτα σπουδαίο δεν κατάφεραν φέτος. Εκτός αν η Ευνοούμενη του Λάνθιμου που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες με γερό οσκαρικό buzz, κάνει την ανατροπή…

  ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΥΝΟΛΑ 2018
1 AVENGERS: INFINITY WAR FEELGOOD 363.487
2 THE NUN TANWEER 239.595
3 HOTEL TRANSYLVANIA 3 FEELGOOD 228.382
4 DEADPOOL 2  ODEON 221.697
5 FIFTY SHADES FREED UIP 215.280
6 ΑΙΓΑΙΟ SOS (*) ODEON 209.598
7 VENOM FEELGOOD 206.763
8 MAMMA MIA 2 UIP 184.175
9 INCREDIBLES 2 FEELGOOD 173.512
10 THE BACHELOR 2 (**) VILLAGE 167.907
11 RED SPARROW ODEON 161.312
12 BLACK PANTHER FEELGOOD 153.120
13 THE POST ODEON 151.298
14 MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT   ODEON 145.755
15 FANTASTIC BEASTS THE CRIMES OF GRINDELWALD TANWEER 144.648
16 AQUAMAN (*) TANWEER 143.891
17 BOHEMIAN RHAPSODY (*) ODEON 140.630
18 PHANTOM THREAD UIP 125.039
19 THE GRINCH (*) TULIP 124.021
20 DARKEST HOUR  UIP 121.374

(*) Η προβολή των ταινιών συνεχίστηκε και το 2019 με τα εξής μέχρι τώρα αποτελέσματα:

ΑΙΓΑΙΟ SOS 223.756,

AQUAMAN 212.252,

THE GRINCH 207.490

BOHEMIAN RHAPSODY 145.672.

(**) Τα συνολικά εισιτήρια του Bachelor 2 από 25.12.2017 είναι 237.485. 

 HOTEL TRANSYLVANIA 3

Αρκετές οι εκπλήξεις και πρώτη και καλύτερη η μεγάλη επιτυχία της Καλόγριας που κατάφερε να βρεθεί στη 2η θέση αλλά και του sequel του Ξενοδοχείου για τέρατα (3η θέση) που προβαλλόταν επί μήνες και συνέχισε να κόβει εισιτήρια ακόμη και όταν κυκλοφόρησε στο home video. Από την άλλη δυσάρεστη ήταν η έκπληξη για το Mamma Mia 2 που δεν κατάφερε να φθάσει ούτε το 1/3 των θεατών του πρώτου φιλμ. Πέρα από τις παραπάνω ταινίες, μόνο 7 ακόμη κατάφεραν να ξεπεράσουν το φράγμα των 100 χιλιάδων θεατών, όπως στον παρακάτω πίνακα. Τελευταία ανάμεσά τους η οσκαρική Shape of Water που μετά βίας ξεπέρασε τους 100 χιλιάδες θεατές.

21 TOMB RAIDER: LARA CROFT TANWEER 119.267
22 JURASSIC WORLD FALLEN KINGDOM UIP 118.678
23 OCEAN'S EIGHT TANWEER 112.670
24 THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI ODEON 112.440
25 THE NUTCRACKER AND THE FOUR REALMS (*) FEELGOOD 109.068
26 1968 FEELGOOD 105.651
27 THE SHAPE OF WATER ODEON 101.384

(*) Η ταινία έκλεισε την καριέρα της με 110.762 εισιτήρια.

Οι παραπάνω 27 ταινίες έκοψαν συνολικά 4.400 χιλ. εισιτήρια ή ποσοστό 47% του συνολικού ετήσιου box office.

Τη φετινή χρονιά είχαμε και μια αλλαγή στον τομέα της διανομής αφού το ελληνικό παράρτημα της United International Pictures (UIP) αποφάσισε να αναστείλει τη λειτουργία του. Τη θέση του (κατά το ήμισυ) ήρθε να γεμίσει η νεοσύστατη Tulip Entertainment που διανέμει ήδη τους τίτλους της Universal και τα πήγε εξαιρετικά με το The Grinch.

 ΑΙΓΑΙΟ SOS

Είδαμε επίσης την πρώτη ταινία της πλατφόρμας Netflix να ανοίγει παράλληλα στις αίθουσες. Μιλάμε για το φαινόμενο Roma του Αλφόνσο Κουαρόν και των 10 υποψηφιοτήτων Oscar για το οποίο ωστόσο δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία εισπράξεων.

Κοιτάζοντας τώρα τα ετήσια αποτελέσματα σε σχέση με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του πληθυσμού, διαπιστώνουμε με λύπη ότι ο Έλληνας σινεμά δεν πάει. Τελεία και παύλα. Ο δείκτης κατά κεφαλή επισκεψιμότητας της χώρας είναι μικρότερος από τη μονάδα (0,87).

Αν ρίξουμε μια ματιά σε άλλες χώρες (με βάση τα στοιχεία του έγκριτου Variety) όχι απλά θα απογοητευτούμε, θα τραβήξουμε τα μαλλιά μας (όσοι έχουμε ακόμη…)

Πάμε λοιπόν: Η μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, οι ΗΠΑ, με πληθυσμό 328 εκατομμύρια κατοίκους είδε τις εισπράξεις της να αυξάνονται κατά 7% σε σχεδόν 12 δις δολάρια. Απόλυτα φυσικό για μια χώρα που ο μέσος κάτοικος υπολογίζεται ότι πηγαίνει 3,86 φορές σινεμά το χρόνο, ένα από τα καλύτερα κατά κεφαλή ποσοστά παγκοσμίως. Η αμέσως επόμενη αγορά είναι η αχανής Κίνα με εισπράξεις που αυξήθηκαν κατά 9% σε 8,9 δις δολάρια. Αμέσως  αμέσως οι δυο αυτές αγορές συγκεντρώνουν το 50% των 42 δις δολαρίων του παγκόσμιου box office. Είναι πολλά τα λεφτά και τα περισσότερα καταλήγουν στην…Καλιφόρνια!

Επιστρέφοντας στην Ευρώπη δεν μπορούμε παρά να θαυμάσουμε τους Γάλλους, τον πιο σινεφίλ Ευρωπαϊκό λαό που με εισπράξεις 1,5 δις δολάρια πηγαίνει σινεμά 3,1 φορές το χρόνο. Ή και τους 47 εκατ. Ισπανούς με τα 98 εκατομμύρια εισιτήρια και τον εξαιρετικό δείκτη 2,09 κατά κεφαλή. Υψηλοί είναι και οι κατά κεφαλή δείκτες στις Σκανδιναβικές χώρες (όπως επίσης και οι εισπράξεις σε εκατ. δολάρια): Δανία 2,25, Νορβηγία 2,29 Σουηδία 1,6 και (κρατηθείτε) η μικρή Ισλανδία των 338 χιλιάδων κατοίκων (όσους έχει και το Περιστέρι Αττικής) με δείκτη 4,3 και συνολικό ταμείο 14 εκατ. δολάρια! Συγκρίνετέ τα με την Ελλάδα των 11 εκατομμυρίων κατοίκων και των 70 περίπου εκατ. δολαρίων συνολικού box office και ελάτε να κλάψουμε μαζί για το εγχώριο κύκλωμα διανομής.

Σε λίγο καιρό θα επανέλθουμε με τα στοιχεία 6μήνου τρέχουσας σεζόν, έτσι διότι είμεθα των παραδόσεων. Μακάρι να είναι πιο αισιόδοξες οι ενδείξεις τότε.

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: 0/5