Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaCine News

Οίκτος: Καλύτερη Ελληνική ταινία του 2018 για την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου
Αλλά και 4 βραβεία για το The Waiter από την ΕΑΚ που συμπλήρωσε 10 χρόνια παρουσίας σε μια κρίσιμη καμπή για τον Ελληνικό Κινηματογράφο

 

10 χρόνια λειτουργίας έκλεισε φέτος η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και στην προχθεσινή επετειακή απονομή των Βραβείων Ίρις, στη σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, δέσποζε ένα τεράστιο 10 από νέον. Το 10 το καλό; Μάλλον όχι αφού στην χαμηλών τόνων αυτή τελετή δεν φάνηκε να υποστηρίζεται ιδιαίτερα κάποια διάθεση εορτασμού. Μάλλον μια διάθεση διεκπεραίωσης επικράτησε, χαρακτηριστική ίσως μιας χρονιάς που οι ελληνικές ταινίες παρέμειναν γράμμα ανεπίδοτο εκτός δύο ή τριών εξαιρέσεων. Η μόνη ταινία από τις διαγωνιζόμενες που είχε κάνει ένα αξιόλογο αριθμό εισιτηρίων ήταν το 1968 του έμπειρου Τάσου Μπουλμέτη που ίσως και να οφείλεται περισσότερο στο εξειδικευμένο αθλητικό του θέμα παρά στην (αδιαμφισβήτητη) καλλιτεχνική του αξία.

Την έναρξη της τελετής σήμανε ο Τάσος Μπουλμέτης, καλωσορίζοντας το κοινό, όπως ακριβώς έκανε στην πρώτη τελετή του 2010 ως Πρόεδρος τότε της Ακαδημίας. Μια χαριτωμένη ρετρό εισαγωγή που συνοδεύτηκε από ένα φιλμάκι με καταγεγραμμένες ιστορικές συνεδριάσεις των τότε επονομαζόμενων Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη, που οδήγησαν στην ίδρυση της ΕΑΚ.

Αμέσως μετά, ο νυν Πρόεδρος Βασίλης Κατσούφης, μας προσγείωσε στο παρόν, κάνοντας μια πολύ σύντομη αναδρομή στην δεκαετία που πέρασε. Μίλησε για τις δράσεις της Ακαδημίας, για όσα έχει πετύχει κι όσα έχει χάσει ο κινηματογραφικός χώρος κατά τη διάρκεια της κρίσης κι ευχήθηκε να υπάρξει επιτέλους μια ενιαία κινηματογραφική πολιτική, για το μέλλον.

Παρά το ότι φέτος το ελληνικό σινεμά έκανε κάποια θαρραλέα βήματα ενηλικίωσης και ανοίχθηκε επιτυχημένα σε επίπεδο διεθνούς συμπαραγωγής το κοινό δεν φάνηκε δυστυχώς να το αντιλαμβάνεται. Έτσι όμως η όποια βράβευση παραμένει μια κενή νοήματος κλειστή οικογενειακή υπόθεση. Θα επαναλάβουμε ότι τονίσαμε κι πέρυσι: Αυτό που πρέπει όλοι να καταλάβουν είναι ότι απαιτείται πάραυτα κινηματογραφική παιδεία τόσο για τους δημιουργούς ώστε τα σενάριά τους να βελτιωθούν επιτέλους όσο και για το κοινό ώστε να κατανοήσει βαθύτερα τη φύση της 7ης τέχνης και να σταματήσει να είναι απορριπτικό ή επιφυλακτικό με τις σύγχρονες εγχώριες παραγωγές. Δεν είναι δυνατόν μια άρτια τεχνικά και διεθνούς επιπέδου παραγωγή, έστω και με σεναριακά προβλήματα, να επαινείται στην Υφήλιο και να βγαίνει στην πατρίδα της και να πηγαίνουν χίλια άτομα να τη δουν! Αυτό λέγεται ήττα και είναι μια ήττα για όλους, δημιουργούς, κριτικούς, media και κυρίως το κοινό.   

Μακάρι τα επόμενα χρόνια η ποιοτική άνοδος να συνοδεύεται και από ανταπόκριση και να αναφωνήσουμε όπως ο αειθαλής 93χρονος Γιάννης Βογιατζής (μεταξύ των καλεσμένων που απένειμαν βραβεία) «Ζήτω ο Ελληνικός Κινηματογράφος» !

 Οι εξαίρετοι Μαρια Φιλίνη (Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΗΣ) και Γιάννης Στάνκογλου (THE WAITER)

Τα βραβεία και φέτος ήταν μοιρασμένα σε 3-4 ταινίες, αφήνοντας ωστόσο εκτός βράβευσης το υποψήφιο για 9 Βραβεία Ελεύθερο Θέμα της Στέλλας Θεοδωράκη, μια εξαιρετικά διεισδυτική και συναισθηματικά φορτισμένη ταινία που αν μη τι άλλο άξιζε ένα ειδικό βραβείο για το σύνολο του λαμπερού νεανικού της καστ.

Έτσι λοιπόν ο Οίκτος του Μπάμπη Μακρίδη, ένα υπόδειγμα weird κωμικής τελειότητας, κέρδισε το βραβείο της Καλύτερης Ταινίας (μαζί με το μακιγιάζ και τον ήχο) ενώ το Ακίνητο Ποτάμι κέρδισε τη σκηνοθεσία για τον Άγγελο Φραντζή (μαζί με τη φωτογραφία και τα κοστούμια). Η Δουλειά της τιμήθηκε για τις γυναικείες ερμηνείες και τον πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη της Νίκο Labot αλλά τελικά τα περισσότερα βραβεία (4) πήγαν στο The Waiter του επίσης πρωτοεμφανιζόμενου Στιβ Κρικρή για τις ανδρικές ερμηνείες, τη μουσική και τα σκηνικά.  

Φετινοί οικοδεσπότες της Τελετής Απονομής, ήταν οι αγαπημένοι Μπέσυ Μάλφα και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, που παρουσίασαν τα βραβεία και τους σημαντικούς απονεμητές που τίμησαν την Ακαδημία με την συμμετοχή τους, ενώ οι The Swinging Cats με την Εύα Τσάχρα τους συνόδευαν μουσικά ως το τέλος. Οι συντελεστές που εργάστηκαν για την Απονομή των 10ων Βραβείων Ίρις ήταν: Νίκος Καραπαναγιώτης (Σκηνοθεσία, κείμενα), Γιώργος Μακρής, Μάρα Ανεμογιάννη (κείμενα), Δάφνη Καλογιάννη (Σκηνογραφία), Γιώργος Φρέντζος (Φωτισμοί), Talc Studio Design (Γραφικά), Νίκος Πάστρας (Video), Ελένη Μπλέτσα (Ενδυματολόγος).

Να πούμε ότι και φέτος από τη σκηνή της Στέγης παρέλασαν αρκετοί καλλιτέχνες, άλλα και ξεχωριστές προσωπικότητες για να απονείμουν τα βραβεία στους νικητές που αναφέρονται αναλυτικά παρακάτω. Δεν μπορούμε όμως να μην κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στον εξαίρετο κύριο Βογιατζή που υπήρξε χειμαρρώδης στην υποστήριξή του για το σύγχρονο ελληνικό σινεμά και τους δημιουργούς του. Όπως χειμαρρώδης και ουσιαστική υπήρξε η εντυπωσιακή Μαρία Φιλίνη όταν ανέβηκε να παραλάβει το βραβείο β’ γυναικείου ρόλου για το Η Δουλειά της.

Και Happening της Greenpeace στην Τελετή

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, επέλεξε φέτος να τιμήσει το μέλλον του Ελληνικού Σινεμά, στο πρόσωπο δέκα νέων συναδέλφων που σπουδάζουν ακόμα στις σχολές κινηματογράφου. «Ονειρεύομαι παρέες φίλων που μαζί θα κάνουμε ταινίες», «το σινεμά είναι μια Τέχνη που απαιτεί πάθος», «ελπίζω να μπορέσουμε όλοι να γίνουμε οι κινηματογραφιστές που θέλουμε», ήταν μερικά από τα λόγια των δέκα νεαρών, ενώ ο Πρόεδρος της ΕΑΚ τους ευχήθηκε κουράγιο, δύναμη και πολλές επιτυχίες.

Μπορεί λοιπόν ο Γιάννης Βογιατζής να ήταν ο γηραιότερος παρουσιαστής της βραδιάς, η Τελετή όμως έκλεισε με την 10χρονη Φοίβη Στάνκογλου που έσβησε το κεράκι στην τούρτα για τα 10 χρόνια της Ακαδημίας. Με 5 έτοιμα κινηματογραφικά σχέδια να έχουν επιλεγεί για να ταξιδέψουν τον επόμενο μήνα στην Αγορά του Φεστιβάλ Καννών και με το νέο θεσμό του cash rebate  να αποδίδει ήδη καρπούς, το μόνο βέβαιο είναι ότι η ιστορία του Ελληνικού σινεμά συνεχίζει να γράφεται. Τίποτε δεν έχει κριθεί ακόμη…

Όσο για την Ακαδημία που μπαίνει στη 2η δεκαετία της να ευχηθούμε να είναι καλύτερη και πιο ουσιαστική από την πρώτη. Καιρός επιτέλους να ενισχυθεί και το Prestige του θεσμού και η ουσία της δημιουργίας αυτής της Ακαδημίας.   

Μια τούρτα για το Φινάλε

Ακολουθεί η αναλυτική λίστα με τα βραβεία Ίρις της Ακαδημίας, σύμφωνα με τη σειρά της παρουσίασης:

1.         Βραβείο Ειδικών Εφέ

(Απονεμήτρια: Λήδα Τσενέ – Comicdom Con)

Αφοί Αλαχούζοι, Αντώνης Κοτζιάς, Ανθή Τσιρούκη, Yafka – Chinatown, τα τρία καταφύγια

2.         Βραβείο Μακιγιάζ

(Απονεμητές: Ρένος Χαραλαμπίδης – σκηνοθέτης, Χρήστος Καραμάνης – δ/ντης φωτογραφίας, Θέμης Πάνου - ηθοποιός)

Εύη Ζαφειροπούλου – Οίκτος

3.         Βραβείο Ήχου

(Απονεμητής: Παναγιώτης Στέφος – Λύραυλος)

Δημήτηρης Αθανασόπουλος, Χρήστος Γούσιος, Κώστας Βαρυμποπιώτης – 1968

&

Στέφανος Ευθυμίου, Λέανδρος Ντούνης – Οίκτος

4.         Βραβείο Ενδυματολογίας

(Απονεμήτρια: Γιούλα Ζωιοπούλου – σκηνογράφος, ενδυματολόγος)

Κάτια Γκουλιώνη, Ieva Kupcane, Ilze Kasa, Ilze Negribe – Ακίνητο Ποτάμι

5.         Βραβείο Σκηνογραφίας

(Απονεμήτρια: Λιακάδα – Εικαστική Καλλιτέχνις)

Κώστας Παππάς – The Waiter

6.         Βραβείο Μοντάζ

(Απονεμητής: Αντώνης Αυγερόπουλος – Γεν. Δ/ντης Nespresso Ελλάς)

Γιώργος Λαμπρινός – Obscuro Barroco

7.         Βραβείο Φωτογραφίας

(Απονεμητής: Άλκης Κωνσταντινίδης – Reuters)

Simon Beaufils – Ακίνητο Ποτάμι

8.         Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής

(Απονεμητής: Σπύρος Σακκάς – Βαρύτονος)

Coti K. – The Waiter

9.         Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου

(Απονεμήτρια: Νικολέττα Μήτσου – Πυροσβέστρια)

Μαρία Φιλίνη – Η δουλειά της

10.       Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου

(Απονεμητής: Γιάννης Γκαλιούρης – Οδηγός ΕΚΑΒ)

Γιάννης Στάνκολγου – The Waiter

11.       Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου

(Απονεμήτρια: Δέσποινα Τσούμα – Διοτίμα)

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου – Η δουλειά της

12.       Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου

(Απονεμητής: Γιάννης Βογιατζής – Ηθοποιός)

Άρης Σερβετάλης – The Waiter

13.       Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους Τεκμηρίωσης

(Απονεμητής: Αλέξης Αλεξανδρόπουλος – ΚΕΘΕΑ Στροφή)

Δημήτρης Γκότσης – Τέταρτος Τοίχος

14.       Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους

(Απονεμητής: Βασίλης Κοσμόπουλος – Γεν. Δ/ντης Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου)

Ζακλίν Λέντζου - Έκτορας Μαλό, η τελευταία μέρα της χρονιάς

15.       Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

(Απονεμητής: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος – Σκηνοθέτης)

Νίκος Labot – Η δουλειά της

16.       Βραβείο Σεναρίου

(Απονεμήτρια: Άλκη Ζέη – Συγγραφέας)

Μάριος Πιπερίδης – Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ

17.       Βραβείο Σκηνοθεσίας

(Απονεμητής:  Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος – Καλλ/κος Δ/ντης Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου)

Άγγελος Φραντζής – Ακίνητο Ποτάμι

18.       Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης

(Απονεμητής: Νίκος Χαραλαμπίδης – Greenpeace)

Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Ευαγγελία Κρανιώτη – Obscuro Barroco

19.       Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

(Απονεμήτρια: Φοίβη Στάνκογλου)

Αμάντα Λιβανού, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος - Οίκτος

Στιβ Κρικρής του The Waiter και Γιάννης Βογιατζής

 

Για περισσότερες πληροφορίες

www.hellenicfilmacademy.gr

www.facebook.com/greekfilmacademy

https://twitter.com/HellenicFilmAcd

 

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: 0/5