Körhinta - Carousel

Παραγωγή: Ουγγαρία – 1955 

Διάρκεια: 92 λεπτά 

Είδος: Δράμα 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Zoltán Fábri 

Πρωταγωνιστούν: Mari Töröcsik, Imre Soós, Ádám Szirtes, Béla Barsi, Manyi Kiss, Gyula Bakos. 

Κάπου στην Ουγγρική επαρχία του 50, ο παλιός γιαοκτήμονας Ίστβαν Πατάκι αποχωρεί από την τοπική κολεκτίβα των αγροτών και απαγορεύει στην όμορφη κόρη του Μάρι να βλέπει τον νεαρό Μάτε, υπέρμαχο του αγροτικού συνεταιρισμού, με τον οποίο είναι κρυφά ερωτευμένη. Ο Μάτε όμως αντιδρά και πιέζει την Μάρι που με τη σειρά της αντιστέκεται στα σχέδια που έχει για αυτήν ο πατέρας της που θέλει να την παντρέψει με τον νεαρό συνέταιρό του. Γιατί όπως λέει, η γη παντρεύεται γη κι αυτός είναι ο προαιώνιος άγραφος νόμος της αγροτικής ζωής. Ωστόσο ο έρωτας έρχεται να κυριαρχήσει πάνω στους νόμους της υπαίθρου και η σιωπηλή εξέγερση της μικρής χωριατοπούλας θα συγκλονίσει τον περίγυρό της καθώς οι συγκρούσεις με αφορμή την κολεκτιβοποίηση κορυφώνονται.

Ο 38χρόνος τότε Ζόλταν Φάμπρι, ένας από τους μεγάλους πατέρες του Ουγγρικού σινεμά, έρχεται με αυτή τη διασκευή Ρωμαίου και Ιουλιέτας με φόντο εικόνες σοσιαλιστικού ρεαλισμού να συγκλονίσει το Φεστιβάλ Κανών του 1956, να βάλει στον παγκόσμιο χάρτη το Νέο Κύμα του Ουγγρικού Κινηματογράφου και να συστήσει στην Ευρώπη μια από τις ομορφότερες και πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της, την Μάρι Τερέτσικ, που εδώ κάνει ένα συγκλονιστικό ντεμπούτο.

Ένα σκηνοθετικό τουρ ντε φορς με σκηνές παγκόσμιας ανθολογίας όπως η αρχική σεκάνς του Καρουζέλ και η (κορυφαία) σκηνή του γαμήλιου χορού-μάθημα κινηματογραφικού μοντάζ, έρχεται να παρασύρει και το σύγχρονο κοινό με την αστραφτερή ασπρόμαυρη φωτογραφία του, με τα απίστευτα γκρο πλάνα στα εκφραστικά πρόσωπα των ερμηνευτών και τη σύνθεση εικόνας και μουσικής που μαγνητίζει το θεατή και τον κάνει να βιώσει το πολύμορφο δράμα των χαρακτήρων. Δράμα συναισθηματικό, κοινωνικό, ταξικό, ιδεολογικό που περισσότερο υποβάλλεται μέσα από τις εικόνες παρά δηλώνεται ρητά. Η σύγκρουση του παλιού με το καινούργιο παίρνει τη μορφή της σύγκρουσης ανάμεσα στο παλιό καθεστώς παραδοσιακής γαιοκτημοσύνης και τη σοσιαλιστική μεταρρύθμιση όμως οι ήρωές μας κάνουν τις επιλογές τους με βάση τις συναισθηματικές ανάγκες τους που περνούν στο προσκήνιο, αφήνοντας διακριτικά στο περιθώριο την πολιτική ρητορεία. Το 1955 εξάλλου η Ουγγαρία, μια από τις πιο ελαστικές χώρες του τότε ανατολικού μπλοκ, βάδιζε ολοταχώς προς την εξέγερση ενάντια στη σοβιετική κυριαρχία, χωρίς ωστόσο να αποκηρύξει τις νέες σοσιαλιστικές αξίες. Άλλες εποχές, άλλες ανάγκες, άλλοι άνθρωποι. Η διαχρονική τέχνη όμως έχει τον τρόπο να επιβιώνει. 

Και μερικά ιστορικά στοιχεία

Πρώτη κυκλοφορία στην Ελλάδα το 1957 με τον γλαφυρό τίτλο «Τίποτα δεν σβύνει τον πόθο». (Διαχρονικά δημιουργικοί οι μεταφραστές ελληνικών τίτλων…)

Φεστιβάλ Καννών, 1956: Επίσημη συμμετοχή: Το Φεστιβάλ Καννών του 1956 σημαδεύτηκε από ένα πρωτοφανές συμβάν: Ένας νεαρός κριτικός των Cahiers du Cinema, προκάλεσε επεισόδιο κατά τη διάρκεια της απονομής, εξοργισμένος για την άδικη, μη βράβευση ενός φιλμ και της πρωταγωνίστριάς του. Η διαμαρτυρία του ήταν τόσο έντονη που το φεστιβάλ του απαγόρευσε την είσοδο και για την επόμενη χρονιά. Ο κριτικός ονομαζόταν Φρανσουά Τρυφώ, η ταινία για την οποία διαμαρτυρήθηκε ήταν το «Καρουζέλ» του Ζόλταν Φάμπρι και η πρωταγωνίστριά του Μάρι Τέρετσικ. Το «Καρουζέλ» ήταν η ταινία που έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη το Μαγυάρικο σινεμά και τον δημιουργό του, Ζόλταν Φάμπρι. 

Επίσημη συμμετοχή Cannes Classics, Φεστιβάλ Καννών 2016- Στις 12 καλύτερες Ουγγρικές ταινίες όλων των εποχών σύμφωνα με την ψηφοφορία των Κριτικών της Ουγγαρίας. 

Ένα καθαρό γυναικείο πρόσωπο που σκίζει την οθόνη και ενσαρκώνει ιδανικά την αθώα ορμή της νιότης, την φλόγα του έρωτα, την ενηλικίωση της άβγαλτης έφηβης σε χειραφετημένη γυναίκα. Ο Φάμπρι, μετά από εξαντλητικό κάστινγκ, επέλεξε την δεκαοχτάχρονη Μάρι Τέρετσικ, θεατρική ηθοποιό στα πρώτα της βήματα, πρωτόβγαλτη τότε στο σινεμά, Στο πλευρό του καταξιωμένου Ίμρε Σόος, η Τέρετσικ έλαμψε σε κάθε σκηνή, έγινε το «πρόσωπο» της ταινίας και ξεκίνησε μια τεράστια καριέρα που φτάνει ως τις μέρες μας με πάνω από 100 φιλμ στο ενεργητικό της και συνεργασίες με όλα τα ιερά τέρατα του Ουγγρικού σινεμά (Γιάντσο, Μακ, Μάαρ κλπ.), πλέον το ίδιο το πρόσωπο της υπεργόνιμης Μαγυάρικης κινηματογραφικής παραγωγής από την δεκαετία του 50 έως τις μέρες μας. 

Διανομή: Carousel Films 

Αποκλειστικά στην αίθουσα ΡΙΒΙΕΡΑ των Εξαρχείων από 15.08.19 

Η προβαλλόμενη σήμερα κόπια έχει υποστεί πλήρη ψηφιακή αποκατάσταση σε 4Κ από το εργαστήριο Magyar Labor των Ουγγρικών αρχείων κινηματογράφου