Werk Ohne Autor (Never Look Away) - Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα

Παραγωγή: Γερμανία/Ιταλία – 2018 

Διάρκεια: 189 λεπτά 

Είδος: Δράμα 

Βαθμολογία: * * * * ½ 

Σκηνοθεσία: Florian Henkel von Donnersmarck 

Πρωταγωνιστούν: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl, Oliver Masucci, Hanno Koffler, Cai Cohrs, Evgeniy Sidikhin, Ulrike C. Tscharre, Jörg Schüttauf, Jeanette Hain, Hans-Uwe Bauer, Ina Weisse, Lars Eidinger, Johanna Gastdorf. 

Βρισκόμαστε στις αρχές του 50 στην Ανατολική Γερμανία. Ο νεαρός φοιτητής καλών τεχνών Kurt ερωτεύεται την συμφοιτήτρια του Ellie, κόρη του διάσημου Καθηγητή Ιατρικής Seeband. Ο γιατρός απορρίπτει την επιλογή της κόρης του και είναι αποφασισμένος να καταστρέψει τη σχέση τους. Αυτό που αγνοούν οι δύο νέοι είναι ότι οι ζωές τους είναι ήδη συνδεδεμένες με ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό. 

Τα πράγματα βέβαια είναι κάπως πιο περίπλοκα αφού η δράση της ταινίας ξεκινά κάπου στο 1938 τότε που ο Ναζισμός είναι παντοδύναμος και η οικογένεια του μικρού Κουρτ που ζει στα περίχωρα της όμορφης Δρέσδης προσπαθεί να επιβιώσει κάτω από την πίεση των κομματικών μηχανισμών. Μια τεράστια κοινωνική και ιστορική τοιχογραφία τυλίγει την εξιστόρηση της ζωής του Κουρτ, από τη Ναζιστική Δρέσδη στην Κομμουνιστική Ανατολική Γερμανία και από εκεί στο άπειρο της καλλιτεχνικής έκφρασης και της αιώνιας αγάπης με οδηγό το Βλέμμα. Ένα βλέμμα που ο νεαρός καλλιτέχνης έχει διδαχθεί από παιδί να μην αποστρέφει ποτέ από την αλήθεια. Την αλήθεια της ομορφιάς, του πόνου, του κακού, της Τέχνης. Την αλήθεια της βαριάς Γερμανικής κληρονομιάς που ουδόλως πρέπει να ξεχαστεί σαν ένοχο παρελθόν. Τη λυτρωτική αλήθεια της Τέχνης που μπορεί να μην έχει τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο, έχει όμως τη γλύκα της παρηγοριάς και τη δύναμη της ομορφιάς να προσφέρει.

Από την εποχή του χειμαρρώδους Heimat του Έντγκαρ Ράιτζ είχε το Γερμανικό σινεμά να δώσει μια τόσο μεγαλειώδη κοινωνική saga που να είναι ταυτόχρονα ένα διαχρονικό ρομάντζο against all odds και ένα μάθημα Ιστορίας, ένα Geschitsunterricht γεμάτο ενσυναίσθηση.

Η απέραντη ομορφιά των κάδρων του υποψήφιου για Oscar Διευθυντή Φωτογραφίας Καλέμπ Ντεσανέλ παραπέμπει σε μια τευτονικά παγανιστική βερσιόν της Μελωδίας της Ευτυχίας που σκοτεινιάζει δεόντως από το ανατριχιαστικά ακριβές πορτραίτο του ολοκληρωτισμού που ζωγραφίζει ο σκηνοθέτης Χένκελ Φον Ντόνερσμαρκ (όπως φυσικά και στις Ζωές των Άλλων), αποδεικνύοντας ότι μέγιστη επιρροή του είναι το τεράστιο έργο του Λουκίνο Βισκόντι του Κόκκινου Κόμη, δημιουργού αριστουργημάτων όπως οι «Καταραμένοι».

Εξαιρετικές οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών, με τον Σεμπάστιαν Κοχ να ξεχωρίζει ως Ναζιστικό τέρας κακίας και ψυχρής ιδιοφυίας ταυτόχρονα. Σπουδαίο και μεγαλόπνοο το σκορ του Μαξ Ρίχτερ. Όσο για την τρίωρη διάρκεια του φιλμ ουδόλως θα απασχολήσει το θεατή που θα έχει απορροφηθεί από την αρχή από τη μαγευτική αφήγηση και τη δύναμη της ιστορίας. Όπως δεν απασχόλησε πέρυσι και τα μέλη της Αμερικάνικης Ακαδημίας που την έχρισαν υποψήφια τόσο για το ξενόγλωσσο Oscar όσο και για το Oscar φωτογραφίας, τα οποία δυστυχώς πήγαν πακέτο στο Roma, μια εξαιρετική αλλά σαφώς κατώτερη από αυτό το έργο του Χένκελ Φον Ντόνερσμαρκ ταινία.

Έργον Ανωνύμου ο πρωτότυπος τίτλος, Μην αποστρέφεις το Βλέμμα ο διεθνής, μη χαμηλώνεις το βλέμμα ο λιγότερο ακριβής Ελληνικός. Όπως και να την ονομάσεις, παραμένει μια μεγάλη ταινία. Και μια μεγάλη επιστροφή του κατεξοχήν Ευρωπαίου δημιουργού στην δική του Ήπειρο, μετά την σύντομη Χολιγουντιανή του «περιπέτεια». 

Διανομή: Feelgood Entertainment 

Στις αίθουσες από 10.10.19