Gisaengchung (Parasite) - Παράσιτα

Παραγωγή: Νότια Κορέα – 2019 

Διάρκεια: 132 λεπτά 

Είδος: Κωμωδία-Θρίλερ 

Βαθμολογία: * * * * 

Σκηνοθεσία: Bong Joon-Ho 

Πρωταγωνιστούν: Kang-ho Song, Yeo-jeong Jo, So-dam Park, Woo-sik Choi, Seo-joon Park, Sun-kyun Lee, Ji-so Jung, Jeong-eun Lee, Hyae-jin Jang, Andreas Fronk, Myeong-hoon Park. 

Οι Κιμ είναι μια 4μελής οικογένεια, αγαπημένη πλην ατυχήσασα κοινωνικά. Άνεργοι, σχεδόν τρωγλοδύτες σε ένα άθλιο υπόγειο στις λούμπεν συνοικίες της Σεούλ αλλά και ευφυείς και αισιόδοξοι παρά το γεγονός ότι το μέλλον τους διαγράφεται ζοφερό. Κι εκεί που το αδιέξοδο τους χτυπά την πόρτα (ή μάλλον το φεγγίτη), παίρνοντας τη μορφή του τοπικού μεθύστακα που μονίμως ουρεί στο παράθυρό τους, ο νεαρός γιος Κι-Γου καταφέρνει να χωθεί ως καθηγητής αγγλικών στο πλουσιόσπιτο των Παρκ, μιας ζάπλουτης επίσης 4μελούς οικογένειας στην οποία ανήκει μια διεθνής εταιρία πληροφορικής. Με τις οικονομικές προσδοκίες όλης της οικογένειας να τον βαραίνουν, ο Κι-Γου  πηγαίνει στο ραντεβού για τη συνέντευξη με την ιδιόρρυθμη κυρία Παρκ. Η πρώτη αυτή συνάντηση μέλλει να είναι η αρχή μιας σειράς ατυχών (τουλάχιστον) συμβάντων.

Αυτά μόνο μπορούμε να πούμε σχετικά με την τελευταία ταινία του Μπονγκ Τζουν Χο, του δημιουργού του Επισκέπτη και του SnowPiercer. Βλέπετε είναι τόσες οι ανατροπές και τόσο  αναπάντεχα ουσιαστικές οι εξελίξεις της πλοκής που ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει ζητήσει εγγράφως από τους κριτικούς και τα μέσα να μην αποκαλύπτουν στοιχεία της ταινίας στα άρθρα τους, πέρα από όσα «αποκαλύπτει» το trailer. Μια τακτική που, τουλάχιστον εμπορικά, ωφέλησε το φιλμ που με budget 11 εκατ. δολαρίων έχει εισπράξει 70 στην Κορέα, άλλα 20 στον υπόλοιπο κόσμο και μόλις άνοιξε στις ΗΠΑ, κάνοντας το απόλυτο ρεκόρ εισπράξεων ανά αίθουσα για ξενόγλωσσο φιλμ (σχεδόν 400 χιλ. δολάρια σε 3 αίθουσες).

Μπορούμε επίσης να πούμε πόσο απολαύσαμε την απαράμιλλη σκηνοθετική δεξιοτεχνία του Μπονγκ Τζουν Χο, που διατηρεί μια ζηλευτή αφηγηματική ενότητα, καθώς το φιλμ μεταλλάσσεται συνεχώς από κωμωδία, σε θρίλερ, δράμα, σάτιρα, κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και πάλι από την αρχή. Ξεκινώντας από τα έγκατα του Ασιατικού Τίγρη της Οικονομίας, εκεί που ζουν οι Κιμ αυτού του κόσμου, μέσα στη βρώμα και τη δυσωδία και την ανέχεια και την απελπισία, το φιλμ μας μεταφέρει στην ονειρεμένη ζωή των ζάπλουτων αγγέλων, μέσα σε μια απόλυτα hi tech βίλα με ένα παραδεισένιο κήπο (βγαλμένο από τον Κυνόδοντα του Λάνθιμου).

Από τα χαμηλά στα ψηλά, από το λούμπεν προλεταριάτο στην μεγαλοαστική οικονομική νομενκλατούρα, το φιλμ μας κάνει να αναρωτιόμαστε για τη δομή της σύγχρονης κοινωνίας, παίζοντας με την έννοια του Παράσιτου ως κοινωνικού φαινομένου. Ο αυθάδης και ανατρεπτικός Μπονγκ Τζουν Χο παίζει με τις κοινωνικές μας προκαταλήψεις, χωρίς να ορίσει σαφώς σε ποιο μέρος του φράχτη ανήκει δικαιωματικά ο τίτλος του Παράσιτου. Στους βρωμιαρέους Κιμ ή στους αφασικούς Παρκ. Ή μήπως τα παράσιτα βρίσκονται κάπου αλλού; Τοποθετηθείτε κατά το δοκούν.

Να πούμε για τις εκπληκτικές ερμηνείες (έστω κι αν η Κορεάτικη γλώσσα δεν βοηθά στην κατανόηση των εκφραστικών μέσων) ιδιαίτερα του Κανγκ Χο Σονγκ στο ρόλο του πατέρα Κιμ; Να πούμε για το σκηνογραφικό design τόσο του υπόγειου των Κιμ, όσο και της βιλάρας των Παρκ που εντυπώνονται βαθιά στον θεατή; Να πούμε για το αναπάντεχο φινάλε που δικαίως ο σκηνοθέτης καλεί να μην αποκαλυφθεί; Να πούμε για την απόλαυση που προκαλεί η θέαση του φιλμ, σαν να βλέπουμε μια συναρπαστική και διασκεδαστική μαύρη κωμωδία Χολιγουντιανών προδιαγραφών που μπήκε ένας Λάνθιμος και της άλλαξε τον αδόξαστο;

Η ουσία είναι ότι τα Παράσιτα αποτελούν το πιο έξοχο δείγμα ενός νέου παγκοσμιοποιημένου κινηματογράφου που έχει ενσωματώσει δημιουργικά όλη την υπεραιωνόβια ιστορία της 7ης τέχνης σε μια νέα σκηνοθετική άποψη, φρέσκια, σύγχρονη και δυναμική.

Εννοείται, ότι όσο αφορά την χώρα παραγωγής της την Κορέα, άλλο τόσο και περισσότερο αφορά την άμοιρη χώρα μας που εξελίσσεται γοργά σε λούμπεν συνονθύλευμα-συνδυασμό λεχρίτιδας και βλαχομπαρόκ νεοπλουτισμού. Κάτι σαν μεταλλαγμένοι Οι Μεν και οι Δεν. Εννοείται επίσης ότι προτείνεται θερμά η θέασή του από το πλατύ κοινό, τώρα μάλιστα που έχει πάρει φόρα με το Τζόκερ.

Χρυσός Φοίνικας Φεστιβάλ Καννών και επίσημη υποβολή της Κορέας στην Αμερικάνικη Ακαδημία για το Ξενόγλωσσο Oscar (αν δεν φύγει και με αυτό το βραβείο τελικά)… 

Διανομή: Seven Films 

Στις αίθουσες από 17.10.19