60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Μια εορταστική και απρόοπτη τελετή λήξης

 

Σε ένα κατάμεστο Ολύμπιον και σε εορταστικό κλίμα ολοκληρώθηκε την Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019 το επετειακό 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την τελετή απονομής των βραβείων.

Τη βραδιά άνοιξαν η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης (που κατά σύμπτωση είχε και την ονομαστική του εορτή οπότε είχε διπλό λόγο για να το γιορτάσει). «Το 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ήταν όλα όσα ελπίσαμε και, για αυτό, θέλουμε να ευχαριστήσουμε όσους το έκαναν πραγματικότητα», τόνισε η κ. Ζαλαντό. Από την πλευρά του ο κ. Ανδρεαδάκης ευχαρίστησε τους συνεργάτες, τους χορηγούς, τους θεατές, τους εθελοντές και τους εργαζόμενους της διοργάνωσης, καθώς όπως είπε, «όταν σβήνουν τα φώτα αυτό που μένει είναι ο μόχθος των εργαζομένων. Αυτό που βλέπετε εσείς, το φτιάχνουν εκείνοι». «Ξεκινήσαμε με ένα “Χρόνια Πολλά” και τελειώνουμε με ένα “Καλή Συνέχεια Φεστιβάλ”», προσέθεσαν, ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό τους. 

Παρουσιαστές της τελετής ήταν η ηθοποιός Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου και ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος. «Ως μαθήτρια προσπάθησα να τρυπώσω στην τελετή λήξης του φεστιβάλ με πλαστή ταυτότητα, μόνο και μόνο για να δω την ταινία. Πολύ αργότερα βρέθηκα σε αυτή σκηνή για να παραλάβω ένα βραβείο», θυμήθηκε η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος αναφέρθηκε στα βραβεία της Αγοράς, που απονεμήθηκαν την Παρασκευή. Συνολικά δόθηκαν 11 βραβεία, σε υπηρεσίες και χρηματικά έπαθλα αξίας 200.000 ευρώ. «Όπως όλοι γνωρίζουμε, από τις ζυμώσεις της Αγοράς προκύπτει το σινεμά για το οποίο θα μιλάμε αύριο. Φέτος έγιναν 550 συναντήσεις ανάμεσα σε σκηνοθέτες, παραγωγούς και αγοραστές. Να υπενθυμίσουμε ότι στο 60ό Φεστιβάλ, 12 ταινίες του επίσημου προγράμματος ξεκίνησαν την πορεία τους από την Αγορά», παρατήρησε ο κ. Κουτσογιαννόπουλος. 

Ακολούθησε η απονομή των βραβείων, ξεκινώντας με τα 3 βραβεία κοινού Fischer, για τα οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι αποτέλεσαν αποτέλεσμα της συμμετοχής 19 χιλιάδων ανθρώπων στις σχετικές ψηφοφορίες, όπως τόνισε μεταξύ άλλων, ο Γιάννης Γεωργακέλλος, διευθυντής επικοινωνίας και εταιρικών υποθέσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, που έκανε την απονομή.

Ανάμεσα στα πολλά στιγμιότυπα και λόγους πρέπει να αναφέρουμε πρώτα από όλους τη γλυκύτατη, χαμηλών τόνων, σκηνοθέτιδα από το Περού Μελίνα Λεόν που παραλαμβάνοντας το Βραβείο σκηνοθεσίας για το υπέροχο ασπρόμαυρο δράμα «Τραγούδι χωρίς όνομα» το αφιέρωσε «στους γείτονές μας Χιλιανούς που βρίσκονται στους δρόμους», όπως είπε. Το φιλμ κέρδισε επίσης και μια ειδική μνεία Mermaid Award «για μια νέα κινηματογραφική φωνή γεμάτη λεπτότητα και συμπόνια για τους περιθωριοποιημένους χαρακτήρες της» όπως ήταν το σκεπτικό της επιτροπής. Περισσότερα για το αξιόλογο αυτό φιλμ όταν κυκλοφορήσει στις αίθουσες σε διανομή της Danaos Films.

Το Λατινοαμερικάνικο κλίμα της τελετής ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο όταν η Ζουλιέτ Λεπούτρ, παραγωγός της ταινίας «Πυρετός» που τιμήθηκε με τον Αργυρό Αλέξανδρο, ανέβηκε να παραλάβει το βραβείο. εξηγώντας ότι η σκηνοθέτις Μάγια Ντα-Ρεν που απουσίαζε γιατί απέκτησε πρόσφατα τρίδυμα, γνωρίζει πολύ καλά την περιοχή του Αμαζονίου, όπου γύρισε την ταινία «με πολλή δουλειά και πολλή αγάπη σε μία εποχή δύσκολη για τη Βραζιλία». Η ίδια έκλεισε τον χαιρετισμό της με το σύνθημα «Λούλα Λίμπρε», μια αναφορά στον πρώην πρόεδρο της Βραζιλίας Λούλα ντα Σίλβα, που αποφυλακίστηκε πριν από λίγες μέρες. 

Μια Κυπριακή παραγωγή όμως, σε συμπαραγωγή με την Ελλάδα, που δεν ήταν καν υποψήφια για κάποιο από τα επίσημα βραβεία του Φεστιβάλ, υπήρξε ο πραγματικός θριαμβευτής της βραδιάς. Η ταινία Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη, του Σταύρου Παμπαλλή, με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και την Δάφνη Αλεξάντερ, μάζεψε συνολικά 5 (!) διακρίσεις: το βραβείο κοινού Fischer Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, το  Βραβείο Fipresci για Ελληνική ταινία (και εξ αυτών και τα δύο, συνδεδεμένα με τα παραπάνω, θεσμοθετημένα βραβεία της ΕΡΤ) καθώς και το βραβείο της ΠΕΚΚ. Σύμφωνα με το σκεπτικό της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών, το βραβείο δόθηκε στην ταινία «για τη σκηνοθετική της αρτιότητα, που με ρεαλισμό και χιούμορ υπονομεύει το παραδοσιακό μοντέλο της ταινίας δράσης και συγχρόνως συνδέει την τουρκική εισβολή του '74 με την οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας. Ένα μάθημα για τις μικρές κινηματογραφίες».

Πολλές διακρίσεις για μια πρώτη ταινία και πολλές οι φορές που χρειάστηκε να ανέβει στη σκηνή η Δάφνη Αλεξάντερ να παραλάβει τα βραβεία. Μια από αυτές απέβη μοιραία…για το τακούνι της αφού, φεύγοντας από τη σκηνή, η ηθοποιός έπεσε θύμα ενός χαριτωμένου ατυχήματος. Το τακούνι κόλλησε στη σκηνή του Ολύμπιον και οι παρουσιαστές της βραδιάς έσπευσαν να το απελευθερώσουν, προκαλώντας τα δυνατά χειροκροτήματα του κοινού και καταγράφοντας μια από τις πιο διασκεδαστικές στιγμές στην Ιστορία των απονομών του Φεστιβάλ.

Όσον αφορά τα βραβεία, έχουμε ήδη δημοσιεύσει σχετικούς πίνακες (Δείτε αναλυτικά εδώ )

Θα ακολουθήσει σύντομα μια αποτίμηση της φετινής διοργάνωσης.

Μετά τη λήξη των βραβεύσεων προβλήθηκε η ταινία λήξης που δεν ήταν άλλη από την νέα σατιρική κωμωδία του Νεοζηλανδού Τάικα Γουαιτίτι JoJo Rabbit. Μια ταινία που ήδη διαθέτει Oscar buzz και θα συζητηθεί πολύ όταν προβληθεί αργότερα στις αίθουσες.

Η βραδιά συνεχίστηκε με το πάρτι λήξης στην Αποθήκη Γ΄ του λιμανιού.

Οι φωτογραφίες του άρθρου ανήκουν στην Motionteam και παραχωρήθηκαν για τις ανάγκες κάλυψης του ΦΚΘ.