Dronningen (Queen of Hearts) – Η Βασίλισσα της Καρδιάς

Παραγωγή: Δανία/Σουηδία – 2019 

Διάρκεια: 127 λεπτά 

Είδος: Ερωτικό Θρίλερ 

Βαθμολογία: * * * ½ 

Σκηνοθεσία: May el-Toukhy 

Πρωταγωνιστούν: Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann, Stine Gyldenkerne, Preben Kristensen. 

Η Αν, πετυχημένη δικηγόρος που ειδικεύεται στις υποθέσεις νεαρών και ανηλίκων παραβατών, ζει μια τέλεια ζωή με τον γιατρό σύζυγο της Πίτερ και τις δίδυμες κόρες τους. Όμως… κάτι λείπει από τη ζωή της. Όταν ο Γκουστάβ, ο έφηβος και παραστρατημένος γιος του άντρα της από τον πρώτο του γάμο, μετακομίζει ξαφνικά μαζί τους, οι φευγαλέες ματιές που ανταλλάσσουν εξελίσσονται, μοιραία, σε ένα απαγορευμένο ειδύλλιο.

Σε ένα περιβάλλον βγαλμένο από ιλουστρασιόν διαφημιστικά ευζωίας, ζει ένα φαινομενικά τρισευτυχισμένο forty something ζεύγος με τα κοριτσάκια του και τις χαρές του και τις σημαντικές καριέρες του. Στο αμόλυντο αυτό περιβάλλον, η επιφάνεια του οποίου δείχνει κάποια ανεξήγητα σημεία «κόπωσης», όταν η ηρωίδα μας πότε συννεφιάζει άνευ λόγου και αιτίας και πότε χάνεται στον κόσμο της ενώπιον καλεσμένων, εισβάλλει ένας επαναστάτης χωρίς αιτία, νέος και ατίθασος, τον οποίο η- επαγγελματικά άτεγκτη- μητριά του μοιάζει έτοιμη να τον «βάλει στη θέση» του. Και ποια θα είναι τελικά αυτή η θέση; Μα, η ερωτική επιθυμία χρόνια δεν κοιτά και η θέση του νεαρού θα βρεθεί στο κρεβάτι της ώριμης κυρίας, ή και στο νεροχύτη, στο μπάνιο, στον καναπέ, στην εξοχή και όπου αλλού βρεθεί η ευκαιρία. Μέχρι εδώ όλα καλά και καυτά και σοκαριστικά με τις ερωτικές σκηνές να εξερευνούν τα όρια της πορνογραφίας. Το πράγμα θα σοβαρέψει όμως όταν η ηρωίδα μας θα αναγκαστεί εκ των πραγμάτων να φέρει στο φως και κάποιες κρυμμένες πτυχές του χαρακτήρα της, καθόλου κολακευτικές, που σε συνδυασμό με την άκρατη νιότη του άφρονα νέου, θα οδηγήσουν την κατάσταση στα άκρα. Και τότε θα σταματήσουμε να παρακολουθούμε μια ευρωπαϊκή βερσιόν χολιγουντιανής σεξοκομεντί με ώριμη κυρία και νεαρό πρωτόβγαλτο και θα μπούμε στα χωράφια της Ολέθριας Σχέσης, κατανοώντας ότι η σεξουαλική παρενόχληση και η κακοποίηση δεν είναι έννοιες ταυτόσημες με το ανδρικό φύλο.

Ένας ερμηνευτικός άθλος, ο ψυχολογικά και σωματικά απαιτητικός ρόλος της Αν, για τη μεγαλύτερη σήμερα σταρ της Σκανδιναβίας, τη Δανέζα Τρίνε Ντίρχολμ, που σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας ευγενούς και σοβαρής αλλά σχεδόν αδίστακτης, διαταραγμένης προσωπικότητας με μυστικά που κουβαλάει από την παιδική της ηλικία και που δεν σταματά πουθενά προκειμένου να μην πληρώσει τις συνέπειες των πράξεων της.

Θαυμάσια η σκηνοθετική γραμμή της Μέι Ελ Τούκι, υποβάλλει αρχικά τον θεατή σε μια μυστηριώδη σαγήνη πριν αρχίσει να τον προσγειώνει στην πεζή πραγματικότητα, ξεφλουδίζοντας σταδιακά τα πρόσωπα της γοητευτικής ηρωίδας της. 

Βραβείο Κοινού, Φεστιβάλ Sundance 2019

Καλύτερη Σκανδιναβική Ταινία, Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ 2019

Επίσημη Πρόταση της Δανίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας 2020 

Διανομή: Weird Wave 

Στις αίθουσες από 05.12.19 

 

Σημείωμα σκηνοθέτη (από τα production notes)

Όταν ξεκίνησα να δουλεύω την ταινία με ενδιέφερε πολύ στο πώς γεννιούνται τα οικογενειακά μυστικά, αλλά και να δω τη δυναμική των δομών εξουσίας μέσα στην οικογένεια, αλλά και την ευθύνη που πηγάζει όταν κάποιος είναι ισχυρός. Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισα ήταν να στηριχτώ στην κεντρική ηρωίδα που έχει μια πολύ σύνθετη, και συχνά σκοτεινή ψυχολογία. Έπρεπε να σκάψω βαθιά μέσα μου για να τη σκηνοθετήσω.  

Εδώ η αφήγηση είναι πολύ διαφορετική αφού οι άνθρωποι τείνουν να ρομαντικοποιούν ως ένα βαθμό τη σχέση ανάμεσα σε μια μεγαλύτερη γυναίκα και έναν μικρότερο άντρα, σε αντίθεση με μια σχέση ανάμεσα σε έναν μεγαλύτερο άντρα και μια μικρότερη γυναίκα. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι, όταν ένας θετός πατέρας κάνει σχέση με τη θετή του κόρη, αυτό είναι απλώς λάθος, ενώ όταν πρόκειται για ένα αγόρι και τη μητριά του, μοιάζει περισσότερο με γκρίζα ζώνη. Σε αυτή την περίπτωση γίνεται πιο δύσκολο να πεις ποιο είναι το λάθος και ποιο το σωστό. Θα ήθελα οι θεατές να μπουν στη θέση της ηρωίδας και να αναρωτηθούν τι θα έκαναν οι ίδιοι υπό τις ίδιες συνθήκες. Ποιο δρόμο θα επέλεγαν;