Judy - Τζούντι

Παραγωγή: Βρετανία/ΗΠΑ – 2019 

Διάρκεια: 118 λεπτά 

Είδος: Βιογραφικό Δράμα 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Rupert Goold 

Πρωταγωνιστούν: Renée Zellweger, Jessie Buckley, Finn Wittrock, Rufus Sewell, Michael Gambon, Richard Cordery, Royce Pierreson, Darci Shaw, Andy Nyman, Daniel Cerqueira.

Χειμώνας 1968: Η θρυλική βασίλισσα της Showbiz Τζούντι Γκάρλαντ καταφθάνει στο Λονδίνο, έχοντας υπογράψει για μία σειρά sold out εμφανίσεων στο διάσημο club της εποχής The Talk of the Town. 30 χρόνια από το λανσάρισμα του Μάγου του Οζ που της χάρισε την παγκόσμια καταξίωση και 4 αποτυχημένους γάμους αργότερα (με τρία παιδιά), η ζωή και η καριέρα της 46χρονης Τζούντι έχουν πάρει την κάτω βόλτα. Προβλήματα με εξαρτήσεις, χρέη που της κατάφαγαν την περιουσία, κατάθλιψη και απόπειρες αυτοκτονίας έχουν κάνει τη θεϊκή φωνή της να ξεθωριάσει και τους ατζέντηδες να μην την πλησιάζουν. Στην Αγγλία όμως συνεχίζει να είναι πολύ δημοφιλής οπότε δέχεται να εμφανιστεί εκεί, σαν τελευταία ευκαιρία να ορθοποδήσει οικονομικά και να καταφέρει να αποκτήσει την οικονομική επιφάνεια που θα της επιτρέψει να ζήσει πάλι μαζί με τα δύο παιδιά της από τον τρίτο της σύζυγο. Οι έρωτες όμως και οι ουσίες που της έφαγαν τα χρόνια δεν την αφήνουν να εκπληρώσει τα όνειρά της ακόμη και τώρα που, καθώς ετοιμάζεται για το show της, το σπινθηροβόλο πνεύμα και η λάμψη της εκπέμπουν και πάλι αβίαστα. Καθώς όμως η Τζούντι προχωρά στον πέμπτο γάμο της με τον νεαρό θαυμαστή της και μάνατζερ Μίκι Ντινς, η εξάντληση μιας ολόκληρης ζωής γεμάτης δουλειά και καταπίεση από τους μηχανισμούς της showbiz κάνει την απειλητική της εμφάνιση…

Somewhere over the rainbow, κάπου εκεί θα βρει κανείς τη βασανισμένη ψυχή της μεγαλύτερης κατά γενική ομολογία star του 20ου αιώνα (ναι, μεγαλύτερης και από τη Μαντόνα!), της μικρής Ντόροθι του Μάγου του Οζ, της βασίλισσας της Pop των 40s & 50s, της βασανισμένης και ανασφαλούς star του Ένα Αστέρι Γεννιέται του Κιούκορ το 1954, της μητέρας της Λάιζα Μινέλι, της εύθραυστης ντίβας που έφυγε πρόωρα, τσακισμένη από τους μηχανισμούς του θεάματος που ποτέ δεν της επέτρεψαν να έχει μια φυσιολογική ζωή πέρα από τη δημόσια εικόνα της.

Η 2η ταινία του Λονδρέζου Ρούπερτ Γκουλντ, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Πίτερ Κουίλτερ End of the Rainbow, αποτελεί και σεναριακό ντεμπούτο μεγάλου μήκους για τον Τομ Ετζ, έναν από τους σεναριογράφους του τηλεοπτικού Στέμματος. Πολύ νέο καλλιτεχνικό αίμα συγκεντρωμένο για να αφηγηθεί μια κλασσική και κάπως συμβατική ιστορία καλλιτεχνικής πτώσης, έστω και με αρκετούς καλοδεχούμενους αφηγηματικούς νεωτερισμούς.

Τι είναι λοιπόν αυτό που ανεβάζει το επίπεδο μιας ταινίας που υπό Κ.Σ. δεν θα ξεπερνούσε τα αξιοπρεπέστερα στάνταρ ενός BBC θεάματος; Δύο λέξεις: Ρενέ Ζελβέγκερ. Η Χολιγουντιανή ντίβα του Chicago και της Bridget Jones που είχε και η ίδια περάσει από τον «θίασο» των χαριτωμένων αγαπημένων του Αμερικάνικου κοινού, με σκαμπανεβάσματα καριέρας και άτυχες επιλογές, επιστρέφει μετά από μια διακοπή τριών ετών με ένα ρόλο ζωής ή μάλλον με ένα ρόλο που αναμιγνύει τα δικά της βιώματα με την τραγωδία της ύπαρξης μας μεγάλης σταρ που δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βασανιστήριο που συνόδευε τη λάμψη του παλιού Star System που την ανέδειξε.

Η Ρενέ βυθίζει την προσωπικότητά της στην ξεθωριασμένη λάμψη της Τζούντι χωρίς να της επιτρέψει να αφομοιωθεί ολοκληρωτικά, χωρίς να γίνει απομίμηση και τελικά καταφέρνει να εξυψώσει την ερμηνεία της σε διαχρονικό σύμβολο καλλιτεχνικής πτώσης, ένα επίτευγμα που ξεπερνά την αντίστοιχη (μετά πολλών προσθετικών) οσκαρική ερμηνεία του Ράμι Μαλέκ ως Φρέντι Μέρκιουρι στο περυσινό Bohemian Rhapsody. Με το κατάλληλο μακιγιάζ (ήδη στην οσκαρική shortlist) και τα τέλεια κοστούμια της έμπειρης σχεδιάστριας Τζένι Τεμάιμ, η Ρενέ οδεύει προς τον θρίαμβο, τραγουδώντας με τη δική της σπασμένη όσο πρέπει αλλά αισθαντική φωνή τα κλασσικά της Γκάρλαντ και έχοντας επιτύχει τη σημαντικότερη ερμηνεία της καριέρας της.

Σύντομα θα γνωρίζουμε αν κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την οποία είναι υποψήφια και αν θα περάσει και στην Οσκαρική 5άδα. Μέχρι στιγμής πάντως μετράει μεταξύ πολλών άλλων το British Independent Film Award, υποψηφιότητα SAG αλλά και υποψηφιότητα στα Αμερικάνικα Ανεξάρτητα Spirit Awards. Η χρονιά της ανήκει. Ωστόσο και παρά τη λάμψη της που επισκιάζει πλήρως το γλυκόπικρο αυτό φιλμ δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε τη στιβαρή παρουσία της νεαρής Ιρλανδής Τζέσι Μπάκλι στο ρόλο της βοηθού της. Η 30χρονη πρωταγωνίστρια του Κτήνους και του τηλεοπτικού Τσέρνομπιλ έχει πολύ μέλλον.

Είναι κρίμα που το εγχώριο κοινό που αποθέωσε το Bohemian Rhapsody αδιαφόρησε για αυτή την παρεμφερή σε τρόπο και στιλ ψυχογραφία της διασημότητας. Μια ταινία που ουσιαστικά και τυπικά δεν αποτελεί βιογραφία μιας σταρ αλλά χρονικό της πρόωρης «εξόδου» της και των μηχανισμών που τσάκισαν την παιδική της ψυχή καθώς επέλεξε το ρόλο της «αγαπημένης της Αμερικής» που της σχεδίασε το μεγάλο αφεντικό του Χόλιγουντ, ο Λούις Μάγερ της MGM. 

Διανομή: Spentzos Films 

Στις αίθουσες από 24.10.19