Benedetta – Μπενεντέτα

Παραγωγή: Γαλλία  2021 

Σε συμπαραγωγή με : Βέλγιο/Ολλανδία 

Διάρκεια: 131 λεπτά

Είδος: Δράμα Εποχής

* * *

Σκηνοθεσία: Paul Verhoeven

Πρωταγωνιστούν: Virginie Efira, Charlotte Rampling, Daphne Patakia, Lambert Wilson, Olivier Rabourdin, Louise Chevillotte, Hervé Pierre, Clotilde Courau, David Clavel, Guilaine Londez.

ΣΥΝΟΨΗ: Στα τέλη του 17ου αιώνα, με την πανούκλα να θερίζει τη χώρα, η Μπενεντέτα Καρλίνι μπαίνει στο μοναστήρι της Πέσκια, στην Τοσκάνη. Ικανή από νεαρή ηλικία να κάνει θαύματα, βλέπει την επίδραση που έχει στη ζωή της κοινότητας να εξελίσσεται άμεσα και συγκλονιστικά. Όταν η Μπενεντέτα παίρνει στο μοναστήρι της μια νεαρή γυναίκα για να τη σώσει από την κακοποιητική της οικογένεια, οι δυο γυναίκες θα συνάψουν μια παθιασμένη ερωτική σχέση με απρόβλεπτες συνέπειες.

Βασισμένη σε αληθινή ιστορία, όπως καταγράφηκε στο βιβλίο της Judith C. Brown «Immodest Acts - The life of a lesbian nun in Renaissance Italy» η νέα ταινία του Πολ Φερχόφεν εικονογραφεί με ριζοσπαστική ματιά τις αντιλήψεις του σκηνοθέτη για τη θρησκεία, τον ερωτισμό και τις πολιτικές ίντριγκες του μεσαίωνα.

Από το κύμα των nunsploitation films του 70 και του 80, που περιλάμβανε κυρίως ταινίες με ηρωίδες ερωτικά ή θρησκευτικά καταπιεσμένες νεαρές καλόγριες του μεσαίωνα μέχρι τα σοβαρά παραδείγματα του είδους όπως οι Δαιμονισμένες του Κεν Ράσελ και η Μητέρα Ιωάννα των Αγγέλων του Καβαλέροβιτς έχουν περάσει πολλά χρόνια. Ήταν ωστόσο εκείνα τα χρόνια που έκανε και τα πρώτα του σκηνοθετικά βήματα ο μέγας προκλητικός δημιουργός του Βασικού Ενστίκτου και του Elle, με το ελευθεριάζον Λουλούδι της Σάρκας (με ένα νεαρό τότε Ρούτγκερ Χάουερ). Σήμερα, στα 83 του, ο Ολλανδός μετρ «επισκέπτεται» ξανά το είδος με μια προκλητική (αλλά αληθινή) ιστορία μεσαιωνικού λεσβιακού πάθους σε μια Ιταλική μονή στις αρχές του 17ου αιώνα. Φλερτάροντας αρκετά με την κιτς αισθητική των 70s ο Φερχόφεν καθοδηγεί τις άκρως εντυπωσιακές Βιρζινί Εφιρά και Δάφνη Πατακιά σε περιπτύξεις που θα έκαναν ακόμη και τη Σάρον Στόουν να κοκκινήσει. Πόσο μάλλον το καθολικό εκκλησιαστικό κατεστημένο που βρήκε την ευκαιρία να ασκήσει αυτό που ήξερε να κάνει άριστα: επιβολή σκοταδισμού στα αμαθή χριστεπώνυμα πλήθη και εξόντωσης στην γυναικεία φύση. Πέρα από τη λεσβιακή σκανδαλολογία όμως, η ταινία καταφέρνει να απεικονίσει με σαρκαστική επιτυχία τους διαχρονικούς μηχανισμούς επιβολής εξουσίας ελέω πίστης. Επιχειρεί επίσης, θολώνοντας όμως κάπως τα νερά και μην παίρνοντας σαφή θέση, να παρουσιάσει την περίπτωση της μοναχής Μπενεντέτα, ως «Αγίας» που βλέπει οράματα αλλά και ως πολιτικού που τα χρησιμοποιεί για να πετύχει τους σκοπούς της. Το ποιος εκμεταλλεύεται ποιον θα μας το έλεγε σαφέστερα ένα περισσότερο ιδεολογικά φορτισμένο και λιγότερο «ξαναπειραγμένο» σενάριο (ο αρχικός συνεργάτης του Φερχόφεν, Χέραρντ Σούτεμαν αντικαταστάθηκε λόγω διαφωνιών) που στις δύο και κάτι ώρες που διαρκεί η ταινία, μια κοιλίτσα την κάνει. Ένα σενάριο πιο ξεκάθαρα τοποθετημένο που θα αξιοποιούσε καλύτερα το ρόλο κλειδί της Αγίας Ηγουμένης που υποδύεται άψογα η μεγάλη Σαρλότ Ράμπλινγκ. Κι έτσι πάντως, η ταινία παρακολουθείται με ενδιαφέρον, καθώς μας δίνει την ευκαιρία να «κρυφοκοιτάξουμε» από την κλειδαρότρυπα την Ευρωπαϊκή «θρησκευτική κληρονομιά». Α!! Και να γνωρίσουμε τα ευφάνταστα βοηθήματα ηδονής πριν την εφεύρεση του δονητή. 

Διανομή: Cinobo

Στις αίθουσες από 18.11.21 και προσεχώς αποκλειστικά στο cinobo.com