The Batman

Παραγωγή: ΗΠΑ 2022 

Διάρκεια: 175 λεπτά

Είδος: Περιπέτεια Comic

* * * *

Σκηνοθεσία: Matt Reeves

Πρωταγωνιστούν: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Paul Dano, Barry Keoghan, Colin Farrell, Peter Sarsgaard, John Turturro, Andy Serkis, Rupert Penry-Jones, Alex Ferns, Con O'Neill.

ΣΥΝΟΨΗ: Στην ταινία βρίσκουμε τον ορφανό από παιδί Μπρους Γουέιν στον πρώτο μόλις χρόνο της καριέρας του ως μασκοφόρου εκδικητή της Γκόθαμ, του περιβόητου Batman, του σκοτεινού τιμωρού των κακών. Με τη βοήθεια του μπάτλερ του Άλφρεντ και του αστυνόμου Τζέιμς Γκόρντον που αγνοεί φυσικά την αληθινή του ταυτότητα, ο μοναχικός υπερήρωας γίνεται ο ίδιος η εκδίκηση των συμπολιτών του κατά της διαφθοράς. Όταν ένας κατά συρροή δολοφόνος αρχίζει να εξολοθρεύει την ελίτ, μια σειρά από γρίφους που συνοδεύουν κάθε φόνο οδηγεί τον Batman στον υπόκοσμο της Γκόθαμ. Αναζητώντας τον Γρίφο, όπως αποκαλείται ο δολοφόνος, θα συναντήσει την μυστηριώδη Σελίνα Κάιλ/Κατγούμαν, τον ιδιοκτήτη του μεγαλύτερου κλαμπ τη πόλης τον Όσβαλντ Κόμπλποτ/Πιγκουίνο αλλά και τον παντοδύναμο γκάνγκστερ Κάρμαϊν Φαλκόνε. Όσο πυκνώνει το μυστήριο, τόσο πιο βαθιά στον κόσμο της νύχτας μπαίνει ο μασκοφόρος ήρωας για να αποκαλύψει το μυστήριο και να αποδώσει δικαιοσύνη με το δικό του τρόπο σε μια πόλη κατεστραμμένη από την κατάχρηση εξουσίας και τη διαφθορά όπως η Γκόθαμ Σίτι.

Ο Φόβος είναι εργαλείο: Δύναμης αλλά και συμμόρφωσης. Ο Μπάτμαν του Ματ Ριβς όπως ενσαρκώνεται μοναδικά από τον Ρόμπερτ Πάτινσον είναι μια φιγούρα που εμπνέει φόβο. Σκοτεινός, βίαιος και λιγομίλητος, με μαυρισμένα από το μακιγιάζ μάτια και με μια απόκοσμη αποφορά, πάει κάθε βράδυ γυρεύοντας για να τρομοκρατήσει πρώτα τους κάθε λογής κακούς και μετά να τους τιμωρήσει σχεδόν σαδιστικά, σαν στιγμιαία και θανάσιμη Νέμεση. Τον ίδιο φόβο εμπνέει και ο Γρίφος, με διαφορετική όμως τακτική. Μεθοδικότητα, στόχευση και ακρίβεια χαρακτηρίζουν τους φόνους που διαπράττει. Και μια νοσηρή γοητεία που αναδίδεται από τους τόπους των εγκλημάτων σαν απόδειξη ευφυούς εφαρμογής μιας μεθοδευμένης παράνοιας. Ο ένας αναζητεί τον άλλον και ο άλλος επιζητεί την ανακάλυψη του. Η σύγκρουση που θα έρθει μετά από σχεδόν τρεις υποβλητικές κινηματογραφικές ώρες δεν θα είναι μια αναμέτρηση καλού και κακού. Περισσότερο θα μοιάζει με τερματισμό μιας διαδρομής ανακάλυψης του ένοχου παρελθόντος και των αμαρτιών τους.

Γύρω από αυτό το δίπολο σκιαγραφούνται με πρωτοτυπία και επίσης γοτθική διάθεση οι υπόλοιποι χαρακτήρες του δράματος: μια Σελένα Κάιλ πολύ μακριά από την κατγούμαν των παλιότερων ταινιών με τον Μπάτμαν, διφορούμενη από κάθε άποψη και απόλυτη κυρίαρχο της νύχτας, έναν αστυνόμο Γκόρντον στα πρώτα του βήματα, ένα Εισαγγελέα εντελώς διεφθαρμένο μέχρι απόλυτης αναισθησίας και πολλούς ακόμη διφορούμενους γεμάτους μυστικά χαρακτήρες. Όλος αυτός ο κυκεώνας διαφθοράς πλέκεται σε μια καθαρά αστυνομική πλοκή, βγαλμένη περισσότερο από παλιά νουάρ παρά από κόμικς, ενώ η βροχή και η αιθαλομίχλη που καλύπτουν σχεδόν κάθε πλάνο φέρνουν στο νου το Seven του Φίντσερ, για τον οποίο μπορούμε τώρα πια να πούμε ότι ήγγικεν η ώρα των καλλιτεχνικών διαδόχων.

Ο Ματ Ριβς προσεγγίζει το θέμα του με μεγαλοπρεπείς συνθέσεις κάδρων και επιδέξιο μοντάζ, ενώ παίρνει το χρόνο του (μερικές φορές παραπάνω από όσο πρέπει) στην κλιμάκωση της δράσης. Η τελειότητα της μουσικής συνοδείας του Μάικλ Τζιακίνο και τα πραγματικά απίστευτα κοστούμια της Ζακλίν Ντουράν συμπληρώνουν ένα υποβλητικό κινηματογραφικό μεγαθήριο που μέλλεται να αφήσει εποχή παρά τις επί μέρους αντιρρήσεις που μπορεί να έχει κάποιος για την απομάκρυνση του μασκοφόρου εκδικητή από τις κόμικ καταβολές του και την σχεδόν παντελή έλλειψη χιούμορ.

Αυτός λοιπόν ο Μπάτμαν είναι ο αντιήρωας που ταιριάζει στην σκοτεινή και ταραγμένη εποχή μας. Την εποχή της παγκόσμιας Γκόθαμ Σίτι, τον πυρήνα της οποίας το φως του ήλιου ουδέποτε αγγίζει.   

Διανομή: Tanweer 

Στις αίθουσες από 03.03.22 

 

Παραλειπόμενα (από τις σημειώσεις της παραγωγής) 

Ο Πάτινσον προπονήθηκε για επτά εβδομάδες για τις ανάγκες της ταινίας, ειδικά για τις σκηνές της μάχης στην πλατφόρμα του σιδηροδρομικού σταθμού της Γκόθαμ. 

Η Ζόι Κράβιτς έκανε τάε κβο ντο από τα έντεκα της χρόνια. Δάσκαλος της ήταν ο Ρομπ Αλόνζο ο ειδικός στις σκηνές μάχης για την ταινία. 

Ο σκηνοθέτης Ματ Ριβς ήθελε να φαίνονται ξεκάθαρα στη στολή του Μπάτμαν όχι μόνο οι ραφές αλλά και τα σημάδια από τις μάχες του και όποια επιδιόρθωση είχε χρειαστεί να γίνει. Έτσι, η στολή μοιάζει χειροποίητη και πολυφορεμένη. Διατηρεί επίσης μια φυσικότητα, καθώς δεν τονίζει υπέρ το δέον τους ώμους και δεν υπερβάλει ως προς τη μυϊκή κοψιά του Μπάτμαν. Είναι η στολή ενός λιγνού, δυνατού μαχητή των δρόμων. 

Για τα ρούχα του Πιγκουίνου, η ενδυματολόγος Τζάκλιν Ντουράν εμπνεύστηκε από τους γκάνγκστερ της δεκαετίας του 1940 και του 1980. Η μόνη αναφορά στον Πιγκουίνο των κόμικς ήταν το μοβ χρώμα. 

Ο Γρίφος φοράει ένα γερμανικό τζάκετ, ένα αμερικάνικο στρατιωτικό παντελόνι και μπότες, κι όμως μοιάζει αφύσικα απειλητικός. Για να επιλεγεί το σωστό ζευγάρι γυαλιών, ο ηθοποιός δοκίμασε περίπου 200 ζευγάρια. 

Στην περίπτωση της Ζόι Κράβιτς η στολή της υπονοεί ότι στο μέλλον θα είναι η Κάτγουμαν, όμως αυτή η ώρα δεν έχει έρθει ακόμα. Έτσι, φοράει μία κολλητή στολή μοτοσυκλέτας, μία μάσκα του σκι με αυτιά γάτας και κρατάει ένα μαστίγιο. 

Η διαδικασία της μεταμόρφωσης του Κόλιν Φάρελ σε Πιγκουίνο κρατούσε τρεις ώρες με τοποθέτηση προσθετικών στη μύτη, το άνω χείλος, το πηγούνι, τα φρύδια, τους λοβούς και τον λαιμό του. 

Το περίφημο Μπατμομπίλ της ταινίας δημιουργήθηκε από 1000 ξεχωριστά μέρη και είναι γεμάτο λεπτομέρειες και μηχανισμούς. Και φυσικά λειτουργεί στην εντέλεια. Χρειάστηκε 12 εβδομάδες για να κατασκευαστεί. Εκτός από τη μηχανή, τα λάστιχα και το κουτί των ταχυτήτων, όλο το αυτοκίνητο είναι φτιαγμένο ειδικά για την ταινία. Για τις ανάγκες της ταινίας, κατασκευάστηκαν 4 τέτοια αυτοκίνητα. 

Η ταινία είναι γεμάτη μουσική. Από το Ave Maria του Σούμπερτ μέχρι το Something in the Way των Nirvana και διάφορα ρέκβιεμ και κονσέρτα. Το μουσικό θέμα της ταινίας φέρει την υπογραφή του βραβευμένου με Όσκαρ Μάικλ Τζιακίνο. Ο μουσικοσυνθέτης ζήτησε να γράψει τη μουσική πριν το γύρισμα της ταινίας. Τη νύχτα πριν το πρώτο δοκιμαστικό του Ρόμπερτ Πάτινσον, ο συνθέτης έστειλε ένα δείγμα στον σκηνοθέτη το οποίο είχε ηχογραφήσει με μία ορχήστρα. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον το άκουσε για πρώτη φορά κάνοντας δοκιμαστικό τη σκηνή που ο Μπάτμαν βάφει τα μάτια του μαύρα Η σκηνή ήταν συνταρακτική και φυσικά μπήκε στην ταινία.