The Northman – Ο Άνθρωπος απ’ τον Βορρά

Παραγωγή: ΗΠΑ 2022 

Διάρκεια: 136 λεπτά

Είδος:  

* * *

Σκηνοθεσία: Robert Eggers

Πρωταγωνιστούν: Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Anya Taylor-Joy, Ethan Hawke, Gustav Lindh, Elliott Rose, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram, Jack Gassmann, Ingvar Sigurdsson, Oscar Novak, Jack Walsh και η Björk.

ΣΥΝΟΨΗ: Στις αρχές του 10ου αιώνα, στον παγωμένο Βορρά των Βασιλείων των Βίκινγκς, ο μικρός πρίγκηπας Άμλεθ, αντί να κληρονομήσει το θρόνο του πατέρα του, βρίσκεται καταδιωγμένος όταν ο Βασιλιάς δολοφονείται άγρια από τον αδελφό του, τον Θείο Φιόλνιρ, που σφετερίζεται τόσο το θρόνο όσο και τη Βασίλισσα Γκούντρουν, μητέρα του Άμλεθ. Δύο δεκαετίες αργότερα, ο μικρός πρίγκηπας έχει γίνει ένας άγριος και φημισμένος πολεμιστής που λεηλατεί και σφάζει ολόκληρα χωριά, μέχρι που μια απόκοσμη μάντισσα του θυμίζει τον αιώνιο όρκο του: οφείλει να εκδικηθεί τον άδικο χαμό του πατέρα του, να σώσει τη μητέρα του, και να σκοτώσει τον άπληστο θείο του. Ταξιδεύοντας με ένα πλοίο που μεταφέρει σκλάβους στην Ισλανδία, ο ήρωας μπαίνει στη δούλεψη του θείου του και, με τη βοήθεια μιας Ρωσίδας σκλάβας που τον ακολουθεί, βάζει μπροστά τη φοβερή του εκδίκηση. 

«Αυτοί οι Ρως έχουν μια παράξενη θρησκεία: Θεός τους είναι ένα πτώμα καρφωμένο σε ένα σταυρό». Αυτή είναι η άποψη των Βίκινγκς, βάρβαρων εισβολέων και σφαγέων, για τους Χριστιανικούς πληθυσμούς εναντίον των οποίων κάνουν φονικές επιδρομές. Αυτή την άποψη μοιάζει να ενστερνίζεται και ο κρυπτοβάρβαρος Ρόμπερτ Έγκερς που κλείνει χιουμοριστικά το μάτι στο σύγχρονο θεατή για την αφέλεια των Χριστιανών που αξίζουν ως πρόβατα τη σφαγή και την κατάκτηση από τους ρωμαλέους Ανθρώπους του Βορρά. Σκοταδόψυχος όπως πάντα, ο Έγκερς υπογράφει ωστόσο εδώ την πιο συγκροτημένη και θεαματική ιστορία του, συνδυασμό ακριβού blockbuster και ακραία βίαιου art θεάματος που κάνει τον Κόναν τον Βάρβαρο να φαντάζει παιδικό παραμύθι. Βυθίζοντας την κάμερά του στο πηχτό αίμα των σφαγιαζόμενων και τη βρωμερή λάσπη των πεδίων μάχης, παίζοντας με τους πιο αρχέγονους μεταφυσικούς φόβους του ανθρώπου, μας μεταφέρει στις πηγές της Ιστορίας των Βαρβάρων, τις πηγές που ενέπνευσαν έναν Σαίξπηρ να γράψει τον Άμλετ του, για να συνθέσει μια μεσαιωνική τραγωδία με αντιστοιχίες στους αρχαίους Ατρείδες αλλά και μπόλικο μυστικισμό.

Ο Άνθρωπος απ’ τον Βορρά έρχεται να αποτελέσει, τουλάχιστον κατά το δημιουργό του (διαβάστε σχετικά παρακάτω), την απόλυτη ταινία για τους Βίκινγκς. Το αισθητικό αποτέλεσμα, αν και προϊόν φοβερής έρευνας και λεπτομερούς ανασύστασης εποχής, φέρνει περισσότερο σε ταινία τρόμου παρά σε επική περιπέτεια, δικαιώνοντας έτσι τη gore φήμη του δημιουργού της. Μοιραία λοιπόν, για όποιον παρακολουθήσει την ταινία, μια φράση τύπου «επιδρομές και λεηλασίες επαρχιών του Βυζαντίου» θα σφραγίζεται εφεξής από το αγριεμένο look και τα ματωμένα χέρια του Αλεξάντερ Σκόρσγκαρντ ως Βίκινγκ Πρίγκηπα Άμλεθ. 

Διανομή: Tulip Entertainment 

Στις αίθουσες από 21.04.22 

 

 

Σημείωμα του σκηνοθέτη Robert Eggers

«Ποτέ δεν ήθελα να κάνω μια ταινία με Βίκινγκς. Νόμιζα ότι οι Βίκινγκς ήταν βίαιοι, ογκώδη σαν κτήνη και χωρίς τίποτα ενδιαφέρον. Η γυναίκα μου από την άλλη, λάτρευε τους Ισλανδικούς θρύλους, τις Μεσαιωνικές ιστορίες με τη σοφία των Βίκινγκ, και ήξερε ότι τελικά θα τους αγαπούσα κι εγώ. Αλλά ακόμη και με την επιμονή της, δεν άνοιξα ποτέ ένα από τα σπουδαία βιβλία που έχουν γραφτεί. Όταν πήγαμε στην Ισλανδία το 2015, τα επικά τοπία με ενέπνευσαν απόλυτα. Φαντάστηκα αμέσως μοναχικές φιγούρες του δέκατου αιώνα να ιππεύουν σε μαγικά βουνά κάτω από απέραντους ουρανούς. Υπήρχε κάτι μαγικό γύρω από αυτά τα τοπία. Τότε άρχισα να μαθαίνω τι πραγματικά συνέβαινε στις πρώτες δεκαετίες του δέκατου αιώνα στη Σκανδιναβία ενώ ταυτόχρονα άρχισε να με εξιτάρει το πως εξελίχθηκαν οι εναλλακτικές ερμηνείες και τα ανακριβή στοιχεία γύρω από τον πολιτισμό των Βίκινγκ στις χιλιετίες που ακολούθησαν. Ανακάλυψα έναν περίπλοκο πολιτισμό με όμορφη τέχνη, με θρησκευτική έκφραση, με προηγμένη τεχνολογία, με περίτεχνα έθιμα και κώδικες τιμής και Δικαιοσύνης. Αλλά ήταν επίσης και μια κουλτούρα ακραίας βίας και υποταγής, όπου οι τρομακτικοί κύκλοι εκδίκησης δεν είχαν τελειωμό Η ανθρωπότητα, όπως φαίνεται, δεν αλλάζει ποτέ. Ίσως γι' αυτό με ελκύει τόσο πολύ το παρελθόν. Γιατί λειτουργεί σαν ένας σκοτεινός και μακρινός καθρέφτης.

Μετά από ένα καθοριστικό γεύμα με τον Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, η ιδέα της δημιουργίας μιας ταινίας με Βίκινγκ έγινε πραγματικότητα. Ήξερα (συγχωρήστε την ύβρη) ότι ήμουν υποχρεωμένος να κάνω την απόλυτη ταινία με Βίκινγκ. Με τη βοήθεια του λαμπρού Ισλανδού μυθιστοριογράφου και ποιητή, Sjón, θα αποφασίζαμε να ξεκινήσουμε την πιο ιστορικά ακριβή και γειωμένη ταινία με Βίκινγκ όλων των εποχών. Θα συνεργαζόμασταν με αρχαιολόγους και ιστορικούς, προσπαθώντας να αναδημιουργήσουμε τις λεπτομέρειες του φυσικού κόσμου, προσπαθώντας να συλλάβουμε, δίχως να κρίνουμε, τον εσωτερικό κόσμο των Βίκινγκ: τις πεποιθήσεις τους, τη μυθολογία και την τελετουργική τους ζωή.

Αυτό θα σήμαινε ότι το υπερφυσικό θα ήταν ρεαλιστικό σε αυτή την ταινία – γιατί έτσι ήταν η ζωή γι' αυτούς. Πρόσφατες τηλεοπτικές, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές αναπαραστάσεις της μυθολογίας των Βίκινγκ και της παλιάς νορβηγικής προσπαθούν να φαίνονται φανταχτερές και φρέσκες. Η δημόσια αντίληψη για την εικόνα ενός Βίκινγκ σήμερα μοιάζει περισσότερο με έναν μεταφυσικό ροκ αστέρα παρά με μια παλιά νορβηγική ιέρεια, έναν αγρότη, έναν πολεμιστή ή μια βασίλισσα. Με τη σχολαστική μας έρευνα θα προσπαθούσαμε να επαναπροσδιορίσουμε αυτήν την εικόνα με κάτι τόσο στοιχειώδες και αληθινό, όσο τα τοπία που μας εμπνεύσαν τόσο».