À plein temps– Full Time

Παραγωγή: Γαλλία 2021 

Διάρκεια: 88 λεπτά

Είδος: Δράμα

* * * ½

Σκηνοθεσία: Eric Gravel

Πρωταγωνιστούν: Laure Calamy, Anne Suarez, Geneviève Mnich, Nolan Arizmendi, Sasha Lemaitre Cremaschi, Cyril Gueï, Lucie Gallo, Agathe Dronne.

ΣΥΝΟΨΗ: Η Ζυλί, διαζευγμένη μητέρα δύο παιδιών που αγωνίζεται να τους προσφέρει μια καλύτερη ζωή στα περίχωρα του Παρισιού, καταφέρνει να κλείσει επιτέλους εκείνη τη συνέντευξη για μια δουλειά που πάντα ονειρευόταν. Την ημέρα της συνέντευξης, όμως, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια γενική απεργία που παραλύει τα μέσα μεταφοράς. Θα χρειαστεί να παλέψει ενάντια στο χρόνο για να διατηρήσει την εύθραυστη ισορροπία που έχει εξασφαλίσει. 

Από πού να αρχίσει κανείς τους επαίνους!

Από την πρωταγωνίστρια Λορ Καλαμί, μια γλυκύτατη και δημοφιλέστατη κομεντιέν που εδώ μεταμορφώνεται μαγικά σε απόλυτα δραματική ηρωίδα που έρχεται μετωπικά αντιμέτωπη με τις σαρωτικές κοινωνικές αλλαγές του 21ου αιώνα και ελίσσεται συνεχώς, μηχανευόμενη σαν άλλος Οδυσσέας τεχνάσματα για να αποφύγει να καταλήξει ηρωίδα σύγχρονης τραγωδίας.

Από τη νευρώδη σκηνοθεσία του Ερίκ Γκραβέλ που μετατρέπει την καθημερινή ανία μιας ζωής στο repeat σε δυσοίωνο εφιάλτη της καθημερινότητας, διατηρώντας φρενήρη ρυθμό αφήγησης σε όλη τη διάρκεια της ταινίας.

Από το ευφυέστατο σενάριο του ίδιου που καταφέρνει να συνδυάσει ιδανικά το προσωπικό εργασιακό δράμα της ηρωίδας με την ταξική σύγκρουση που υποβόσκει στο ταραγμένο Παρίσι των κίτρινων γιλέκων, κάνοντας ένα πικρό σχόλιο για την πτώση της μεσαίας τάξης, το ευάλωτο του κόσμου της εργασίας και την ακόμη μειονεκτική θέση της γυναίκας στο σύγχρονο κόσμο της σκληρής νεοφιλελεύθερης πραγματικότητας.

Ένα θρίλερ λοιπόν για ένα σύγχρονο σκυθρωπό κόσμο που κινείται ακατάπαυστα και μηχανικά για να επιβιώσει, προσπαθώντας ταυτόχρονα να βρει τις ανάσες που θα του επιτρέψουν να πάει ένα βήμα παραπέρα. Στην περίπτωση της Ζυλί η ανάσα έρχεται από μια  μαγική λέξη: αλληλεγγύη. Αυτή η αόρατη δύναμη που την περιβάλλει σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού της προς μια αξιοπρεπή ζωή «πλήρους ωραρίου». Σε μια στάση για να βρει τις δυνάμεις της και να αναμετρηθεί με το μέλλον.  

Διανομή: Cinobo 

Στις αίθουσες από 05.05.22 και σύντομα αποκλειστικά στο www.cinobo.com 

Συμμετοχές και Βραβεία

Βραβείο Σκηνοθεσίας Τμήματος Orizzonti-Φεστιβάλ Βενετίας 2021

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας Τμήματος Orizzonti-Φεστιβάλ Βενετίας 2021

Βραβείο Κοινού-Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος 2022

Σημείωμα του σκηνοθέτη Ερίκ Γκραβέλ

Για το επάγγελμα του κεντρικού χαρακτήρα...

Ήθελα η πρωταγωνίστρια να κάνει μια δουλειά χειρωνακτική, να είναι στο σέρβις, σε έναν χώρο όπου η δουλειά δε σταματά ποτέ, ακόμα και κατά τη διάρκεια εθνικής απεργίας. Επίσης με ενδιέφερε η ιδέα της επαναληπτικότητας στην καθημερινή ζωή, το να πρέπει να επαναλάβεις τις ίδιες κινήσεις ξανά και ξανά στη δουλειά και στο σπίτι, σαν να είσαι σε αέναη κίνηση. Η δουλειά της αρχικαμαριέρας σε πολυτελές ξενοδοχείο δεν είναι απλή. Χρειάζονται συγκεκριμένες ικανότητες και γνώσεις, ειδικά καθήκοντα, χειρονομίες και κώδικες που πρέπει να ακολουθείς. Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι τέλειο, η δουλειά τους αψεγάδιαστη. Κατά την προετοιμασία για την ταινία, η Λορ και οι υπόλοιπες ηθοποιοί παρακολούθησαν ειδικά μαθήματα από επαγγελματίες. Θυμάμαι την ημέρα που έδειξαν πώς στρώνουν τέλεια ένα κρεβάτι μέσα σε λίγα λεπτά και τις χειροκροτήσαμε - ήταν σαν να παρακολουθούσαμε χορογραφία.

Για το κοινωνικό πλαίσιο…

Η ταινία διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια μιας εθνικής απεργίας που επηρεάζει όλες τις λειτουργίες της χώρας. Τα πάντα καταρρέουν, και η πρωταγωνίστρια αποτελεί προσωποποίηση αυτού. Ήθελα οι ατομικές και οι συλλογικές μάχες να ακολουθήσουν παράλληλη πορεία, για να καταλάβουμε σταδιακά ότι συνδέονται, ότι αφηγούνται την ίδια ιστορία, ότι η μία είναι συνέπεια της άλλης. Η Ζυλί είναι παγιδευμένη σε μια κοινωνική “τυφλή γωνία”. Ανήκει σε μια από τις πιο ευάλωτες ομάδες εργατών, αυτούς για τους οποίους το να απεργήσουν ή να έχουν οποιασδήποτε μορφής εκπροσώπηση, είναι ουσιαστικά αδύνατο. Θυμήθηκα πώς κατά τη διάρκεια απεργίας το 1995 στο Παρίσι, είχα εντυπωσιαστεί με το ότι οι άνθρωποι που κατοικούσαν μέσα και έξω από την πόλη, έδειχναν αλληλεγγύη και έβρισκαν τρόπους να λειτουργήσουν διαφορετικά στο αστικό περιβάλλον τους - με το περπάτημα, το ωτοστόπ, τη βοήθεια του ενός προς τον άλλον. Θέλησα να απεικονίσω το συνδυασμό ανάμεσα στη μάχη της καθημερινότητας και την αληθινή αλληλεγγύη. Τα έφερε έτσι η τύχη, που ενώ έγραφα το σενάριο, ξεκίνησαν στη Γαλλία οι κινητοποιήσεις των "κίτρινων γιλέκων". Στην περιοχή του Σενς, στη Βουργουνδία όπου ζω, είδα τις πρώτες συγκεντρώσεις σε πλατείες και ένιωσα ότι το κίνημά τους είχε νόημα, διότι πράγματι κάτι δεν πήγαινε καλά. Και -όχι προς έκπληξή μου- στο κίνημα συμμετείχαν πολλές γυναίκες, μόνες μητέρες, χωρίς επίσημη, οργανωμένη εκπροσώπηση.

Για την πρωταγωνίστριά του…

Είναι μαχήτρια. Γι' αυτήν ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, κάτι που μερικές φορές περιλαμβάνει ειδικούς διακανονισμούς με την αλήθεια. Η Ζυλί είναι μια καθημερινή ηρωίδα και ήθελα να δείξω όλα της τα πρόσωπα. Την βλέπουμε με τα παιδιά της, τους συναδέλφους, τις φίλες, στη συνέντευξη για δουλειά. Κάθε φορά είναι μια άλλη γυναίκα. Και είναι το άθροισμα αυτών των γυναικών που μας λέει το ποια είναι. Έχει τα ελαττώματά της, μπορεί να είναι η χειρότερη εχθρός του εαυτού της, και η επιμονή της μπορεί να καταλήξει σε πείσμα. Είναι δυνατή, αλλά κάνει και λάθη. Και εξαιτίας του χάους που έχει να αντιμετωπίσει, η Ζυλί οφείλει να είναι διαρκώς ένα βήμα μπροστά, να σχεδιάζει το μέλλον σαν παίκτης σκάκι.

Βιογραφικό σκηνοθέτη Ερίκ Γκραβέλ

Ο Ερίκ Γκραβέλ είναι Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης, πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Concordia στο Μόντρεαλ και συνιδρυτής του κινήματος Kino στο Παρίσι. Σκηνοθέτησε 20 ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες επιλέχθηκαν σε πάνω από 100 φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο και κέρδισε 6 βραβεία, εκ των οποίων τα 5 για την ταινία Eau boy. Το 2017 γύρισε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία με τίτλο Μετωπική Σύγκρουση (Crash test Aglaé), η οποία προβλήθηκε στο 19ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος. Το Full Time, η δεύτερη μεγάλου μήκους του, κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος 2022, καθώς και τα Βραβεία Σκηνοθεσίας και Γυναικείας Ερμηνείας στο τμήμα Orizzonti του Φεστιβάλ Βενετίας 2021.