Tár

Παραγωγή: ΗΠΑ 2022 

Διάρκεια: 158 λεπτά

Είδος: Δράμα

* * ½

Σκηνοθεσία: Todd Field

Πρωταγωνιστούν: Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer, Adam Gopnik, Sydney Lemmon, Mark Strong, Zethphan D. Smith-Gneist, Allan Corduner, Fabian Dirr, Julian Glover,

ΣΥΝΟΨΗ: H Λύντια Ταρ, διάσημη και πρωτοπόρος Διευθύντρια Ορχήστρας, διευθύνει εδώ και χρόνια μια μεγάλη γερμανική ορχήστρα. Η Ταρ βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της, καθώς προετοιμάζει τόσο την παρουσίαση ενός βιβλίου όσο και την πολυαναμενόμενη ζωντανή εκτέλεση της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ. Ωστόσο η ζωή της θα αρχίσει να παίρνει μια απρόσμενα δραματική τροπή, όταν γίνει δεκτή στην ορχήστρα η νεαρή Ρωσίδα τσελίστρια Όλγα Μέτκινα.

Δεκαέξη χρόνια μετά τις Κρυφές Επιθυμίες, ο Τοντ Φιλντ επιστρέφει στον κινηματογράφο με μια ταινία κομμένη και ραμμένη πάνω στο φαινόμενο Κέιτ Μπλάνσετ. Μια ταινία ποταμό, πυκνή σε νοήματα, πρωτότυπη ως προς τη θεματολογία αλλά και υπερβολικά διφορούμενη όσον αφορά τα όσα επιχειρεί να φέρει στο φως του προβολέα σχετικά με τις σύγχρονες απόψεις περί ηθικής, δεοντολογίας και πολιτικής ορθότητας. Η Λύντια Ταρ είναι ένας τεράστιος,bigger than life χαρακτήρας, μια γυναίκα που σε άλλες εποχές θα χαρακτηριζόταν αδίστακτη, ψυχρή και killer. Στην εποχή της πολιτικής ορθότητας «είναι απλά Τρίτη» και η Λύντια Ταρ είναι μια γυναίκα που αγωνίστηκε σκληρά σε έναν ανδρικό κόσμο για να φθάσει στην κορυφή της ιεραρχίας του επαγγέλματός της. Είναι ωστόσο και ομοφυλόφιλη, παντρεμένη με το πρώτο βιολί της ορχήστρας, την ευαίσθητη και χαμηλών τόνων Σάρον στην οποία και φέρεται συγκαταβατικά και μάλλον τυπικά. Εξάλλου δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρη και η σχέση της με τη γραμματέα της η οποία επίσης εποφθαλμιά την αξιοζήλευτη θέση του βοηθού μαέστρου. Ούτε και πρέπων ο τρόπος με τον οποίο ενορχηστρώνει την απομάκρυνση του νυν βοηθού μαέστρου. Ούτε είναι ακριβώς αγνά τα κίνητρά της όταν προσλαμβάνει στην ορχήστρα την όμορφη τσελίστρια Όλγα. Όπως επίσης δεν είναι καθόλου σαφής η ευθύνη της για την αυτοκτονία μιας νεαρής μουσικού με την οποία είχε «συνεργαστεί» στο παρελθόν. Με λίγα λόγια δεν έχουμε να κάνουμε με μια αμφιλεγόμενη φιγούρα εξουσίας όπως έχει επανειλημμένα γραφτεί αλλά απλά με ένα μεγαλοπρεπές κάθαρμα θηλυκού γένους. Κάτι που δεν την εμποδίζει να κατακεραυνώσει έναν σχεδόν νευρωτικό νεαρό σπουδαστή που αρνείται τον Μπαχ για λόγους πολιτικής ορθότητας. Οι περίφημες αντιφάσεις της εξουσίας.  

Ανάμεσα στον χειμαρρώδη λόγο και την μουσική (υπέροχη όπως πάντα η Χίλντουρ Γκούντνασντότιρ) μπερδεύονται γλυκά όλα τα παραπάνω και συσκευάζονται σε ένα υπέροχο «σκυθρωπό» φωτογραφικό πακέτο από τον σπουδαίο Φλόριαν Χοφμάιστερ (δίκαια υποψήφιο για Oscar).

Όσον αφορά το μεγάλο ατού της ταινίας, τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψουν το επίτευγμα. Η Κέιτ Μπλάνσετ, όχι μόνο ανταπεξέρχεται με ευκολία στις δυσκολίες του ρόλου, όχι μόνο μετέρχεται επίσης με ευκολία όλο το συναισθηματικό φάσμα κατά την μεγάλη διάρκεια της ταινίας αλλά μεταμορφώνεται τόσο τέλεια σε Ταρ που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν έχει βάλει στο χαρακτήρα τον ίδιο της τον εαυτό! Το Oscar είναι δικαιωματικά δικό της. Δεν θα λέγαμε το ίδιο και τον Τοντ Φιλντ όμως που θέλησε να αναπτύξει το θέμα του πέρα από τα χρονικά όρια που του επέτρεπε και να μας το «κάνει λιανά» μέσα από εξαντλητικές διαλογικές σκηνές, με αποτέλεσμα ένα αέρα αφόρητου δήθεν να πλανάται πάνω από την ταινία. Χαλάλι όμως για την Κέιτ!

Διανομή: Tulip Entertainment

Στις αίθουσες από 09.02.23