Μητριαρχία

Παραγωγή: Ελλάδα – 2014 

Διάρκεια: 160 λεπτά

Είδος: Δράμα

Βαθμολογία: * * *

Σκηνοθεσία: Νίκος Κορνήλιος

Πρωταγωνιστούν (με αλφαβητική σειρά) οι: Εβελίνα Αραπίδη, Ειρήνη  Ασημακοπούλου, Cristina Baptista, Γαβριέλα Βασδέκη, Ανδριανή Βασιλοπούλου, Λαρίσα Βέργου, Εύα Γαζανού, Νικολέτα Γιαλελάκη, Μαρία Δερεμπέ, Κλεοπάτρα Εμμανουήλ, Esther Andre Gonzalez, Esta Oko Ikediego, Άρτεμις Ιωάννου, Όλγα Ιωάννου, Ελένη Καλαρά, Βάσω Καμαράτου, Χριστίνα Κουκουρούζη, Δήμητρα Κωνσταντινοπούλου, Μελίσσα Κωτσάκη, Μαρία Λαμπράκη, Lauretta Macauley, Ευφροσύνη Μακρίδου, Χριστίνα Μανώλη, Ειρήνη Μαργαρώνη, Aurora Marion, Ελπίδα Μεταξά, Δήμητρα Μητροπούλου, Ιωάννα Μιχαλά, Ελένη Μολέσκη, Αλεξάνδρα Μπαλωμένου, Ελένη Νάσιου, Ρωμαλέα Ντρέγκα, Ευτυχία Ξανθουδάκη, `Ελπη Οικονομοπούλου, Ντέπυ Πάγκα, Μαρίνα Παπαγεωργίου, Αιμιλία Παπαδάκου, Ελένη Παργινού, Κατερίνα Παρίσσου, Βάσια Πασπάλη, Ζέτα Πασπαράκη, Χριστίνα Σκάζα, Ανδρομάχη Σπανέλλη, Έλενα Σταμάτη, Eva Stylander, Kωνσταντίνα Τάκαλου, Βασιλική Τρουφάκου, Πηνελόπη Φλουρή, Katia O' Wallis, Άννα Χανιώτη, Εμμανουέλα Χαράτση, Ίρις Χατζηαντωνίου.

Εμφανίζονται επίσης η ποιήτρια Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ και οι Ειρήνη Ιγγλέση, Μαρία Λιάπη, Μάιρα Μηλολιδάκη, Τζίνα Πολίτη, Όλγα Τουρνάκη και Δέσποινα Τσούμα. 

Υπόθεση: Αθήνα, σήμερα: 60 γυναίκες διαφορετικών ηλικιών, εθνικοτήτων και κοινωνικής  θέσης και προέλευσης κάνουν κατάληψη για να προστατεύσουν ένα καταφύγιο γυναικών που απειλείται με κατεδάφιση. Στο διάστημα των επτά ημερών που διαρκεί το εγχείρημά τους, επιχειρούν να θέσουν κάποια βάση επαναπροσδιορισμού της ύπαρξής τους στον κόσμο του σήμερα. Κατά τη διάρκεια της μέρας, αναλαμβάνουν τις απαραίτητες δουλειές της καθημερινότητας ώστε να συντηρηθεί ο χώρος ενώ ταυτόχρονα μελετούν, συζητούν και συγκρούονται, καταθέτοντας απόψεις για το ρόλο τους στην κοινωνία και για χίλια άλλα θέματα, την σεξουαλικότητα, την πολιτική, τις σχέσεις, τη μητρότητα και την εργασία. Τη νύχτα χαλαρώνουν και εκφράζονται μέσω του χορού και της μουσικής, εξομολογούμενες ταυτόχρονα τα τραυματικά και μη βιώματά τους και τις προσωπικές τους εμπειρίες με τους άντρες της ζωής τους. Μέχρι την εβδόμη ημέρα κατά την οποία ο «Θεός», αντί να φτιάξει τον κόσμο, στέλνει δικηγόρους και μπουλντόζες για την κατεδάφιση. Καθότι ο Θεός όλων των γνωστών θρησκειών είναι γένους αρσενικού και οι πατριαρχικές δομές του πολιτισμού γενικά δεν επιτρέπουν στις μητριαρχικές αντιλήψεις των γυναικών της κατάληψης να εξαπλωθούν και να διατηρηθούν στην επιφάνεια.

Μια μεταφεμινιστική ταινία-ποταμός που στη σχεδόν τρίωρη διάρκειά της λέγονται τα πάντα γύρω από το «γυναικείο ζήτημα». Ο σκηνοθέτης Νίκος Κορνήλιος ακολουθεί το δρόμο του  δραματοποιημένου ντοκουμέντου για να παρουσιάσει και να συνθέσει εξήντα σχεδόν γυναικείες διηγήσεις που συμπληρώνουν και συνδιαλέγονται η μια με την άλλη προκειμένου να σχηματισθεί μια λεπτομερής και με βάθος πεδίου εικόνα της γυναίκας στο σύγχρονο κόσμο, εντός και εκτός ελληνικών συνόρων. Ελληνίδες, Αφρικάνες, Βραζιλιάνες και άλλες καταθέτουν συγκλονιστικές μαρτυρίες από τη ζωή τους ως κόρες, σύζυγοι, μητέρες, ερωμένες, καταπιεσμένες, κατατρεγμένες, απελευθερωμένες, μορφωμένες, απλές νοικοκυρές που κάποια στιγμή «πήραν ανάποδες». Ακόμη και ζευγάρια ομοφυλόφιλων γυναικών συμμετέχουν στην κατάληψη για τον απλούστατο λόγο ότι δεν παύουν να παραμένουν γυναίκες που υφίστανται την ίδια, ίσως και διπλή, κοινωνική καταπίεση. Η ταινία αναζητά μέσα από (φωτεινά και μη) γυναικεία πρόσωπα, εστιάζοντας σε μάτια φλογισμένα και σώματα παλλόμενα μακριά από τα βιομηχανικά πρότυπα ομορφιάς, την ουσία της γυναικείας φύσης. Σε κοινωνίες που από καταβολής ο κυρίαρχος λόγος είναι γένους αρσενικού, οι δημιουργοί της Μητριαρχίας αναζητούν μια νέα ταυτότητα, έναν αυτοπροσδιορισμό των γυναικών, έναν νέο τρόπο συνύπαρξης. Με θεματολογία που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και με απόλυτα σωστή αίσθηση του ρυθμού και του κάδρου είναι μια ταινία που, αν και είναι βέβαιο ότι σε πολλούς δεν θα αρέσει λόγω θέματος και διάρκειας, αφορά μεγάλη μερίδα του κοινού και επιτυγχάνει και με το παραπάνω τους στόχους της. Ο Νίκος Κορνήλιος, καταξιωμένος σκηνοθέτης κινηματογράφου αλλά και θεάτρου, αποδεικνύεται μαέστρος στη σύνθεση των αφηγήσεων που εν πολλοίς βασίζονται σε προσωπικά βιώματα των εξήντα πρωταγωνιστριών του. Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ελληνικές ταινίες της πρόσφατης παραγωγής που είναι εξαιρετικά επίκαιρη, καθώς στις 8 Μαρτίου εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. 

Διανομή: Ανεξάρτητη 

Στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από 05.03.15