La sirène du Mississipi – Η Σειρήνα του Μισισιπή (Επανέκδοση)

Παραγωγή: Γαλλία – 1969 

Διάρκεια: 122 λεπτά

Είδος: Αστυνομικό Δράμα

Βαθμολογία: * * * 1/2

Σκηνοθεσία: Francois Truffaut

Πρωταγωνιστούν: Jean-Paul Belmondo, Catherine Deneuve, Nelly Borgeaud, Martine Ferrière, Marcel Berbert, Yves Drouhet, Michel Bouquet, Roland Thénot.

Υπόθεση: Ο Λουί είναι ένας πλούσιος κληρονόμος φυτειών καπνού στο τροπικό νησί Reunion, κάπου στον Ινδικό ωκεανό έξω από την Αφρική, που ανήκει στη Γαλλία. Ψάχνοντας νύφη με αλληλογραφία καταλήγει στη Ζουλί. Όταν όμως φθάνει το καράβι, η γυναίκα που εμφανίζεται είναι αρκετά διαφορετική από εκείνη της φωτογραφίας. Ο Λουί, αν και παραξενεύεται, προχωρά στην τέλεση του γάμου όπως είχε προγραμματιστεί. Σύντομα ωστόσο η Ζουλί, που ασκεί πάνω του μια παράξενη γοητεία, εξαφανίζεται μαζί με τα χρήματα από τον τραπεζικό λογαριασμό τους. Ο Λουί αναθέτει την έρευνα σε έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και αναχωρεί συντετριμμένος για την Ευρώπη. Εκεί θα τον περιμένει μια έκπληξη που θα ανατρέψει την εξέλιξη των πραγμάτων αλλά και τη συναισθηματική του ισορροπία.

Ουίλιαμ Άιρις είναι ένα από τα αρκετά ψευδώνυμα του Αμερικανού πάπα της pulp λογοτεχνίας Κόρνελ Γούλριτς και αυτή η σειρήνα είναι η δεύτερη μεταφορά έργου του από τον Φρανσουά  Τριφό, μετά το η «Νύφη φορούσε μαύρα». Ο πολυαγαπημένος δημιουργός της Νουβέλ Βαγκ και μέγιστος θαυμαστής του Χίτσκοκ, που έφυγε πρόωρα από τη ζωή αφήνοντας όμως μια πλούσια καλλιτεχνική παρακαταθήκη, επανέρχεται στο αγαπημένο του είδος της φτηνής αστυνομικής λογοτεχνίας αλλά με διαθέσεις καλλιτεχνικής ανατροπής. Ο Μισισιπής του τίτλου δεν είναι παρά το καράβι που μεταφέρει τη «σειρήνα» που παίρνει τα μυαλά του άρχοντα του νησιού Λουί, οδηγώντας τον στην έκπτωση και τελικά το έγκλημα. Η δράση έχει μεταφερθεί σε μια αποικία της Γαλλίας που πρωτοκατοικήθηκε τον 17ο αιώνα από πόρνες που μεταφέρθηκαν από τη Γαλλία, οι οποίες βέβαια καταγράφηκαν από την επίσημη ιστορία ως σεμνές κόρες που ήρθαν να βρουν γαμπρούς. Η διάθεση του Τριφό να εντάξει μια αστυνομική ιστορία πάθους σε ένα πλαίσιο ανάδειξης των αποικιοκρατικών θεσμών και της ταξικής δομής της κοινωνίας που εμποδίζουν το ερωτικό πάθος να ανθίσει και οδηγούν τον έρωτα ανάμεσα στα δύο φύλα σε οικονομική συναλλαγή είναι εμφανής, ωστόσο ο χειρισμός είναι εντελώς εγκεφαλικός και οι προθέσεις δε μεταφέρονται ολοκληρωμένες από το χαρτί στην οθόνη, έχοντας ως πρωταγωνίστρια την παγερά όμορφη και επιτηδευμένα ανέκφραστη Κατρίν Ντενέβ, σε έναν από τους ρόλους που την έκαναν είδωλο. Μια σειρήνα με «πλούσιο» ψυχολογικό παρασκήνιο που καθορίζει τις πράξεις της και ένας αστός Οδυσσέας που αναγκάζεται να εγκαταλείψει την Ιθάκη του και ό,τι αυτή συμπεριλαμβάνει, προκειμένου να μπορέσει να ζήσει αληθινά, έστω και ως έκπτωτος από τον Παράδεισο. Λιτός και απέριττος ο σούπερσταρ Μπελμοντό δεν χρειάζεται να κάνει και πολλά για να μαγνητίσει το βλέμμα του θεατή αλλά και τη συνενοχή του. Και βέβαια δε χάνει την ευκαιρία να κάνει μόνος τα διάσημα ακροβατικά του όποτε χρειάζεται. Τι να πει κι ο Τομ Κρουζ… Εκεί που η ταινία δεν δείχνει καμία ρυτίδα παρά τα 46 της χρόνια είναι το εικαστικό μέρος. Αποθέωση του στιλ, μεγαλοπρεπή σινεμασκόπ τράβελινγκ, σφιχτοί ρυθμοί. Ένας Τριφό για όλες τις εποχές.  

Διανομή: AMA Films 

Στις αίθουσες από 17.09.15