The Danish Girl – Το Κορίτσι από τη Δανία

Παραγωγή: Βρετανία/Δανία/Γερμανία/Βέλγιο/ΗΠΑ - 2015 

Διάρκεια: 119 λεπτά

Είδος: Δράμα Εποχής

Βαθμολογία: * * * *

Σκηνοθεσία: Tom Hooper

Πρωταγωνιστούν: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Emerald Fennell, Adrian Schiller, Henry Pettigrew.

Υπόθεση: 1926, Κοπεγχάγη. O Άιναρ Βέγκενερ, γνωστός ζωγράφος τοπίων, είναι παντρεμένος με την Γκέρντα, επίσης ζωγράφο, λιγότερο αναγνωρισμένη, αλλά με σταθερό μοτίβο της τα πορτραίτα. Ο  δυνατός και γεμάτος αγάπη γάμος τους αρχίζει να ταράζεται όταν η Γκέρντα ζητά από τον Άιναρ να αντικαταστήσει μια γυναίκα – μοντέλο για έναν από τους πίνακές της, υποδυόμενος τη Λίλι. Η εμπειρία αυτή ξυπνά μια δύναμη που κοιμάται βαθιά μέσα στον Άιναρ και τον  μεταμορφώνει, καθώς συνειδητοποιεί πως η Λίλι είναι ο πραγματικός του εαυτός κι αποφασίζει να αρχίσει να ζει ως γυναίκα. Η Γκέρντα χαίρεται που αποκτά μια νέα μούσα, αλλά το ζευγάρι, σύντομα, έρχεται αντιμέτωπο με τα κοινωνικά αδιέξοδα και τον κίνδυνο να κλειστεί ο Άιναρ σε ψυχιατρείο. Έτσι, μετακομίζουν στο ελευθεριάζον Παρίσι, όπου ο καθένας τους βρίσκει τον αληθινό του εαυτό, με τη Λίλι να γίνεται πρωτοπόρος, επιχειρώντας τελικά την πρώτη επέμβαση αλλαγής φύλου στη Δρέσδη της Γερμανίας.

Βέβαια ούτε ο Άιναρ/Λίλι είναι με βεβαιότητα ο πρώτος διδάξας των επεμβάσεων φύλου, ούτε η πραγματική ζωή του ζεύγους είναι αυτή που περιγράφει η ταινία. Ωστόσο, ο βαθιά συναισθηματικός τρόπος με τον οποίο έχει αποδοθεί το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Έμπερσχοφ αλλά και η μεγαλοπρεπής, χειρουργικής ακρίβειας, σκηνοθετική προσέγγιση του (βραβευμένου με Όσκαρ για το Λόγο του Βασιλιά) Τομ Χούπερ, συνηγορούν για ένα μεγάλης δύναμης ψυχογράφημα, με το μανδύα περίτεχνης ταινίας εποχής. Ένα πολυεπίπεδο σχόλιο για τα όρια της ελευθερίας κάθε είδους, με κορυφαίο του επίτευγμα το ερμηνευτικό δίδυμο Ρέντμειν/Βικάντερ που περνάει με ευκολία από τη φάση του ερωτευμένου ζευγαριού στα επικίνδυνα και αχαρτογράφητα νερά της αναζήτησης της αληθινής ταυτότητας. Είναι εκπληκτικός ο τρόπος που ο Έντι Ρέντμειν «μπαίνει στο πετσί» της Λίλι, αφήνοντας πίσω του τον Άιναρ και τον βάλτο που κουβαλούσε μέσα του και αποτύπωνε σε όλους τους πίνακές του. Αλλά και η Σουηδέζα Αλίσια Βικάντερ που πρόσφατα προσγειώθηκε στη διεθνή κινηματογραφική σκηνή, εδώ κάνει την καλύτερη μέχρι σήμερα εμφάνισή της.

Η δραματοποιημένη αυτή βιογραφία ρίχνει φως σε μια κατηγορία ανθρώπων που λανθασμένα χαρακτηρίζονται ομοφυλόφιλοι, ενώ πρόκειται είτε για ανθρώπους που εκ φύσεως ανήκουν και στα δύο φύλα, είτε για ψυχές παγιδευμένες σε λάθος σώματα και σεξουαλικές ταυτότητες. Αν και ταινία περιόδου, αφορά άμεσα τη σύγχρονη εποχή με τα κινήματα απελευθέρωσης της επιθυμίας και τη σταδιακή θεσμοποίηση δικαιωμάτων που θα ήταν ανήκουστα πριν από 50 χρόνια να βρίσκονται πλέον υπό πίεση σε μια όλο και πιο δεξιόστροφη Ευρώπη. Πολυβραβευμένη και υποψήφια για 4 Oscar (ερμηνειών, σκηνικών και μουσικής για το συναισθηματικό tour de force που συνέθεσε ο Αλεξάντρ Ντεσπλά), θεωρώ ότι έχει κατακτήσει τη σημαντικότερη διάκρισή της με το να απαγορευτεί σε πολλές Αραβικές χώρες με την κατηγορία της διαφθοράς. Η ελευθερία είναι πάντοτε απειλητική.

Διανομή: UIP

Στις αίθουσες από 28.01.16