Η Θηλιά

Από το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου η «Θηλιά» θα κρέμεται στη σκηνή του Αργώ, σε σκηνοθεσία της Κέλλυ Πήλιουρα και μετάφραση-διασκευή της Βίκυς Αλεξοπούλου. 

Η «Θηλιά», το θεατρικό «θρίλερ δωματίου» που έγραψε ο Βρετανός Πάτρικ Χάμιλτον το 1929, έγινε γνωστό στο παγκόσμιο κοινό και αγαπήθηκε μέσα από την πρωτοποριακή κινηματογραφική διασκευή του το 1948 από τον μετρ του είδους Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Το έργο, εμπνευσμένο από το αληθινό γεγονός της δολοφονίας ενός 14χρόνου μαθητή από τους συμμαθητές του το 1924, έρχεται να μας θυμίσει πως ο άνθρωπος έρχεται στον κόσμο προικισμένος από τη φύση του με μια αντίφαση - γεννιέται με μόνη βεβαιότητα ότι θα πεθάνει, όμως το κύριο ένστικτό του είναι αυτό της επιβίωσης. 

Το έργο

Δυο φίλοι, δολοφονούν ένα συμφοιτητή τους ωθούμενοι από την επιθυμία να βιώσουν την εμπειρία του τέλειου φόνου, ενώ στην συνέχεια κρύβουν το πτώμα σε ένα μπαούλο και στήνουν ένα μακάβριο πάρτι γύρω από το Σώμα – Αγία Τράπεζα του νεκρού. Καλεσμένοι είναι ο πατέρας του θύματος, η αρραβωνιαστικιά του, ο πρώην φίλος της και ένας ευφυής καθηγητής τους. Ένα περίεργο γαϊτανάκι-πρόκληση με δυνατούς διαλόγους και βαθιά διαχρονικά φιλοσοφικά ερωτήματα.

Ένα ψυχολογικό θρίλερ που, μέσα από την λάμψη της γιορτής, τροφοδοτεί το απόλυτο σκοτάδι, εστιάζοντας στην αδιαφορία και τις επιπτώσεις της στο κοινωνικό σύνολο και τοποθετώντας στο επίκεντρο του προβληματισμού (του) την αλαζονεία, που κυριεύει όλο και περισσότερο την ανθρώπινη ύπαρξη. 

Η παράσταση

Ο τέλειος φόνος. Μια πρόκληση για τον ανθρώπινο νου. Τον μοναδικό νου που μπορεί να συλλάβει και να εκτελέσει την καταστροφή του ίδιου του είδους του. Και πόσο τέλειος είναι ένας φόνος χωρίς την Ύβρι; Οι δύο ευκατάστατοι φοιτητές της Νέας Υόρκης με το τέλειο διαμέρισμά τους με την υπέροχη θέα στο Μανχάταν, με την αλαζονεία και την αδιαφορία τους για τον πόνο των θεωρούμενων από αυτούς κατώτερων μορφών ζωής, οπαδοί των νιτσεϊκών θεωριών ενός καθηγητή τους, διαπράττουν ένα ψυχρό και αναίτιο φόνο μόνο και μόνο επειδή μπορούν και θέλουν. Διαπράττουν επίσης Ύβρι όταν πάνω στο σεντούκι που κρύβει το δολοφονημένο πτώμα του συμφοιτητή τους παραθέτουν δείπνο στους ανυποψίαστους συγγενείς και φίλους του θύματος.

Η νιτσεϊκή θεωρία του Υπεράνθρωπου πήρε πολύ κόσμο στο λαιμό της, τόσο σε προσωπικό επίπεδο (όπως η υπόθεση Λέοπολντ και Λόεμπ από την οποία εμπνεύστηκε ο Χάμιλτον) όσο και σε μαζικό, όταν την ερμήνευσαν κατά το δοκούν ο Χίτλερ και οι όμοιοί του. Στην περίπτωση των δύο δολοφόνων της Θηλιάς η υπέρμετρη αλαζονεία του ενός φίλου παρασύρει και τον άλλο που ως «πιο αδύναμος κρίκος» τον θαυμάζει και υποτάσσεται στη θέλησή του. Κάπου εκεί κρύβεται κι ένα ομοερωτικό υπονοούμενο, κάτι ακατονόμαστο για την εποχή που γράφτηκε το έργο.

Η παράσταση που ανέβηκε στο Θέατρο Αργώ αρχίζει και τελειώνει τελετουργικά, σαν θρησκευτική λειτουργία με αρχιερέα τον θέλω-να-γίνω-και-θα-γίνω-ubermensch Μπράντον ενώ ο κορμός της ξεδιπλώνεται σαν ένα λεκτικό παιγνίδι ανάμεσα σε δύο υπερφίαλες γάτες και μια ομάδα από όχι και τόσο τυφλά ποντίκια με διαιτητή έναν άνθρωπο της φιλοσοφίας που επικοινωνεί τη σκέψη του με τσιτάτα, μέχρι να κατανοήσει και αυτός πικρά τον τρόπο που αυτή επηρέασε τους μαθητές του.

Ένα cozy loft του Μανχάταν γίνεται ιδανικός ναός αυτής της τελετής στην οποία συμμετέχουν καλοντυμένοι μεγαλοαστοί και εστέτ διανοούμενοι (υπέροχα τα σκηνικά και τα κοστούμια της Χρύσας Δαπόντε). Οι αρχιερείς Μπράντον (ένας δαιμονικά αεικίνητος, γοητευτικά εύγλωττος και επικίνδυνα αστείος Δημήτρης Γκουτζαμάνης) και Φίλιπ (ένας μαιτρ της εύθραυστης ισορροπίας Αντώνης Τακτικός, νευρωτικός καλλιτέχνης σαλονιού, βγαλμένος κατευθείαν από πολυτελείς Χολιγουντιανές υπερπαραγωγές των 50s) μπαίνουν μαζί στο χορό αλλά στην πορεία οι  δρόμοι της ψυχής τους αρχίζουν να απομακρύνονται. Χωρίς να ομολογείται τίποτα, η σχέση τους μοιάζει κάτι παραπάνω από φιλική και η κατάρρευση του Φίλιπ κάτι παραπάνω από φόβος για τις συνέπειες της πράξης τους.

Η Βίκυ Αλεξοπούλου προχώρησε στη προσαρμογή του έργου για το ελληνικό κοινό, βασισμένη σχεδόν αποκλειστικά στην αμερικάνικη κινηματογραφική διασκευή του, κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό, ενώ η σκηνοθετική γραμμή επιχειρεί εμβόλιμες πινελιές μοντερνισμού πάνω σε μια κλασσική τρίπρακτη δραματουργία, με θετικά ως επί το πλείστον αποτελέσματα. Σωστοί ρυθμοί και κάποιες δόσεις μαύρου χιούμορ ορίζουν αυτό το σκοτεινό και σχεδόν μισανθρωπικό θέαμα, στα όρια του θρίλερ, όσο πρέπει για το πλατύ θεατρόφιλο κοινό. Θα μπορούσε να έχει περισσότερο χιούμορ, λιγότερες επεμβάσεις μοντερνισμού και λίγο πιο αργούς ρυθμούς για να περνάει πιο αποτελεσματικά τα μακάβρια μηνύματά του, μικρά πράγματα που μπορούν να διορθωθούν στην πορεία.

Όσον αφορά το υπόλοιπο καστ οι ερμηνείες κυμαίνονται από ικανοποιητικές και πάνω. Ιδιαίτερη μνεία για τον επιβλητικό Γιώργο Καπινιάρη στο ρόλο του παρατηρητικού μπάτλερ, την αέρινη Νάντια Πυθαρά ως αρραβωνιαστικιά, τον Σόλωνα Τσούνη στο διπλό ρόλο του θύματος και κατόπιν του φίλου του Κένεθ (πάντα σωστός σε ρυθμό, κίνηση και σκηνική παρουσία) και την πάντα αξιαγάπητη και ολόσωστη Ιωάννα Ασημακοπούλου στο ρόλο κλειδί της θείας μέντιουμ. Το δυναμικό νεανικό καστ πλαισιώνουν με σκηνική άνεση οι έμπειροι Νίκος Ορφανός ως καθηγητής και Ερρίκος Λίτσης ως ανυποψίαστος πατέρας του θύματος.

Συνολικά πρόκειται για μια ευπρόσωπη και entertaining θεατρική πρόταση που φέρνει έναν αέρα Broadway στο Μεταξουργείο. 

Από τον Τάσο Ντερτιλή


Συντελεστές παράστασης:

Σκηνοθεσία: Κέλλυ Πήλιουρα

Μετάφραση - Διασκευή: Βίκυ Αλεξοπούλου

Σκηνικά- Κοστούμια: Χρύσα Δαπόντε

Σχεδιασμός Φωτισμού: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

Μουσική Σύνθεση: Σταύρος Τσουμάνης

Επιμέλεια Κίνησης: Μόνικα Κολοκοτρώνη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκος Νικολαΐδης

Βοηθός Σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Χριστίνα - Eρατώ Ραυτοπούλου

Φωτογραφία: Θωμάς Χρυσοχοΐδης

Σχεδιασμός Αφίσας: Δανάη Γκόνη

Video Art: Παντελής Καλατζής

Επικοινωνία: Δήμητρα Μαντζούκα, Ηρώ Παστρικού

Καλλιτεχνική Επιμέλεια: VOLT - Αντώνης Τακτικός 

Παραγωγή: FILM 653

Διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Ψαραδέλης 

Διανομή

Ιωάννα Ασημακοπούλου, Δημήτρης Γκουτζαμάνης, Γιώργος Καπινιάρης, Ερρίκος Λίτσης, Νίκος Ορφανός, Νάντια Πυθαρά, Αντώνης Τακτικός, Σόλων Τσούνης. 

INFO

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00,  Κυριακή στις 19:30

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15 ευρώ

Φοιτητικό: 12 ευρώ, Άνεργοι και Άνω των 65 ετών: 10 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr, 11876 και σε όλα τα καταστήματα: Public, Seven Spots, Reload, Media Markt, Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης 

Θέατρο Αργώ

Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, (σταθμός Μετρό Μεταξουργείο), τηλ.210 5201 684 – 5

Ώρες λειτουργίας Ταμείου Θεάτρου

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 18:30 με 21:30

Κυριακή 17:00 με 20:00

Τηλεφωνικές κρατήσεις, επιπλέον των ωρών λειτουργίας του ταμείου,

Πέμπτη με Κυριακή 10:00 με 14:00