Κάννες: Δεσποινίς ετών 70!

Ανακοινώθηκαν στις Κάννες οι πρώτοι τίτλοι του διαγωνιστικού και του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα». Το Φεστιβάλ των Φεστιβάλ γίνεται 70 ετών και γιορτάζει την αιώνια νεότητα με μια αφίσα ξεγνοιασιάς, με την πανέμορφη Κλάουντια Καρντινάλε να χορεύει ξυπόλητη, ενσαρκώνοντας όλη τη θετική αύρα του μεταπολεμικού Ευρωπαϊκού Πνεύματος.

Με τη Μόνικα Μπελούτσι να είναι φέτος η επίσημη Τελετάρχης του Φεστιβάλ και με τον αγαπημένο Πέδρο Αλμοδόβαρ να αναλαμβάνει τα καθήκοντα του Προέδρου της Κριτικής Επιτροπής, η έμφαση αναμένεται να δοθεί σε εναλλακτικές ή τουλάχιστον Ευρωπαϊκές κινηματογραφικές απόψεις. Έτσι η συμμετοχή της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου στο διαγωνιστικό τμήμα μόνο τυχαία επιλογή δεν μπορεί να θεωρηθεί. Με τίτλο The Killing of a sacred deer και με τη Νικόλ Κίντμαν και τον Κόλιν Φάρελ να ηγούνται του καστ, η νέα Βρετανική ταινία του Έλληνα auteur, με μια δυσλειτουργική οικογένεια στο επίκεντρο, ίσως επαναλάβει την έκπληξη του Αστακού (και με το παραπάνω).

Πάντως η ανανέωση που επαγγέλλεται η αφίσα, φαίνεται να αφήνει εκτός Φεστιβάλ, οποιαδήποτε παραγωγή μεγάλου Χολιγουντιανού studio. Περιλαμβάνει όμως για πρώτη φορά παραγωγές των VOD Πολυεθνικών Netflix και Amazon, κάτι που ξεσήκωσε την οργή της πανίσχυρης ένωσης Γάλλων διανομέων που καλούν το Φεστιβάλ να υποχρεώσει την Netflix  σε διανομή των παραγωγών της σε αίθουσες και όχι απευθείας σε streaming. Σε μια χώρα όπου οι κανόνες της κινηματογραφικής αγοράς διέπονται από αυστηρότητα και προστασία της εγχώριας παραγωγής μέσω της φορολογίας, ένας διακριτικός μέχρι τώρα φορολογικός πόλεμος μόλις αρχίζει να βγαίνει στο προσκήνιο με το Φεστιβάλ να ρίχνει λάδι στη φωτιά.

Ένα άλλο άνοιγμα που κάνει το Φεστιβάλ είναι προς τη μικρή οθόνη, αφού εδώ και χρόνια πανάκριβες τηλεοπτικές παραγωγές κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς και μονοπωλούν το ενδιαφέρον μεγάλης μερίδας του νεανικού κοινού. Μια πραγματικότητα μπροστά στην οποία ο κινηματογράφος δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια. Πόσο μάλλον όταν το τηλεοπτικό θέαμα υπογράφουν μια Jane Campion και ένας David Lynch.

Και για κερασάκι στην τούρτα των νέων μορφών επικοινωνίας, το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει ένα Virtual Reality θέαμα που έχει σχεδιάσει ο Alejandro Gonzales Innaritu.

             Μαριόν Κοτιγιάρ και Σαρλότ Γκαινμπούρ στα Φαντάσματα του Ισμαέλ

Επανερχόμενοι όμως στα παραδοσιακά, να πούμε ότι η ταινία έναρξης φέτος θα είναι Γαλλική, του επονομαζόμενου «κουλτουρέ» είδους. Η νέα ταινία του συχνού επισκέπτη του Φεστιβάλ αλλά δύσκολα εξαγώγιμου Αρνό Ντεπλεσέν «Τα Φαντάσματα του Ισμαέλ» μοστράρει 3 ιερά τέρατα της Γαλλικής οθόνης (Ματιέ Αμαλρίκ, Μαριόν Κοτιγιάρ, Σαρλότ Γκαινμπούρ) και την πανταχού παρούσα Άλμπα Ρορβάχερ σε μια ρομαντική ιστορία μνήμης και σινεφιλίας. On vera!

Άλλες εκ πρώτης όψεως δυνατές συμμετοχές στο διαγωνιστικό τμήμα είναι οι νέες ταινίες των Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (το οικογενειακό δράμα Nelyubov-The Loveless), Μίκαελ Χάνεκε (το επίσης οικογενειακό δράμα Happy End με την Ιζαμπέλ Ιπέρ και με θέμα την προσφυγική κρίση στο Καλαί) και Τοντ Χέινς (Wonderstruck, μια παράξενη ιστορία διπλής αναζήτησης από το μυθιστόρημα του Μπράιαν Σέλζνικ, συγγραφέα του Hugo). Κανείς όμως ποτέ δεν μπορεί να προβλέψει εκ των προτέρων την εξέλιξη και τη δυναμική που κρύβει κάθε φιλμ. Υπομονή μέχρι τις 17 του επόμενου μήνα. Εξάλλου ο μεσιέ Φρεμό, ο πανίσχυρος Διευθυντής του Φεστιβάλ, δεν έχει πει ακόμη την τελευταία του λέξη, αφήνοντας υπονοούμενα και για συμμετοχές στο διαγωνιστικό της τελευταίας στιγμής. Να θυμίσουμε ότι πέρυσι, τελευταία στιγμή, προστέθηκε στο πρόγραμμα ο Εμποράκος, ο οποίος ξέρουμε που κατέληξε: αγκαλιά με το Oscar!

Ας αρχίσει λοιπόν η γιορτή και εδώ θα είμαστε να τις δούμε !

                   Η Νικόλ Κίντμαν στην νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

18 ταινίες διαγωνίζονται (μέχρι στιγμής) για το Χρυσό Φοίνικα αλλά και τα άλλα μεγάλα βραβεία του Φεστιβάλ με πολλές ακόμη ταινίες να περιμένουν τη σειρά τους για να συμμετάσχουν στα παράλληλα προγράμματα (Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών και Εβδομάδα της Κριτικής).

Το αναλυτικό πρόγραμμα έχει ως εξής:

Ταινία έναρξης εκτός συναγωνισμού

Les Fantômes d’Ismaël (Arnaud Desplechin)

Διαγωνιστικό

(BPM) Beats Per Minute (Robin Campillo)

The Beguiled (Sofia Coppola)

The Day After (Hong Sang-soo)

A Gentle Creature (Sergei Loznitsa)

Good Time (Benny & Josh Safdie)

Happy End (Michael Haneke)

In the Fade (Fatih Akin)

Jupiter’s Moon (Kornél Mundruczó)

The Killing of a Sacred Deer (Yorgos Lanthimos)

Le Redoubtable (Michel Hazanavicius)

Loveless (Andrey Zvyagintsev)

The Meyerowitz Stories (Noah Baumbach)

Okja (Bong Joon-ho)

Radiance (Naomi Kawase)

Wonderstruck (Todd Haynes)

You Were Never Really Here (Lynne Ramsay)

Rodin (Jacques Doillon)

L’amant double (François Ozon)

Ένα κάποιο βλέμμα

Barbara (Mathieu Amalric) ταινία έναρξης

April’s Daughter (Michel Franco)

Beauty and the Dogs (Kaouther Ben Hania)

Before We Vanish (Kiyoshi Kurosawa)

Closeness (Kantemir Balagov)

The Desert Bride (Cecilia Atan and Valeria Pivato)

Directions (Stephan Komandarev)

Dregs (Mohammad Rasoulof)

Jeune Femme (Léonor Serraille)

L’Atelier (Laurent Cantet)

Lucky (Sergio Castellitto)

The Nature of Time (Karim Moussaoui)

Out (György Kristóf)

Western (Valeska Grisebach)

Wind River (Taylor Sheridan)

Εκτός συναγωνισμού

Blade of the Immortal (Takashi Miike)

How to Talk to Girls at Parties (John Cameron Mitchell)

Visages, Villages (Agnès Varda & JR)

Μεταμεσονύχτιες προβολές

A Prayer Before Dawn (Jean-Stéphane Sauvaire)

The Merciless (Byun Sung-hyun)

The Villainess (Jung Byung-gil)

Ειδικές Προβολές

12 Jours (Raymond Depardon)

An Inconvenient Sequel (Bonni Cohen & Jon Shenk)

Claire’s Camera (Hong Sang-soo)

Demons in Paradise (Jude Ratman)

Napalm (Claude Lanzmann)

Promised Land (Eugene Jarecki)

Sea Sorrow (Vanessa Redgrave)

They (Anahita Ghazvinizadeh)

Ειδικές προβολές για την 70η επέτειο

Top of the Lake-China Girl (Jane Campion-Ariel Kleiman) TV

Twin Peaks (David Lynch) TV

24 Frames (Abbas Kiarostami)

Virtual reality

Carne y Arena (Alejandro G Iñárritu)