Aquarius

Παραγωγή: Βραζιλία/Γαλλία – 2016 

Διάρκεια: 146 λεπτά 

Βαθμολογία: * * * 

Είδος: Κοινωνικό 

Σκηνοθεσία: Kleber Mendonça Filho 

Πρωταγωνιστούν: Sonia Braga, Maeve Jinkings, Irandhir Santos, Humberto Carrão, Zoraide Coleto, Carla Ribas, Fernando Teixeira, Buda Lira, Paula De Renor, Barbara Colen, Daniel Porpino, Pedro Queiroz, Thaia Perez. 

Υπόθεση: Η Κλάρα, μια 65χρονη χήρα και συνταξιούχος μουσικοκριτικός, κατάγεται από μια ευκατάστατη οικογένεια της Βραζιλίας του Βορρά. Είναι η τελευταία κάτοικος του Aquarius, ενός ιστορικού κτιρίου που χτίστηκε τη δεκαετία του ’40 στο παραθαλάσσιο Ρεσίφε. Όλα τα γειτονικά κτίσματα έχουν ήδη πουληθεί σε μια κατασκευαστική που έχει άλλα σχέδια για την περιοχή. Η Κλάρα έχει ορκιστεί ότι θα αφήσει το σπίτι της μόνο αν πεθάνει και έτσι ένας ακήρυχτος πόλεμος ξεσπάει με την εταιρεία που μηχανεύεται απίστευτους τρόπους για να κάνει την Κλάρα να αναθεωρήσει την απόφασή της. Η ένταση που δημιουργείται, διαταράσσει την καθημερινότητα της Κλάρα και κάνει τη σκέψη της να τρέξει πίσω στο παρελθόν και  στους αγαπημένους της και να ξανασκεφτεί πως θέλει να ζήσει το μέλλον της.

Μια ταινία ποταμός που διατρέχει πάνω από 35 χρόνια σύγχρονης Βραζιλιάνικης ιστορίας με επίκεντρο ένα πανέμορφο, τώρα πια παρακμασμένο αλλά πάντα μαγικό, διαμέρισμα με θέα στον Ωκεανό. Ψυχή του σπιτιού και όλου του συγκροτήματος η Κλάρα, μια γυναίκα αγέρωχη που πέρασε μια ζωή δια πυρός και σιδήρου για να καταλήξει στην καθημερινή γαλήνη του παρόντος που απειλείται και τελικά «βιάζεται» βάναυσα από το «νέο χρήμα» με τις σκοτεινές διασυνδέσεις και τους ακόμη πιο σκοτεινούς σκοπούς που κρύβονται πίσω από το λαμπερό χαμόγελο του νεαρού γιου του ιδιοκτήτη.

Η ταινία του 48χρονου Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου μας παρουσιάζει τις πολλές παλιές και σύγχρονες όψεις του Ρεσίφε, της πόλης που γεννήθηκε και αγαπά (όπως η πρωταγωνίστριά του), μιας μεγαλούπολης ανάμεσα σε ζούγκλα και ωκεανό, ζεστής και υγρής το μισό τουλάχιστον χρόνο. Παράλληλα μας παρουσιάζει την σταδιακή άνοδο μιας μεσοαστικής τάξης που η ύπαρξή της σήμερα μοιάζει να είναι μετέωρη ανάμεσα στις μεγάλες μάζες των εργατικών συνοικιών και το όλο και διογκούμενο μεγάλο κεφάλαιο. Ιδανικός εκπρόσωπος αυτής της τάξης η γοητευτική Κλάρα, μια εστία δύναμης και κουλτούρας μέσα σε ένα όλο και πιο παρακμιακό περιβάλλον. Το σπίτι της είναι το αρχηγείο της, εκεί που προστατευμένη από τα άπειρα βινύλια που γνωρίζει απέξω κι ανακατωτά, αναπαύεται, αναπολεί και ανασυντάσσεται.

Αν και η διάρκεια της ταινίας είναι ίσως υπερβολική για το μη βραζιλιάνικο κοινό, η καθηλωτική παρουσία της Σόνια Μπράγκα (που στα 67 της παραμένει καλλονή) καταφέρνει να την κουβαλήσει στους ώμους της μέχρι το επαναστατικά ανατρεπτικό και ανοικτό τέλος της. Γενικά πάντως, η πολιτική διάσταση της ταινίας προκάλεσε τουλάχιστον στη Βραζιλία, μεγάλες αντιδράσεις αλλά ξεσήκωσε επίσης μεγάλο κύμα υποστήριξης.

Ιστορία εν τη γενέσει για μια ταινία με αξιόλογη αφηγηματική δύναμη και μια μεγάλη χώρα μπροστά σε κρίσιμα οικονομικά και πολιτικά αδιέξοδα.

Διανομή: Seven Films

Στις αίθουσες από 25.05.17